Categories Branchenyt - vi elsker biler

5 fede bilreklamer

Posted on
5 fede bilreklamer

Citroen CX2

Citroen CX2 var (og er) en super iøjnefaldende bil med moderne design og avanceret teknologi. Ubetinget noget af det hotteste i midten af firserne. Ligeså populær på det tidspunkt var sanger og skuespiller Grace Jones, som havde en fremtrædende rolle i James Bond filmen ”A View to a Kill” (1985) som May Day, skurkens dame, som ender med at gå imod skurken på Bonds side inden det hele springer i luften.

Koblingen mellem de to hotte skabninger blev foreviget i en genial reklamefilm (nok både for bilen og hende). Den går kort ud på, at man ser Grace Jones fræse rundt i den nye CX2 ude i en ørken, for til sidst at køre ind i munden på et stort Grace Jones hoved. Totalt avantgarde og crazy – men ultra cool dengang. Bemærki øvrigt de hvinende dæk i filmen – det er meget godt gået i en ørken 😉

Bonusinfo: ”A view to a Kill” er den James Bond film, hvor han kører rundt i en flækket Renault 11 i gaderne i Paris.

Audi 100 Quattro

Audis slogan “Vorsprung durch Technik” (forspring gennem teknik) fortæller i bund og grund, at der er en pionerånd i virksomhedens DNA, som altid bringer Audi fremad og foran de andre. Det er i den ånd, at Audi i 1986 valgte at skyde en reklamefilm i Kaipola, Finland, på et skihop med en 80% hældning. Her skulle en Audi 100 Quattro køre 78 meter op ad skihoppet – og det gjorde den. Det var med den professionelle rally køreren Harald Demuth bag rattet.

Mega cool reklame og rigtig godt tænkt i forhold til at få opmærksomhed på det, som Audi er bedst til.

Audi blev dog beskyldt for at snyde i reklamen. Kritikere mente, at et kabel, som skulle sikre førerens sikkerhed, rent faktisk hjalp med at trække bilen op. Audi gennemførte derfor knap 20 år senere i 2005 en ny test med en Audi A6 Quattro for at vise, at de kan! Neden for er et indlæg fra tyske RTL, hvor man ser den nye test.

 

VW Tiguan

Da VW lancerede den første version af SUV’en Tiguan, blev den hjulpet godt på vej med lidt stjernestøv fra sangeren Seal og den tyske supermodel Heidi Klum. De to var på daværende tidspunkt mand og kone og gift i 8 år inden de i 2012 gik fra hinanden.

Tiguan blev introduceret i 2007, hvor både Seal og Heidi Klum havde blomstrende karrierer. I reklamen har de hver deres Tiguan (en hvid og en sort), og de giver den gas på hver deres måde. Cool var det i hvert fald – dengang.

 

 

 Mercedes-AMG GT “Kindheitstraum”

Her er en reklamefilm af lidt nyere dato. Jeg er vild med den, fordi den er vovet og på samme tid har masser af ”feeling” (for nu at bruge et udtryk, Sanne Salomonsen bruger som dommer i X-Factor).

I filmen ser man en dreng, som ligger og sover og har mareridt, fordi drømmebilen (en Porsche) er ved at blive overhalet af en Mercedes AMG GT. Filmen spiller på en masser tangenter i følelsesregisteret – især konkurrencegenet og drømmen om at vinde. Der spilles også på følelsen om, at den, som kunne ses som en ”underdog” i racerløbet, ender med at vinde. Som der står sidst i filmen “bilen, du drømte om som barn, er lige blevet overhalet”.

Det er stærke følelser og super godt tænkt af skaberen bag denne lille perle af en reklamefilm.

VW T-Roc

Her er igen en film af lidt nyere dato. Jeg har taget den med, fordi den er anderledes end det, vi normalt ser fra VW. Og det går godt hånd i hånd med den nye T-Roc, som er mere vovet i designet, end hvad vi er vant til fra VW.

I filmen ser vi en frisk vædder, som ingen står i vejen for. Den er lille, men tror på sig selv og er stærk. Lige indtil den møder en VW T-Roc, som er så selvsikker, at selv vædderen trækker sig.

Måske et lidt ”corny” plot, men det fungerer. Jeg synes, at VW lykkes godt med brandingen af den nye, frække mini SUV.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Anbefalet