fbpx
 
Categories Biltest

First Drive: BMW X2 xDrive

Posted on
First Drive: BMW X2 xDrive

”Be the one who dares” står der med store rebelske bogstaver på siden af den blå BMW X2, som jeg skal ud prøvekøre. BMW har introduceret tre nye sprælske farver til den nye crossover: Misano Blue, Galvanic Gold og Sunset Orange. Det understreger, at denne bil står frem og viser, at her kommer jeg. BMW kalder hermed til kamp mod hverdagen, og førstehåndsindtrykket bekræfter dette til fulde.

X2 er en pimpet X1

I bund og grund skulle man tro, at X2 er bilen for dem, som synes at X1 er for lille og X3 for stor – eller for dyr. Men dette er ikke tilfældet. X2 er nærmere en pimpet version af X1. Den prøvekørte model står med udstyrspakken M Sport X hvor du bl.a. får grå skærmkanter, som naturligvis også har et kækt navn: Frozen Grey. Med i pakken får du også de ultra sprøde 20” fælge, som virkelig er flotte og understreger den sportslige profil, som X2 har. Designet er friskt, cool og lækkert hele vejen rundt. Den lille detalje med BMW logoer på begge C-stolper er jeg helt vild med! Den flotteste SUV/crossover fra BMW til dato!

Intim kabine

Kabinen i BMW X2 er ved første øjekast mega lækker. Kvaliteten er høj. Du sidder fantastisk godt og har god støtte i sædet med passende afstand til armlæn, rat og pedaler. Rattet er lille, tykt og lækkert at holde på. Den blå farve går igen flere steder inde i kabinen. Du har blå stitches her og der og på instrumentbrættet er der blå paneler. På dørsiderne finder du igen blå LED belysning. Det giver en helhedsfornemmelse af en fræk, moderne kabine. Ved nærmere eftersyn finder du mange af de knapper og detaljer, som du også finder i alle de andre Bimmere. Kontakten til lys er 100 % identisk med den, som sidder i min 6 år gamle BMW 320. Heldigvis slipper BMW godt afsted med helhedsindtrykket af kabinen i X2, og der endelig lidt tegn på noget fornyelse. Som du nok kan høre, er jeg på det hold, som mener, det er tiltrængt.

Når du sidder foran er der godt med plads. Rykker du om på bagsædet, bliver det straks meget intimt. Nærmest grænsende til det klaustrofobiske. Med mine 187 cm kan jeg lige præcis klemme mig ind på bagsædet. Under prøveturen har jeg på et tidspunkt mine to børn på 6 og 9 år med, og det går lige an. Men jeg ville have svært ved at køre et hold 9-årige drenge til hiphop i en X2. Der er simpelthen ikke plads.


Intim stemning på bagsædet – går an til børn. Bagagerummet sluger 470 liter – det er godkendt.

Sportslige køreegenskaber

Selve køreoplevelsen i BMW X2 er en positiv oplevelse. Jeg kører i xDrive versionen, hvilket er BMW’s sprog for firehjulstræk. Det er aktivt, når der er brug for det.

X2 kører godt og har klart en sportslig side med en lidt hård affjedring. Dette får du glæde af, når du giver den lidt gas i svingene. Det er fedt at sidde halvhøjt i denne crossover og mærke, at du sagtens kan køre friskt til.

Den automatisk M-sport gearkasse i bilen fungerer godt og har igen en klar fordel ved den lidt mere sportslige kørsel. M-sport styretøjet er absolut også i en klasse for sig. Mega lækkert og skarpt.

Den 190 hestes motor med fire cylindre gør det godt og er ekstrem støjsvag. Forbruget er lige over 20 km/l ved blandet kørsel – i hvert fald på papiret.

Bilen til de urbane typer… uden børn

BMW har smidt stort set alt tilgængeligt ekstraudstyr i den prøvekørte model, så jeg har også glæde af panorama tag og head-up display. Det giver alt sammen en fornemmelse af luksus, som dog også har sin pris. Vi er på den gode side af de 800.000 kr. i den model, som jeg triller rundt i. Og efter nogle timer bag rattet i den nye X2’er, kan jeg ikke lade være med at tænke: Hvem er det mon egentlig, som køber en X2’er?

Jeg kunne nok ikke selv finde på det. Nok mest fordi jeg har brug for mere plads. Jeg tænker også, at bilen er for flippet til ”det grå guld”. Er målgruppen det unge par i byen, som endnu ikke har børn? Vi er nok i DINKS segmentet (dual income no kids). Her kan jeg se masser af fidus med BMW X2, og måske står den allerede i p-kældrene under de dyre lejligheder i Nordhavnskvarteret. BMW’s marketingafdeling kan være uenige i dette (det tror jeg dog ikke), men det er mit bedste bud i forhold til, hvem der er målgruppen. Hvem ved, om det måske også er det grå guld, som vælger at fyre den af med X2 – fordi den er fræk! Og fordi de har friværdi.

Privatleasing er muligt

Med et heftigt prisskilt på BMW X2, er bilen i virkeligheden for de få. Men den er dog til at komme i nærheden af med privatleasing, hvor du kan få sDrive til 4.395 kr. pr. måned og en førstegangsydelse på 45.000 kr. Men det er altså uden alt det lækre udstyr, som du gerne vil have. Priserne starter fra 428.408 kr. for en “vanilla” X2 sDrive18i.

Det bedste ved X2

  • Lækker kabine – endelig lidt fornyelse i en Bimmer
  • Køreegenskaberne er i top
  • Du får en bil, som står frem i gadebilledet (forvent at mange vil kigge efter dig – og det er ikke kun folk i pimpede Ford Fiesta’er og Seat Leon’er på gule plader)

Dette kunne være bedre…

  • Pladsen ved bagsædet er mildest talt klaustrofobisk for høje skandinaver. Til børn går det an.
  • Knapper og detaljer i kabinen kunnen godt have fået et endnu stærkere X2 tvist, så genbrug fra en mainstream 320’er ikke forekommer
  • Prisen løber løbsk når du vælger xDrive, M Sport X pakke og andet godt udstyr. Øv!

Du kan læse mere om BMW X2 på BMW hjemmeside.

En stor tak til BMW Jan Nygaard A/S for prøvekørsel – det er altid en fornøjelse at komme i butikken i Lyngby!

2 kommentarer

2 kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Anbefalet