fbpx
 
Categories Biltest

Første tur i Hyundai Kona electric

Posted on
Første tur i Hyundai Kona electric

Min første tur i den nye elbil fra Hyundai – Kona electric – sker i natursmukke omgivelser ved Marselisborg lidt uden for Aarhus. Et par midaldrende damer i stavgang kigger lidt forbavsede efter bilen, da den glider lydløst forbi dem. De nikker anerkendende, da det går op for dem, at det er en ”grøn” bil, som passerer. Økosegmentet vil uden tvivl tage godt imod den nye elbil.

Hyundai Kona electric

Den nye folkevogn?

I virkeligheden er kundeskaren til Kona electric bred. Hyundai fortæller, at de til et kundearrangement havde forventet 100 gæster. Der kom det dobbelte antal – og her var mindretallet eksisterende Hyundai-kunder. Jeg tror, at forklaringen er enkel: Med Hyundai Kona electric får du en pakke, som ser rigtig attraktiv ud. Bilen er en SUV, som er det, ”de unge” vil have. Designet er moderne og tiltalende. Den er godt udstyret – rigtig godt udstyret! Sikkerhedsniveauet er højt. Rækkevidden virker fornuftig. Og så er der prisen, hvor mange kan være med. Med en startpris på 269.995 kr. med det lille batteri er bilen relevant for mange. Enten som familiebil eller i den lidt tungere ende som bil nummer to ved siden af Teslaen i garagen.

At køre elbil handler om nye vaner

Mange taler om de begrænsninger, der er, ved at køre elbil. Rækkevidden er ikke tilfredsstillende. Der er for få ladestationer. Batteriet fungerer ikke godt i frostvejr. Mange af de antagelser illustrerer, at der er brug for et holdningsskifte, hvis elbilen for alvor skal udbredes i Danmark. Med en elbil ”tanker” du ikke når du skal. Du lader op når du kan. Batteriet har rent faktisk bedst af at du ”sjatlader”. Det er den mest sunde måde for batteriet i forhold til ydelse og holdbarhed.

En anden ting ved elbilen er, at du kan bruge opbremsninger til at lade batteriet op. Vel at mærke når du bruger motoren til at bremse. I Kona electric er der ved rattet to ”flapper”, som kan bruges til at motorbremse. Det betyder i praksis, at du skal vænne dig til at bremse på en anden måde, hvis du vil have så meget strøm på batteriet som muligt. Dette kaldes ”one pedal driving”. Der er en indikator i instrumenthuset som viser, om du bruger strøm eller lader op. På den måde kan der hurtigt gå sport i, at køre ”økonomisk”.

Hyundai Kona electric

På den anden hånd har Hyundai Kona electric et moment, som gør den til en raket ved accelerationer. Bilen kommer med to batteristørrelser – et stort på 64 kWt og et mindre på 39,2 kWt. Førstnævnte har 150 kW (204 hk) og det anden har 100 kW (136 hk). Begge leverer et moment på 395 Nm – en ganske imponerende trækkræft, som du kan nyde godt af, når du accelererer. Så når du holder for rødt lys, så skal du lige overveje, om du vil være øko eller spurter. Bilen kan begge dele. Wruuuuuum.

Imponerende rækkevidde

Det store batteri har en rækkevidde på 482 km og det lille giver 312 km (WLTP). Begge batterier er testet af forskellige organisationer (bl.a. FDEL), og det er værd at bemærke, at de angivne rækkevidder er tæt på virkeligheden. 474 km er opnået ved en test i Danmark. Det er ret imponerende, da flere andre elbilproducenter har svært ved at levere den lovede rækkevidde. Om det er LG batterierne i Kona electric, som gør forskellen, kan vi kun gisne om. Hyundai leverer 8 års garanti på batterierne, og skulle der være behov for at reparere batteriet, kan Hyundai udskifte de dele, som måtte være i stykker. Hele batteriet skiftes derfor ikke ved en evt. reparation.

Du kan i øvrigt forvente lave serviceomkostninger på en Kona electric, da motorkonstruktionen er mere enkel og robust. Og hvis det skulle gå galt, så er der 5 års garanti uden km begrænsning. Det, som i vores klima kan give udfordringer, er bremseskiverne. Hvis du motorbremser meget, kan rust og snavs blive en udfordring for skiverne, da de ikke bruges i samme omfang som på en konventionel bil.

Høj førerposition

Du befinder dig godt bag rattet i Hyundai Kona electric. Helhedsindtrykket er positivt og du sidder godt i sæderne. Kvaliteten er ikke på “tyskerniveau” – men det er prisen omvendt heller ikke. Der er ingen gearstang – i stedet finder du fire knapper – D, R, N og P. Det vænner man sig hurtigt til at bruge. Batteriet ligger i bunden af bilen, og derfor er Hyundai Kona electric lidt højere end Kona benzin/diesel-modellerne. Men uagtet om du vælger benzin, diesel eller el, så er Kona en SUV og du sidder højt med godt overblik.

Hyundai Kona electric
T.v. ses den trykfølsomme skærm. Den fungerer godt.
T.h. er de knapper, som bestemmer om du kører fremad, bakker, er i neutral eller parkering. Det fungerer fint i praksis. Varme i sæder og rat er standard.

Masser af udstyr

KONA electric kommer i to udstyrsvarianter: Trend og Premium. I standardudgaven Trend får du:

• Automatisk nødbremse med fodgængergenkendelse
• Vognbaneassistent
• Træthedsregistrering
• Lane Following Assist
• 7” touchskærm
• Parkeringssensorer både foran og bagpå samt bakkamera
• Adaptiv fartpilot
• Bakspejl med automatisk nedblænding og blind vinkel sensor i sidespejle
• Klimaanlæg
• Elruder for og bag
• Varme i forsæder og rat
• Førersæde med elektrisk lændestøtte
• Smart Key med start/stop-knap
• Tagræling.

Rykker man op til Premium-modellen får man automatisk den store batteripakke på 64 kWh, og derudover er der skruet yderligere op for udstyret.

• 8” display med DAB+
• Head-Up Display med automatisk skiltegenkendelse
• KRELL-lydsystem med subwoofer
• Sæder i kunstlæder med varme/køling i forsæderne
• Trådløs opladning af mobiltelefon
• Fjernlysassistent
• Bi-LED-forlygter samt LED-baglygter og statisk kurvelys.

Hyundai fremhæver stolt, at Kona electric har en effektiv varmepumpe, som dels giver en optimal temperatur for batteriet (det har det bedst omkring 20 grader, når det skal lade) og dels giver dig den komfort, at du aldrig behøver at sætte dig ind i en kold bil om morgenen. Sæt den til 23 grader, og du stiger direkte ind i en opvarmet kabine. Lækkert!

Hyundai Kona electric
Alt er godt bag rattet i Hyundai Kona electric. Sæderne er gode og betjeningen i elbilen er intuitiv. Du bliver hurtig fortrolig med at køre elbil i Hyundai Kona electric.

Vinderfornemmelse

Efter min første tur i Hyundai Kona electric har jeg det lidt, som da jeg så det første afsnit af bagedysten 2018. ”Emil vinder”, tænkte jeg. Kona electric er nomineret til Årets Bil i Danmark, og jeg spår den gode vinderchancer.

Svaret er ganske enkel. Efter en tur rundt i Marselisborg i den nye Kona electric er smilet stort. Det er vildt sjovt og inspirerende at køre elbil. Og i Kona electric fungerer det på en måde, så du uden problemer kan hoppe fra din benzin- eller dieselbil og over i fremtiden.

Du kan ikke få jydekrog

Er der så slet ikke noget dårligt at sige om den nye Kona electric? Well, bilen kan ikke fås med krog. Ikke fordi det er teknisk umuligt. Mere fordi fabrikken skal forstå, at vi i nogle lande er rigtig glade for at køre med trailer. Kona electric kan dog sagtens køre med tagboks, og her kan du laste op til 80 kg.

På minussiden kan leveringen af bilen blive et problem. I Norge står der 8.000 på venteliste. Om vi får samme tilstande i Danmark må tiden vise. Men hvis Hyundai kan levere, kan de stå overfor et salgshit uden lige.

Hyundai Kona electric
Nogle vil måske også mene, at benpladsen er for trang ved bagsædet og at bagagerummet (332 l) er for småt. Det kunne i øvrigt være smart, hvis Hyundai havde lavet et rum foran i bilen til ladekablet, som vi ser i andre elbiler.

Priser på KONA electric

• KONA electric Trend med 39,2 kWt batteripakke fra 269.995 kr.
• KONA electric Trend med 64 kWt batteripakke fra 299.995 kr.
• KONA electric Premium med 64 kWt batteripakke fra 339.995 kr.

Opladning

Premium kommer udelukkende med det store batteri. Med i prisen følger en ladestander til hjemmet leveret af Clever Unlimited til en værdi af 9.375 kr. Du kan gennem Clever købe et abonnement på strøm hjemme og på farten til 599 kr. pr. måned – all you can eat. Du kan også få et billigere abonnement til 399 kr. pr. måned ved udelukkende at lade på Clevers netværk.

En hurtig opladning tager 54 min. og en fuld opladning er angivet til 9 timer og 35 min.

Hyundai Kona electric har officielt premiere i Danmark d. 12. januar.

Du kan læse mere om Hyundai Kona electric på www.hyundai.dk/kona-electric

Foto: Thomas Saks

4 kommentarer

4 kommentarer

  1. Lokal terminalen.dk værksted har sendt disse priser, med dyrere service på den elektriske udgave af konaen!

    “Første service på Kona Benzin hedder 15.000km eller 12 mdr og koster 2000,- inkl moms, eksl bremserens
    Første service på Kona Electric hedder 15.000km eller 12 mdr og koster 2166,50,- inkl moms, inkl bremserens

    Passer ikke helt med hvad du skriver i din tekst.

    Mvh Andreas

    1. Tak for dit input, Andreas. Jeg har hørt flere steder fra, at servicen er dyrere end forventet.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Anbefalet