fbpx
 
Categories Mød bilentusiasterne

Mød ugens profil Thor Laugesen

Posted on
Mød ugens profil Thor Laugesen

38 år og fotograf

Thor Laugesen har taget billeder af boliger for home i Nordsjælland i over 15 år og har sideløbende haft eget fotofirma, hvor han har fotograferet alle mulige andre opgaver i fritiden, dog primært inden for bilverdenen og med masser af Ferrari i porteføljen.

I dag arbejder Thor med markedsføring og projektsalg hos Home Løgstrup & Thomsen.

Hvordan startede din fotokarriere af biler?

Jeg var tilbage i 2004 til et offentligt Ferrari arrangement på Flyvestation Værløse, hvor jeg havde mit første digitale spejlrefleks kamera med. Da jeg kom hjem sendte jeg de bedste af billederne til arrangøren Peter Rygaard Jensen og takkede for et flot arrangement.

Efter et par dage kontaktede han mig og spurgte, om vi kunne tale sammen vedr. fotografering af en løbsserie med Ferrari, som han var en del af. Serien hed Ferrari Scandinavia Challenge (FSC) og jeg blev ansat som fast fotograf fra 2005 til 2012, hvor serien gik i opløsning.

FSC serien bestod af danske, svenske, norske, finske og tyske kørere/teams, som kørte 8-10 løbsweekender på en sæson i Danmark, Sverige, Finland og Tyskland.

Her deltog bl.a. den danske Ferrari importør Formula Automobile med flere biler, og vi har siden holdt kontakten. Jeg har de senere år fotograferet til deres events, trackdays og bilpræsentationer.

Hvad har du i din egen garage?:

Jeg har en Volkswagen Touran 1.4 TSI, 150 HK, DSG7 fra 2017 med 7 sæder – ikke den mest ophidsende eller opsigtsvækkende bil, men dejlig praktisk med plads til unger, legekammerater og svigermor.

Hvilken bil var din første?

Det var en Alfa Romes 33, 1.5 IE uden servostyring. Jeg købte den på en bilauktion, hvor man købte bilerne som beset uden prøvetur, så jeg var mildest talt lidt spændt på, om det var et sminket lig eller ej.

Det viste sig heldigvis at være en rigtig god og sund bil, som jeg havde i 2 år. Jeg solgte den for et par tusinde mere, end jeg havde givet for den på aktionen.

Thors første bil – en Alfa Romes 33, 1.5 IE

Er du til køb, leasing eller abonnement?

Jeg har tidligere altid været til køb, men efter salget af min sidste købebil for fire år siden, valgte jeg at minilease. Dvs. at jeg havde en ny bil i en periode af 1-3 måneder og i løbet af et år havde jeg seks forskellige biler. Den fedeste var en spritny Volvo XC60, D5 AWD, som jeg havde i 2 måneder. Derefter skiftede vi til langtidsleasing af den Touran, som jeg har nu. Den koster det halve og vi har brug for to biler i min familie.

Når du skal have ny bil, vælger du så ”mest med hjertet” eller ”mest med hjernen”?

Det er en kombi. Før i tiden valgte jeg altid 100% med hjertet, men efter der er kommet børn og budgettet skal holdes, så vælger jeg primært med hjernen.

Hvornår startede din passion for biler?

Den er medfødt, nedarvet fra min far. Så længe jeg kan huske, har han slæbt mig frivilligt med rundt til div. bilmesser og bilarrangementer gennem hele min barndom. Jeg husker stadig årets højdepunkt, når der var Biler i Bella, hvor jeg altid kom hjem med et stort antal brochurer på div. biler som blev nærstuderet og sammenlignet med info fra årets Bil Revy.

Mindre interessant blev det heller ikke, da naboen ved mit barndomshjem fik en Ferrari 348 og den anden nabo havde en Ducati 916. Ofte “gassede de om kap” til stor fornøjelse for mig og mine brødre.

Sidenhen har jeg altid været den i vennegruppen, som er blevet spurgt til råds eller kommet med gode tips og anbefalinger til valg af biler. Jeg er dog ikke helt så opdateret mere, som jeg har været.

Hvad er din vildeste oplevelse med biler?

Der har været mange, men den der står mest tydelig for mig er fra 2018, hvor jeg sammen med en rigtig god ven og familiemedlem (min kærestes fætter) var en tur forbi Porsche fabrikken i Stuttgart, hvor vi skulle hente en spritny Porsche GT3 touring. En fantastisk bil, som vi kørte hjem i et stræk med en lille afstikker til Nürburgring. Den kom dog ikke ud på banen. Dels var banen våd og dels skulle vi holde den helt nye Porsche under 5000 omdrejninger de første 1.000 km.

Hvis du var en bil, hvilket mærke ville det så være?

Det må være en Volvo: Praktisk, stabil og driftssikker og med et strejf af nordisk sjæl og charme (med henvisning til de seneste års modeller).

Hvilken bil er din drømmebil?

Det siges, at det kan være farligt at prøve sin drømmebil. Hvad nu hvis den ikke lever op til forventningerne. Muligheden har budt sig flere gange og det har jeg taget imod. Desværre er jeg også blevet skuffet et par gange. Men den drømmebil, som stikker ud og som ikke har skuffet, er den (allerede) legendariske Ferrari 812 Superfast. En bil med V12 motor, 800 hk, 0-100 på 2.9 sek. og med en topfart på 340 km/t.

Har du nogensinde købt en bil, som var et fejlkøb?

Nej, og det må være rent held. Men jeg havde på et tidspunkt en uheldig oplevelse med en fabriksny Audi A3 Sportback. Jeg havde kun haft den i tre uger, da sælger af den ejendom, som jeg var ude og fotografere, kørte ind i siden på den, så den ene dør skulle skiftes.

Hvordan tror du, at danskerne kører i bil i 2030?

Primært i elbiler. Jeg tror, at den helt store omvæltning vil komme, når der er styr på den trådløse opladning af elbiler. Jeg ved, at der er teststrækninger i bl.a. Tyskland, hvor bilerne bliver opladet trådløst, når de kører på udvalgte teststrækninger.

Når man har fundet den rigtige løsning, vil der ikke gå lang tid, før der er trådløs ladning i alle store hovedveje, motorveje og p-pladser. Det vil gøre, at rækkevidden, som i min optik er det største issue ved elbilerne, vil blive fixet.

Jeg tror også, at der vil være biler, som er mere selvkørende. Så et yndet udflugtsmål for bilentusiaster vil være at køre på landet, hvor man selv må og kan styre bilen.

Hvilken bilproducent forventer du dig mest af i den kommende tid?

Jeg følger altid ekstra godt med, når Ferrari kommer med noget nyt. De har de sidste mange år været meget produktive, og de har modet til at lave nogle fede detaljer med henvisninger til tidligere modeller. Det plejer heller ikke at gå stille for sig, når de lancerer ny modeller.

Foto: Thor Laugesen (profilfoto af Thor er taget af Ole Laugesen)

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Anbefalet