fbpx
 
Categories Biltest

Test: VW Tiguan

Posted on
Test: VW Tiguan

Den har længe stået på min liste over biler, som jeg meget gerne vil prøvekøre: VW Tiguan. Flere i min omgangskreds har talt varmt om den flotte SUV fra VW, hvor en kollega er gået fra en Mercedes C-klasse til Tiguan og en god ven har udskiftet en aldrende Peugeot. Og de er super begejstrede!

Forventningerne var derfor høje, da jeg ankom hos VW i Hørsholm for at stifte bekendtskab med den populære tysker. Der blev taget godt imod mig fra salgsteamet og kort tid efter var jeg på farten i VW Tiguan Comfortline 150 HK 4Motion benzin. Førstehåndsindtrykket er godt. Tiguan er sådan en bil, hvor man bare hopper ind og kører. Alt fungerer intuitivt for mig.

Design som udstråler styrke

I forhold til den gamle Tiguan, som var den første version fra VW i dette SUV segment, er der sket store ændringer på designfronten med den nye model. Jeg var ærligt talt ikke fan af designet på den gamle Tiguan. Men den nye er virkelig vellykket. Hvor den gamle model i min optik så lidt ”spinkel” ud, er den nye model flot at skue fra alle vinkler. Den udstråler styrke og ser robust og maskulin ud. I like it. Jeg er især fan af de lidt mere pimpede modeller, hvor den får gas med fælge og led-detaljer i lygterne. En sort eller ”Dubai” hvid farve klæder den også.

Tiguan findes også en i forlænget 7-sæders version kaldet ”Allspace”. Jeg har set den og rent faktisk gør den ekstra længde bilen godt. Men ellers er 5-sæders standardversionen bestemt godkendt!

Klar SUV fornemmelse i kabinen

Som jeg skrev indledningsvist, er Tiguan meget nem at køre. For mig er det tysk, når det er bedst, og det er meget nemt at blive dus med bilen og betjeningen af bilens udstyr. Så fedt når sådan noget bare spiller.

Kvalitetsindtrykket i kabinen er på et højt niveau. Flot ser det ud. Jeg bemærker, at plastkvaliteten ved dørlommer og andre dele i bunden af kabinen virker lidt lavere end på andre VW-modeller. Måske en bevidst beslutning fra VW i forhold til mudrede gummistøvler? Men alt i alt virker kvaliteten på et meget højt niveau.

Pladsforholdene passer super fint til en familie på 4 eller 5. Kabinen føles rummelig og der er godt med plads i bagagerummet. En lækker detalje ved bagsædet er de små foldeborde. Tjek!

I Comfortline, som jeg prøvekører, er instrumenteringen analog. I Highline udstyrsversionen får du et lækker digitalt display (speedometer m.m.). Den detalje alene kunne næsten få mig til at vælge Highline bare for at få en mere premium fornemmelse i kabinen.

Sæderne i den prøvekørte model er seriøst fede. Hold da op hvor man sidder godt. Noget af det bedste jeg længe har prøvet. Forholdet mellem sæder og armlæn var dog på en måde ikke helt kompatibel med min højde på 1.87. På en måde var armlænet i hhv. døren og midterkonsollen lidt for lave til mig. Det hjalp lidt da jeg kørte sædet ned, men så blev rattet for højt placeret, og da jeg justerede det ned røg der lidt af udsynet til instrumenterne. Så det vil for mit vedkommende kræve lidt fintuning og her vil en auto memory funktion i sædet hjælpe, i fald andre også skal køre i bilen.

Foto til venstre: Armlænet er lidt for lavt til mig. Foto til højre: Rummeligt bagagerum (615 liter)

Hvis jeg nu skulle sammenligne Tiguan med fx BMX X3, er der forskel i kvaliteten i kabinen – til Bimmerens fordel. Men jeg vil så også sige, at du får lov til at betale for det, da X3 er noget dyrere end Tiguan. Så min konklusion er, at du får rigtigt meget for pengene i Tiguan.

Overlegne køreegenskaber

Selve køreegenskaberne i Tiguan imponerer mig. Den kører virkelig godt med en super velafstemt undervogn, et lækkert styretøj, super lækkert automatgear og perfekt respondende bremser. Så fin en balance skal man altså lede længe efter.

Tiguan har en ret effektiv ”lane assist” funktion…. Bilen kan jo næsten køre selv (jeg prøvede det kun lidt 😉). Hvis Tiguan synes, at den skal ”lane assiste” lidt for meget, fortæller den mig i displayet (på en pæn måde), at det altså er mig, der skal køre bilen. Godt så – point taken.

En anden ting jeg bemærker i Tiguan er, at jeg virkelig får lyst til at køre ”off road”. Den fornemmelse har jeg ikke fået på samme måde i fx BMW X3 eller Alfa Romeo Stelvio, som virker mere cruise-på-asfalt-agtige. På en måde får jeg bare enormt meget lyst til at køre ud i en fedtet skovbund med Tiguan. Der er altså noget SUV dna, som er lykkes ret godt for VW her.

Jeg læste i et svensk bilblad (Vi Bilägare), at Tiguan har vundet en langturstest. Her blev Tiguan bedømt som den bil, det er rarest at køre langt i. I feltet var også Volvo V90. I forbindelse med min kør-selv-skiferie i netop Sverige hen over nytår, bemærkede jeg da også, at der var pænt mange Tiguan’er på de svenske veje (til gengæld så jeg næsten ingen VW Up!).

SUV segmentet i Sverige er ret populært. Faktisk er det det bedst sælgende segment med 31 % markedsandel i 2017 og VW Tiguan er den næstbedst sælgende SUV (den mest solgte er… gæt selv: Volvo XC60). I Danmark er SUV markedsandelen på det halve – omkring 15% i 2017. Men det er det segment i DK, som oplever den største vækst. Så SUV trenden er absolut for real.

Topkarakter i Euro NCAP med fem stjerner

Den nye Tiguan har opnået topkarakteren fem stjerner i Euro NCAP’s krævende kollisionstests og er dermed en af Europas sikreste biler.

De fem stjerner, som Tiguan er blevet tildelt, er en samlet score for fire underkategorier af sikkerhedstests; passagersikkerhed for voksne og børn, fodgænger sikkerhed og køreassistentsystemer. Den nye Tiguan klarede disse test med et fornemt resultat – ikke mindst takket være en pakke af sikkerhedssystemer omfattende kollisionsoptimeret karrosseri, et effektivt sikkerhedsselesystem, innovative køreassistentsystemer og kombinationen af sæde og airbag. Sådan!

Value for money. Rigtig meget value for money!

Prisen for den prøvekørte Tiguan er lige over 400.000 kr. i Comfortline version med DK-pakke og metallak. Der er praktisk taget ingen merpris for firehjulstræk, så det skal du vælge.

Du har også mulighed for at privatlease en Tiguan, og det er et kæmpe plus.

Prisen for Tiguan er i min optik vanvittig skarp. Du får rigtig meget bil for pengene. Og en særdeles lækker bil. Det er virkelig value for money.

Det bedste ved den her bil

  • Value for money – du får rigtig meget bil for pengene
  • Fantastisk balance i køreegenskaberne
  • SUV dna – du får den helt rigtige ”SUV fornemmelse” i denne bil – og du får lyst til at køre ind i en fedtet skov 😊

Det kunne være bedre

  • Der er en lille smule med plastkvaliteten i kabinen (men måske meget praktisk til de mudrede gummistøvler)
  • Forhold mellem sæde, rat og armlæn (eller også er det bare min krop… det er nok bare min krop!)
  • Jeg kunne godt forvente en elektrisk betjent bagklap i Comfortline versionen (ja, jeg er et komfortmenneske)

Ville jeg vælge en Tiguan?

Ja, det ville jeg. Jeg er fan af Tiguan! Og jeg ville vælge en rigtig pimpet version af slagsen, hvor den står skarpt med fælge, led-detaljer og ser lidt mere ”bad-ass-agtig” ud.

Tillykke VW med den vellykkede bil.

Oplev mere Tiguan på VW-website.

En stor tak til VW Autohuset Hørsholm og det meget veloplagte salgsteam. Tak til Morten for at facilitere og en stor tak til Katrine for super betjening med selve prøveturen.

 

8 kommentarer
Anbefalet