fbpx
 
Categories Biltest

Nyt liv til Volvo XC40 og C40 Recharge

Posted on
Nyt liv til Volvo XC40 og C40 Recharge

Den populære XC40 og designerdarlingen C40 har fået en opgradering med bl.a. længere rækkevidde, hurtigere opladning og baghjulstræk. Det skal holde dem friske nogle år endnu. Om det er nok, kan du blive klogere på her.

Volvo all-in på kabel og batteri

Et attraktivt elektrificeret modelprogram er afgørende for Volvo, for de fossile varianter skal ud. Det er for længst besluttet, og det skal gå hurtigt. Volvo i Danmark er helt i front, og tilbyder nu udelukkede elbiler og plug-in hybrider.

Helt nye elektriske modeller er på vej med den lille EX30 og store EX90. I mellemklassen er det XC40 og C40, som skal drive salget, så opgraderingen er vigtig.  

Jeg er inviteret til Aarhus i forbindelse med Ocean Race, hvor Volvo tilbyder at prøve XC40 og C40 i de opgraderede udgaver. Designet er uændret, så det er ikke et facelift i bogstavelig forstand bortset fra nydesignede fælge. Det er primært under huden, der er sket en masse.

C40 er stort set identisk med XC40 bortset fra bagenden, hvor coupélinjer givet et markant anderledes udtryk.

Større batteri

Batteriet er vokset fra 69 til 82 kWh og lynladning er optimeret fra 150 til 200 kW. I 2023 er det absolut godkendt, og lynladningen er førende i klassen. AC opladning sker med 11 kW.

Som noget nyt indføres baghjulstræk i varianter med én elmotor. Det giver en mærkbar anden køreoplevelse med bedre dynamik og generelt bedre udnyttelse af kræfterne, da vægtfordelingen er mere optimal og øger vejgrebet.

Volvo har udviklet en ny elmotor med 252 hk, mens varianter med firehjulstræk har to elmotorer og 408 hk.

De forbedrede køreegenskaber mærkes mest i varianten med 252 hk, som Volvo forventer bliver den mest solgte. Her er rækkevidden helt op til 579 km i C40 og 571 km i XC40.

Er trækkapacitet vigtigt, er den firehjulstrukne mest duelig med op til 1.800 kg. De ekstra kræfter æder lidt på rækkevidden, og du skal trække ca. 30-35 km fra. Med den forbedrede ladetid er det dog ikke noget, jeg synes er problematisk.

Jeg oplever i testen, at varianten med firehjulstræk føles en smule mere komfortabel med opgraderingen. Det kan være små nuancer i vægtfordelingen, der gør forskellen, men den kører altså ekstremt godt, og er smooth og stærk.

Jeg er mest fan af XC40 med den markante C-stolpe og i den Sage grønne farve med 20″ fælge, står den virkelig skarpt. Den er min favorit.

Google software spiller

I kabinen er designet stilrent, som vi kender det fra Volvo. Google softwaren er fuldt integreret i bilen, og stemmestyring på dansk fungerer fint. Infotainmentskærmen føles efterhånden lidt lille sammenlignet med andre nye elbiler.

Det digitale cockpit har flot grafik og det smarte med Google softwaren er, at du kan få vist Maps i det digitale cockpit.

Det er generelt rart at opholde sig i en Volvo. Sæderne er gode, materialerne lækre og bilen er støjsvag under kørsel. Jeg bemærker, at pianolakken på ratknapperne er væk – det er kun godt 🙂

Vælg mellem Plus og Ultimate

Med opgraderingen er der to udstyrsversioner i programmet: Plus og Ultimate. Merprisen for Ultimate varierer afhængig af model i spændet mellem 20.000-30.000 kr. Du får panoramaglastag, 360 graders kamera, parkeringssensorer og premium lyd.

Premiumlyd fra harman / kardon følger med Ultimate-udstyret.

Som standard er bilerne fint udstyret og har bl.a. den store sikkerhedspakke. Det er lige efter bogen, når der står Volvo på emblemet. Det er værd at nævne, at adaptiv fartpilot er standard. Du kan ikke undvære den, og den fungerer upåklageligt i alle Volvo-modeller.

Volvo XC40 koster fra 417.791 og C40 starter fra 428.291. Priserne skræmmer ikke. Jeg ville tilføje en klimapakke til 9.600 kr. for at få varmepumpe, som ikke er standard. Her får du også varme i bagsædet, i rattet og sprinklerdyserne.

Varme i bagsædet fås i en særlig “Klimapakke” hvor der også er varme i rat og sprinklerdyser. Denne pakke indeholder også varmepumpe, som ikke er standard på XC40 og C40.

Standardfælgen er 19” men 20” fælgen er så flot, at den er værd at overveje. Her er prisen lige over eller under 12.000 kr. afhængig af model.

Med opgraderingen af XC40 og C40 står Volvo med et par attraktiv mellemklasse SUV’er. Design, køreegenskaber, udstyr og oplevet kvalitet er på et højt niveau – og måske vigtigst af alt er sikkerhed, opladning og rækkevidde i toppen af klassen. Den er svær at slå.

C40 ses her i farven Vapour Grey.

Foto: Thomas Saks

4 kommentarer

4 kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Anbefalet