fbpx
 
Categories Biltest

First Drive: Toyota C-HR

Posted on
First Drive: Toyota C-HR

Designet er skarpere og teknikken forfinet. Anden generation C-HR har umiddelbart hvad der skal til, for at føre stafetten videre – eller har den? Her er første indtryk af den nye mellemklassefristelse fra Toyota.

En vigtig Toyota-model

Den internationale medielancering af den nye Toyota C-HR sker på solskinsøen Ibiza langt væk fra den danske vinter med kulde, regn og blæst.

Her er alt chill, og ved poolen på et totalt C-HR brand-indpakket hotel ved kysten har Toyota firet en funklende ny C-HR ned på terrassen blandt solsenge og parasoller.

En DJ sørger for den rette loungemusik og vejrudsigten lover 23 grader og sol de kommende dage.

Scenen er sat til et par gode dage som motorjournalist, og man kan godt mærke, at C-HR ikke er en uvæsentlig model for Toyota på det europæiske marked.

Toyota C-HR badet i sol på festøen Ibiza.
Foto: Thomas Saks

Designet og bygget i Europa

Første generation C-HR er tegnet af danskeren Stephan Rasmussen på Toyotas designcenter i Nice, og anden generation fører grundformen videre.

Produktionen sker i Tyrkiet, så C-HR er i sandhed en europæisk bil til det europæiske marked.

C-HR er en forkortelse af Coupé High Rider. Den nye model er kortere, lavere og bredere end forgængeren.
Foto: Thomas Saks

Vi er længere med elektrificeringen i Norden end i resten af Europa, så Toyota holder fast i hybridmotorerne, som har fået en opdatering, så de yder mere og drikker mindre.

C-HR kommer med to hybridmotorer i Danmark. Den mindste er på 1.8 liter med 140 heste og forhjulstræk. En kraftigere 2.0 liters trækker på alle fire hjul og har 197 hk.

Hybridmotoren i Toyota C-HR fås med 140 eller 197 hk.
Foto: Toyota

Rene el-varianter kommer ikke. Her henviser Toyota til bZ-programmet, hvor der frem mod 2026 lanceres fem nye modeller i tillæg til den kendte Toyota bZ4X.

I foråret 2024 tilføjes en C-HR plug-in hybrid med 223 hk og en forventet elektrisk rækkevidde på 66 km. Den deler drivlinje med den nye Toyota Prius.

Hybridmotorer med lavt forbrug

De nye hybridmotorer er optimeret til et lavere forbrug – helt op til 21,3 km/l kan du vride ud af den mindste på 1.8 liter. Det sker i samspil med den lidt spøjse e-CVT gearkasse, som hele tiden optimerer motorens omdrejninger med øje for lavest muligt forbrug.

Af samme årsag kaldes denne gearkasse også for milliongearet. Det er en effektiv løsning, hvor du dog også må leve med lidt ekstra støj og et til tider asynkront lydbillede.

2.0 liters varianten med firehjulstræk og ekstra kræfter har et lidt mere raffineret samspil mellem motor og gearkasse. Den leverer en federe køreoplevelse med mere bid – faktisk er den ganske underholdende, når du presser den lidt i sving.

Her leverer Toyota virkelig varen med en undervogn og affjedring, der både kan komfort og dynamik.

Undervognen strammer op ved dynamisk kørsel og gør køreoplevelsen underholdende.
Foto: Toyota

Bilens assistent- og sikkerhedssystemer er af nyeste skuffe fra Toyota, og her bemærker jeg en rigtig fin adaptiv fartpilot og vognbaneassistent, som virker præcis så intelligent, som du har brug for. Det er på højde med det, du kan opleve i langt dyrere premiumbiler.

Frisk og moderne kabine

Indendørs er udtrykket en tand mere moderne, end vi er vant til i de ellers lidt konservative Toyota-kabiner. Dermed hænger det ydre og indre sammen.

Digitalt cockpit og infotainmentskærm er standard, og betjeningen er nem og ligetil.
Foto: Toyota

Pladsen foran er fin til selv høje personer, mens bagsædepladsen er noget mere trang. Bagagerummet på 388 liter er fornuftigt i størrelsen – ca. samme størrelse som i en VW Golf.

Den oplevede kvalitet i kabinen er høj. Materialerne er fine og indregningen funktionel og uden bøvl. Toyota bruger bl.a. genbrug af flasker til sædebetræk, og flere paneler er støbt i den rette farve fra starten, så malingen kan undværes. Alt sammen for et skabe en mere bæredygtig profil.

Det lugter af noget, en bevidst og krævende målgruppe – måske også lidt yngre – gerne vil have. På den front rammer Toyota plet. Spørgsmålet er, om en hybrid- eller plug-in hybrid-drivlinjerne er nok nu til dags?

Bi-tone+ lakering, hvor den sidste tredjedel af C-HR er sortlakeret, er en designmæssig smagssag.
Foto: Toyota

Pris fra 357.990 kr.

Startprisen for den nye Toyota C-HR 1.8 hybrid er 357.990 kr. med laveste udstyrsniveau Active. Her får du en ganske veludstyret bil.

Toyota forventer dog, at langt de fleste vil vælge næste udstyrstrin Style, som koster 15.000 kr. mere. Her får du bl.a. større alufælge på 18″, mulighed for bedre sædeindstilling og parkeringssensorer for og bag.

Det er et prisleje, hvor der er pres på konkurrencen fra de fuldt elektrificerede modeller, som i skrivende stund sælges med markante rabatter hos flere mærker. Det kan være udslagsgivende for dem, som står og vakler i valget mellem ren elbil eller den velkendte benziner.

Plug-in hybriden starter på udstyrsniveauet Style og koster lige under 400.000 kr., så er du i markedet for den nye C-HR, er den måske værd at vente på. Det er modellen med flest kræfter.

I toppen af programmet er C-HR Executive og til 2.0 liters hybrid AWD samt plug-in hybriden fås også en sportsligt stylet GR Sport udgave.

Den nye C-HR er et godt bud til dem, der ikke er klar til elbil endnu. Her sørger hybridmotorerne for, at du ikke skal tanke alt for tit.

Plug-in hybriden er en god mellemløsning, og drivlinjen har jeg prøvet i de nye Prius, hvor den gør det rigtig godt.

Bilens navn lyser op i velkomstlyset bagpå C-HR.
Foto: Thomas Saks

Specifikationer Toyota C-HR 1.8 hybrid

  • Motor: Firecylindret hybridbenzinmotor med forhjulstræk
  • Gearkasse: e-CVT gear
  • Ydelse: 140 hk
  • Moment: 142 Nm
  • Topfart: 170 km/t
  • 0-100 km/t: 9,9 sek.
  • Forbrug: 20,8-21,3 km/l
  • Vægt: 1.430-1.455 kg
  • Træk: 725 kg
  • Bagagerum 388 liter
  • Dimensioner (L/B/H): 436/183/156 cm
  • Pris fra 357.990 kr.
2 kommentarer

2 kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Anbefalet