fbpx
 
Categories Biltest

Test: Hyundai Kona Electric og benzin

Posted on
Test: Hyundai Kona Electric og benzin

Den nye Kona rykker en klasse op med mere plads og avanceret udstyr. Den fås fortsat som el- og benzinbil på det danske marked, og jeg har kørt begge udgaver. Her får du svaret på, hvilken der er min favorit.

Mere voksen og moderne

Priser og nomineringer er ikke en ukendt verden for Hyundai Kona. Den foregående generation er kåret til Årets Brugtbil i Danmark 2023 og den nye er i finalefeltet til Årets Bil i Danmark 2024.

Jeg har været med i juryen i begge tilfælde, og kan derfor på helt tæt hold se udviklingen mellem de to generationer.

Og det er ikke småting, Hyundai disker op med. Der er tale om en evolution på stort set alle afgørende punkter.

Det mest synlige er designet, som er blevet mere voksent og moderne. Der er hentet inspiration fra den rå Tucson med de kantede skærmkasser, mens for- og bagende har fået et mere strømlinet look som på IONIQ-modellerne.

På den elektriske variant er skærmkasserne lakeret i bilens farve, og fronten har et lidt mere aerodynamisk udseende.

Kona er vokset med 15 cm i længden og nogle centimeter i bredden, så der er mærkbart mere plads i kabinen. Særligt bagsædepladsen er forbedret med mere benplads mens bagagerummet er vokset fra 332 til 466 liter.

Der er god plads i bagagerummet med 466 liter. Kona Electric har desuden et frunk på 27 liter.

Kona har dermed fået en størrelse, som gør den endnu mere attraktiv som familiebil.

Et af de store forbedringspunkter er benplads ved bagsædet. Jeg sidder med mine 187 cm rigtig fint.

Mere indbydende kabine

Der er skruet op for kvalitetsindtrykket i kabinen med en forbedret digital oplevelse, mere avanceret udstyr og højere komfort.

Kvaliteten har fået et løft sammenlignet med forgængeren.

Jeg bemærker bl.a. at støjen er dæmpet, hvilket gør længere ture mere behagelige. Et andet forbedringspunkt er gearvælgeren, som er ændret fra knapper i midterkonsollen til en stilk ved rattet ligesom på de øvrige elektriske modeller fra Hyundai.

Det kan virke som småting, men det gør en stor forskel i den daglige anvendelse af bilen.

De digitale indslag med cockpit og infotainment er baseret på nyeste software fra Hyundai. Betjeningen er nem og grafikken står flot.

Som supplement til den digitale infotainmentskærm har Hyundai valgt at fastholde en del almindelige knapper til betjening af klimaanlæg, varme i sæder og rattet. Der er en analog drejeknap til volumen og genvejsknapper til menuerne i infotainmentskærmen.

Valg af køreindstilling foregår ligeledes fra en almindelig drejeknap.

Det kan lyde som noget, der peger mere bagud end fremad, men fact er, at betjeningen er dejlig nem og ligetil, så du hører mig ikke brokke mig over det. Tværtimod.

Instrumentbordet i Kona er velindrettet med fin og intuitiv betjening.

Sådan kører Kona Electric

Den elektriske udgave af Kona fås med et lille batteri på 48,4 kWh og 156 hk (standard range) samt en større med 65,4 kWh batteri og 217 hk (long range).

I denne test kører jeg Kona med det store batteri. Her er rækkevidden helt op til 512 km ifølge WLTP-målingen.

I min test er det vinter og temperaturen ligger omkring frysepunktet. Jeg kører overvejende blandet kørsel, og her er forbruget 21,4 kWh pr. 100 km.

Det overrasker mig ikke, at vi ligger på det niveau i det kolde vejr. Derudover har testbilen 19” fælge, som ganske vist pynter, men det sker på bekostning af rækkevidden (ca. 40 km).

Ifølge Hyundai har testbilen med Advanced udstyr og 19” fælge en opgivet rækkevidde på 474 km (WLTP).

19″ fælge er flotte men stjæler rækkevidde.

Køreoplevelsen er god. Bilen opfører sig smooth og rimelig stærk med en fornuftig afstemt undervogn. Det er en god hverdagsbil, som med 217 hk har et fint overskud til at følge med i trafikken.

Kona lægger ikke som sådan op til hård dynamisk kørsel, men jeg tænker heller ikke, det er det, som målgruppen går efter.

Bilen har forhjulstræk, så antallet af hestekræfter skal ikke meget højere op, før et baghjulstræk ville være at foretrække.

Fordi Kona kører på en anden slags platform end IONIQ, kan den ikke prale med ligeså avanceret lynladeteknologi. Du må derfor nøjes med 100 kW lynladning (DC) mens almindelig AC-opladning hjemme eller ved kantstenen i byen klares med 11 kW.

At det er prisen for at dele platform med en almindelig fossildrevet variant, er en elbilkunde nok rimelig ligeglad med. Her vil man bare gerne kunne lade hurtigt.

Når det er sagt, betyder det i praksis ikke det store, så længe man kun er på længere ture engang imellem, og det brugsscenarie kunne jeg godt forestille mig i Kona-målgruppen. Så noget kæmpe problem er det måske ikke.

Som standard har Kona ved hurtigladning batterivarmer og pre-conditioner.

Sådan kører Kona med benzinmotor

Benzineren fås i to størrelser: En 1.0 liters med 120 hk eller 1.6 variant med 198 hk. Begge med enten 6-trins manuel gear eller 7-trins DCT automatgearkasse.

Jeg har testet Kona med den lille motor og automatgearkasse i mellemste udstyrstrin Advanced.

Her drives værket af tre cylindre, og det giver det karakteristiske lydbillede for den type motor. Du kan høre motoren arbejde, og du er ikke i tvivl om, hvornår den arbejder hårdt.

Fronten på benzinudgaven har et lidt andet udtryk sammenlignet med den aerodynamiske elektriske søstermodel.

Samspillet med automatgearkassen er ikke det mest raffinerede, og sammenlignet med den elektriske version, hvor alt bare er smooth, kan benzineren med lille motor godt virke lidt rå.

Jeg burde kunne køre 16,7 km/l (WLTP) i den testede variant, men jeg kommer jeg ikke meget højere op end 12 km/l ved blandet kørsel.

Den nederste del af kofangeren har et andet design på Kona med benzinmotor.

Den ville jeg vælge

De to testede Konaer er i sagens natur ens på mange punkter. Det gælder såvel design (med små forskelle) som plads og udstyr.

Når det er sagt, har jeg en klar favorit. Og det er den elektriske udgave.

Den byder på en smooth køreoplevelse og har en fin rækkevidde – særligt i long range varianten. Ladehastigheden er ikke Konas stærke side, så overvej om det passer med dit kørselsbehov.

Prismæssigt koster de det samme – nemlig 349.995 kr. – med Advanced udstyr og den store motor i benzineren med manuelt gear. Med automatgear er prisen 374.995 kr. for den benzindrevne Kona.

De fås billigere. Den elektriske med det lille batteri og Essential udstyr fås fra 299.995 kr. mens Kona 1.0 T-Gdi tilbydes i en lavere udstyrsvariant Pure til 284.995 kr.

I udgangspunktet er Essential, som er laveste udstyrstrin i Kona Electric, ret komplet med bl.a. varmepumpe, adaptiv fartpilot, trådløs opdatering af software, varme i forsæder samt rat.

Advanced-udstyret byder på bl.a. blindvinkelsensor, mere avanceret LED lys, opvarmet ladeport, stemningsbelysning, sæder i dellæder og trådløs opladning af mobiltelefon. Den mangler elektrisk bagklap, som kan tilkøbes.

I toppen af programmet fås en Ultimate udgave til den elektriske (her er elektrisk bagklap standard), mens benzineren tilbydes i en sportslig N Line styling.

Favoritten er Kona Electric. Den ville jeg vælge.

Specifikationer – Kona Electric long range

  • Motor: Elmotor med forhjulstræk
  • Gear: Automatgear
  • Topfart: 172 km/t
  • Acceleration 0-100 km/t: 7,8 sek.
  • Batteri: 65,4 kWh
  • Rækkevidde: 512 (WLTP)
  • Forbrug: 148 Wh pr. km
  • Opladning: 11 kW (AC) – 100 kW (DC)
  • Vægt: 1.690 kg.
  • Træk: 750 kg.
  • Bagagerum: 466 liter + 27 liter frunk

Specifikationer – Kona benzin 1.0 T-GDi Aut.

  • Motor: 3-cylindret benzinmotor
  • Gearkasse: DCT 7-trins automatgearkasse
  • Topfart: 180 km/t
  • Acceleration 0-100 km/t: 11,7 sek.
  • Forbrug: 16,7 km/l (WLTP)
  • Vægt: 1.390 kg.
  • Træk: 1.200 kg.
  • Bagagerum: 466 liter

Foto: Thomas Saks

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Anbefalet