fbpx
 
Categories Biltest

Vellykket facelift til Nissan Qashqai

Posted on
Vellykket facelift til Nissan Qashqai

Et markant facelift på mellemklassefavoritten Qashqai kan både ses og mærkes. På motorfronten sker der dog ikke noget nyt på det danske marked. Skal der mere til i et ekstremt konkurrencepræget marked, hvor særligt de elektrificerede biler vinder terræn? Få svaret her.

Nissan har inviteret til testkørsel i Portugal, hvor en stribe faceliftede Qashqai står klar til de inviterede motorjournalister.

Flot ansigtsløft

Det nye frontdesign springer straks i øjnene. Der er sket store ting her, og det får bilen til at ligne en helt ny model.

Et nyt take på kølergril, lygter, kofanger og farvedetaljer skaber et – synes jeg – meget vellykket ansigt på Qashqai.

I pressemeddelelsen bruger Nissan en halv side på at beskrive den nye front. Det kan siges kortere: Den er flot.
Foto: Nissan

På bagenden er lygternes form bevaret mens selve designet i lygtehuset er fornyet. Man ser det tydeligt, for glasset er nu klart, og det ser rigtig godt ud.

Klart baglygteglas er set før hos andre mærker. På Qashqai pynter det.
Foto: Nissan

Designet på kofangeren er opdateret i udtryk og farvekombinationer, hvilket også gælder for alufælgene, der fås fra 18”-20”.

Nissan har med faceliftet introduceret en N-Design variant, hvor de nederste dele af karrosseriet under dørene og hjulkasserne er karrosserifarvede i stedet for sorte. Her er de 20” standard.

Uanset variant giver designændringerne samlet et udtryk, der virker frisk og moderne.

Strømmen fra vindmøllerne kan Qashqai ikke bruge til noget. Her er menuen fortsat benzin.
Foto: Thomas Saks

Nye materialer løfter kabineoplevelsen

I kabinen løftes kvalitetsoplevelsen på flere områder. Mest tydeligt er Alcantarabeklædning på instrumentpanelet, dørene og låget på midterkonsollen. Det gælder for de højeste udstyrsvarianter.

Alcantarabeklædning giver et mærkbart løft i den oplevede kabinekvalitet.
Foto: Thomas Saks

Ambiente-belysning er tilføjet på versionerne N-Connecta- og N-Design.

På testturen i Portugal bemærker jeg, at støj fra dæk og vind er lav. Det skyldes bl.a. tykkere ruder og isolering. Vibrationer er stort set ikke eksisterende. Det giver en høj følelse af kvalitet og komfort.

Integration med Google fungerer godt

På det teknologiske område er der sket forbedringer på infotainment.

Mest iøjnefaldende er en dyb integration med Google på infotainmentsystemet med Google Maps, Assistant og Play Store.

Udover Google integration er der også Apple CarPlay / Android Auto.
Foto: Nissan

Logger du ind med din Google Account deles dine brugerdata med bilen, så du fx har søgehistorik i Maps.

Stemmestyringen med Google Assistant virker rigtig fint, og på den måde kan du styre bl.a. ventilationssystem, sædevarmen og den opvarmede forrude eller navigation.

Fører-, assistent-, og sikkerhedssystemer har fået den helt store opdatering, og listen med forbedringer er lang.

Kameraerne og en 3D funktion kan give nye perspektiver og visninger på skærmen, når bilen skal parkeres. Du kan således se bilen fra 8 forskellige vinkler.

Parkering er gjort lettere med de opdaterede visninger på skærmen. Grafikken er flot og billedet tydeligt.
Foto: Nissan

Nødbremsen er opdateret og forbedret i forhold til bl.a. cyklister og fodgængere og vejbaneassistenten er forbedret ved hastigheder over 60 km/t.

Uændret motorprogram

Motorprogrammet er som nævnt uændret og det betyder, at du kan vælge mellem en mild hybrid benzinmotor med 140 hk og 6-trins manuelt gear eller 158 hk og automatgearkasse.

Udstyrsmæssigt er laveste trin Acenta. Her er introduktionsprisen 299.900 kr. for versionen med 140 hk og 334.990 kr. med den lidt større motor og automatgear.

De fleste danske kunder vil formentlig vælge N-Connecta til 349.900 kr. eller Tekna til 379.900 kr.

N-Design kan bestilles fra fabrikken til priser fra 404.900 kr.

Samlet set gør alle forbedringer Qashqai til en oplagt mellemklassebil for dem, der ikke er klar til opladning i en plug-in hybrid eller elbil. Man får en velkørende og solidt bygget bil, hvor den daglige betjening er uden dikkedarer.

Qashqai produceres på Nissans fabrik i Sunderland, hvor mere end 1,3 millioner biler er blevet bygget siden første model så dagens lys i 2007.

Fem af Qashqai-farverne – Pearl White (ny), Deep Ocean (ny), Fuji Red, Magnetic Blue og Ceramic Grey – fås i tofarvede lakeringer, med et sort tag.
Foto: Nissan

Carlife365 var inviteret til Portugal af Nissan Danmark, som betalte for transport og ophold.

1 kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Anbefalet