fbpx
 
Categories Branchenyt - vi elsker biler

Guide til vinter-, sommer og helårsdæk

Posted on
Guide til vinter-, sommer og helårsdæk

Et sæsonskifte med ændrede temperaturer og forhold på vejene kaster altid nogle spørgsmål af sig: Hvornår skal jeg skifte dæk – og hvilke dæk er bedst til mine behov? Få svar i denne guide.

Reklame for Continental Dæk Nordic.

Anbefalingen er, at man altid skifter dæk efter sæson

Continental har hele paletten og tilbyder vinter-, sommer- og helårsdæk. Det, der adskiller de forskellige sæsondæk, er bl.a. mønsterets dybde og design samt gummiblandingen i dækket.

Vinterdæk

Om vinteren skal dækket kunne dræne slud og vand, og derfor er mønsteret dybt og åbent. Vinterdækket bevarer blødheden i gummiet, selvom det bliver koldt, og derfor tilføjes der lidt mere naturgummi.

Skift fra sommer- til vinterdæk sker typisk i slutningen af oktober. Er temperaturen først under 7 grader, har du bedre vejgreb på vinterdæk.

Læs mere om dæk og sikkerhed her

Sommerdæk

Sommerdækket har lavere mønsterdybde, langsgående riller og et asymmetrisk mønster. Målet er at så meget gummi som muligt har kontakt til vejbanen.

Skift fra vinter- til sommerdæk sker typisk i starten af april, når de tocifrede varmegrader begynder at få fat.

Læs mere om hvordan bl.a. Continental arbejder med dæk og sikkerhed her

Helårsdæk

Udgangspunktet for helårsdæk hos Continental er et vinterdæk. Det betyder også, at helårsdækkene har 3PMS (3 peak mountain snowflake), hvilket gør dem lovlige i vinterlig kørsel i flere lande omkring os. Helårsdækkets mønsterdybde ligger mellem vinter- og sommerdæk.

Helårsdækket sidder i sagens natur på bilen året rundt, så her skal du ikke tænke på at skifte mellem årstiderne.

Læs mere om helårsdæk her og bliv klogere på, om de passer til dine behov

Andre gode råd

  • Husk at tjekke lufttrykket i dækkene, for der er ikke slanger i, så luften siver ud over tid. Det er især vigtigt at tjekke lufttryk, hvis du skal køre med en tungt pakket bil på ferie. Kører du med forkert dæktryk er sikkerheden ikke så god, og du slider dækkene hurtigere.
  • Dækket må heller ikke være for gammelt. Det er lidt ligesom et par godt brugte gummisko. Her bliver sålen med tiden hård og mister sin elasticitet. Er dækkene 4-6 år gamle, skal man ikke være så bekymret, men er de over 10 år, skal man finde noget nyt.
  • Man har bedre vejgreb og kortere bremselængde, når der er masser af mønster i dækkene. Loven siger 1,6 mm men her performer dækket ikke godt. Det oplevede jeg på min dag som dæktester, som du kan læse mere om her.
  • Tunge elbiler skal have dæk, der er egnet til elbil. På sneglatte veje kan en tung elbil hurtigt komme på afveje, hvis du ikke kører med vinterdæk. Behovet for vinterdæk på elbiler er ganske enkelt større, fordi bilen er tungere. Kig også efter kvalitetsdæk med lav rullemodstand, når du kører elbil, for at forbedre rækkevidden.
Continental Dæk
Foto: Sascha Schuermann

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Anbefalet