Overgangen til en mere grøn bilpark er i fuld gang, og mange danskere har et godt øje til plug-in hybriden. Volvo har et komplet Recharge-modelprogram baseret på den populære teknologi, og vi har allerede testet mellemklasse-SUV’en Volvo XC40 T5 Recharge.
Nu er turen kommet til en af de mest komplette stationcars på markedet – nemlig Volvo V60. Vi har testet T6 Recharge i udstyrsniveauet Inscription Expression.
Populær model med god plads
Da Volvo lancerede den nye Volvo V60 i 2018, kårede jeg den til den mest interessante stationcar på markedet, og dommen i min test var klar: “Volvo gør det cool at køre stationcar igen”.
Bilen har en størrelse, som passer rigtig godt til mange familier. Den ligger størrelsesmæssigt mellem en Audi A4 og Audi A6 og byder derfor på bedre plads end fx BMW 3-serie Touring. Og hvor konkurrerende mærker lider under, at batteriet optager en del plads i bagagerummet, er det lykkes for Volvo at holde fast i de 529 liter i plug-in hybriden. Det er mere end de konkurrerende stationcars BMW 3-serie og Mercedes C-klasse kan klare. Og faktisk også mere end i Audi A6 Avant.
Power stationcar
Når bilfabrikkerne udvikler plug-in hybrid teknologi, er målet at tilbyde kørsel på ren el med en nogenlunde acceptabel rækkevidde. Ofte nok til at køre til og fra arbejde, fitness og indkøbsture. Og hvis strømmen slipper op, tager forbrændingsmotoren over og eliminerer bekymringer og stress i forhold til rækkevidden.
Men med en ekstra elmotor åbnes også op for gode præstationer med høj ydelse og kraftigt moment. Sidstnævnte synes at være den model, som Volvo har prioriteret.
Volvo V60 T6 Recharge har en firecylindret benzinmotor med 253 hk (forakslen) + 87 hk fra en 11.6 kWh elmotor på bagakslen. Kræfterne omsættes overbevisende til vejen med firehjulstræk og 8-trins automatisk gearkasse. Kombineret har den et moment på 590 Nm. 0-100 km/t kan opnås på 5,4 sekunder og topfarten er bevidst begrænset til 180 km/t.
Det giver en atletisk karakter til denne plug-in hybrid Volvo, og den er ligefrem sjov og underholdende at køre i. Ingeniørerne har ramt en god kalibrering med automatgearkassen til denne model. Den virker i hvert fald en tand mere sportslig, end jeg er vant til. Det klæder bilen, da V60 i min optik har en mere sportslig appeal end storebror V90.
Lovet rækkevidde svær at opnå
Volvo mener, det er muligt at køre op til 55 km (WLTP) i T6 Recharge på en fuld opladning. Det har jeg dog svært ved at opnå i min test. Selv med en pæn portion bykørsel, kan jeg ikke ramme tallet på papiret.
Realistisk set er 40 km det, du kan forvente at vride ud af batteriet ved blandet kørsel. Måske 43-45 km på en god dag.
Du kan lade ved offentlige ladestandere med et output på op til 3,7 kW, hvilket giver en opladningstid på ca. tre en halv time. En hurtigere opladetid havde været mere spiseligt.
Når du vil køre på ren el i Volvo V60 T6 Recharge, skal du vælge køreindstillingen ”Pure”. Andre køreprogrammer er ”Constant AWD”, ”Hybrid” og ”Power”. Du kan vælge at gemme den strøm, som batteriet har, og du kan også vælge en indstilling, hvor benzinmotoren oplader batteriet.
Selvom det i testen ikke er muligt at opnå den rækkevidde, som Volvo opgiver, må jeg overgive mig til kørsel i Volvo V60 på ren el. Det giver en helt smooth og lydløs kørsel, som bare er fed.
Når benzinmotoren tager over i ”Hybrid”-mode, foregår det ligeledes på en behagelig og lydløs måde. Du kan godt høre benzinmotoren, men bilen virker fortsat lydsvag.
Volvo-dyder intakte
Når du kører Volvo V60 plug-in hybrid, er alle de gode Volvo-dyder bevaret. Sikkerheden er i top og designet både ude og inde er lækkert udført.
Kabinen har den karakteristiske Volvo-indretning, hvor funktionalitet og design er lige i øjet. I min optik en af de lækreste kabiner i klassen.
Standardudstyret er pænt og jeg sætter især pris på LED lys, el-bagklap og varme i rattet. Børnene på bagsædet kan nyde sædevarme og friskluftdyser.
Udvendigt er der godt med kromdetaljer her og der, som bidrager til at give bilen det helt rette premium-udtryk.
Tre modeller i programmet
Hvis du gerne vil køre Volvo V60 plug-in hybrid, har du tre valgmuligheder i programmet. Vi har testet den mindste version T6 i udstyrsniveauet Inscription Expression til priser fra 615.080 kr.
En kraftigere T8 fås fra 697.080 kr. og du kan gå all-in med en Polestar Engineered version, men her ryger prisen over 1 mio. kr. Der er forskellige udstyrsversion at vælge imellem. Inscription og R-Design er prissat på samme niveau, da bilerne primært adskiller sig på styling.
Volvos knaldtilbud på leasing af Volvo V60 ser umiddelbart ud til at begrænse sig til volumenmodeller med almindelig brændstofmotor, for privatleasingpriserne på plug-in hybridmodellerne ligger i den høje ende.
Hvis du er fan af Volvo V60, så overvej plug-in hybrid-versionen. Det er en fed køreoplevelse på ren el – og så har den masser af power til sjov og underholdende kørsel. Men sørg for at have gode adgangsforhold til opladning, så du får fuld valuta for den samlede pakke.
Det fedeste ved Volvo V60
- Design – klassens flotteste stationcar
- Køreegenskaber – den er smooth og kraftfuld
- Batterier stjæler ikke plads i bagagerummet
Det kunne være bedre
- Opgivet rækkevidde svær at opnå
- Hurtigere opladning vil være at foretrække
- Bagagerumsdækken kører ikke automatisk op, når du åbner bagklappen.
Konkurrenter
- BMW 330e Touring
- Audi A6 TFSIe Avant
- Mercedes-Benz C 350e stationcar
Volvo V60 T6 Recharge specifikationer
- Motor: Elmotor og firecylindret benzinmotor
- Gearkasse: 8 trins automatgearkasse
- Lithium-ion batteri: 11,6 kWh
- Ydelse: 340 hk
- Moment: 590 Nm
- Forbrug: 50-52 km/l (WLTP) ved blandet kørsel
- Accelerationen 0-100 km/t: 5,4 sek.
- Tophastighed: 180 km/t
- Elektrisk rækkevidde: 54 km (WLTP) ved blandet kørsel
- Tankindhold: 60 liter
- Bagagerum: 529 liter
- Pris fra 615.080 kr.
Foto: Thomas Saks
plug-in-hybridrækkestationcarvolvo v60