Hverdagsbiler i sportslige race-klæder med potente benzinmotorer er efterhånden et sjældent syn i gadebilledet. Man mærker tydeligt, at bilproducenterne fokuserer på fornuftige eldrevne familiebiler. Det afholder dog ikke Hyundai fra at give Hyundai i30 N et facelift med ny teknologi, flere kræfter og mulighed for 8 trins DCT gearkasse. Vi har testet den sportslige Hyundai, som imponerer med høj fun factor. Men den bliver åndet i nakken af lillebror i20 N, som har en nyere grundkonstruktion og en skarp pris.
Vellykket race look
Designet på Hyundai i30 N har det helt rette race look: Matsorte 19” smedede alufælge, store bremseskiver og røde bremsekalibre ser råt ud. Ledsaget af skarpt designede kofangere og dobbelte afgangsrør i XL-størrelse, står Hyundai i30 N virkelig skarpt. Den har nogle af de flotteste fælge, jeg har set i lang tid.
De sportslige takter fortsætter i kabinen. Her er overraskende lækre letvægtssæder i eksklusiv læder/alcantara, som yder rigtig god støtte og hæderlig komfort. Sæderne er designet med lysende N-logo og blå syninger. Det ser cool ud.
i30 N har en 10.25” touchskærm, hvorfra du styrer de fleste funktioner i bilen. Her har du adgang til et Performance Data System, som giver en indsigt i kørevaner og -mønstre. Du kan se omdrejningsmomentet, trykket på turboen, G-force og accelerationstider. Det er lir på den gode måde i den sportslige Hyundai.
Race DNA
De blå syninger går igen på det motorsportsinspirerede rat, hvor du også kan skifte gear med 8-trins dobbeltkoblingsautomatgearkassen. Fra rattet kan du vælge køreprogrammet N Grin Shift. Her skifter bilen selv ned til lavest mulige gear og leverer det maksimale fra motoren. Systemet virker i 20 sekunder og kan aktiveres igen efter 40 sekunders nedkøling. Det er en sjov feature.
Sjovere er det dog at slukke for bilens antiudskridningssystem, så du rigtig kan mærke bilen og følelsen af fun factor. Nu kan du lege lidt med bagenden i sving – kontrolleret naturligvis. Kombineret med et godt brøl fra bilens dobbelte udstødning, er der dømt leg, hvis du er i det humør.
Men overraskende nok opleves Hyundai i30 N ganske komfortabel i hverdagskørsel, og det er en fin balance, Hyundai har ramt. Automatgearkassen kan både det hårde og det bløde. Hvis du selv vil styre slagets gang, kan du også få i30 N med en 6-trins manuel gearkasse. Merprisen for automatgear er 25.000 kr. I de mere beherskede drive modes nedtones bilens ”brum” i øvrigt, så du kan køre gennem byen uden alt for mange sure blikke.
Letvægts skålsæder
Hyundai i30 N er pænt potent med en 2.0 T-GDi-motor, der leverer 280 hk. I udstyrsvarianten N Performance Trackpack er forsæderne bl.a. udskiftet med de lækre letvægts skålsæder, og bagagerummet er blevet yderligere afstivet. Afstivningen er væsentlig, hvis bilen skal bruges til decideret Track-kørsel. Det påvirker ikke pladsen i bagagerummet.
Begge udstyrsvarianter fås med manuel 6-trins gearkasse eller en 8-trins dobbeltkoblingsautomatgearkasse.
Til race – men dur også i hverdagen
På mange måder er Hyundai i30 N en bil, som har brug for at blive brugt på bane. Men den har en alsidighed, som gør, at du faktisk ikke bliver træt af den til almindelig hverdagskørsel. Brændstofforbruget er dog i den høje ende.
Kigger på vi bilens race specifikationer og præstationer, står Hyundai i30 N som en virkelig stærk spiller blandt matchende veltrænede konkurrenter fra VW og Ford. Den har en fun factor, som er helt i top, og set i det lys er den en vinder.
Prismæssigt koster i30 N Performance fra 474.995 kr. og i30 N Performance Trackpack koster 499.995. Det er der som sådan ikke noget at sige til. Det er dog værd at bemærke, at den pumpede lillebror i20 N står til priser omkring 300.000 kr. – og den er bestemt ikke kedelig. Så hvis du kan klare dig med lidt mindre plads, færre kræfter og udelukkende manuelt gear, er i20 N værd at overveje.
Hyundai i30 N specifikationer
- Motor: 2.0 T-GDi-motor
- Ydelse: 280 hk
- Moment: 392 Nm
- 0-100 km/t: 5,4 sek.
- Tophastighed: 250 km/t
- Forbrug: 11,9 km/l (WLTP)
- Garanti: 5 ¨år
Foto: Thomas Saks
hyundai i20 Nhyundai i30hyundai i30 n