Med den nye C40 Recharge hopper Volvo med på crossover-moden. Bilen deler stort set alt med XC40 Recharge bortset fra taget, som med en stærkt faldende taghældning giver C40 Recharge en tydelig coupéprofil. Vi har testet Volvos nye elbil og her er vores førstehåndsindtryk.
Første Volvo crossover
Det virker umiddelbart som en nem løsning: Tag en i forvejen vellykket XC40 Recharge og giv den et trylleslag med coupé-glimmer, så har du endnu en elbilmodel i programmet – C40 Recharge. En opskrift som adskillige andre bilproducenter i øvrigt benytter i stor stil – se bare Audi Q4 e-tron Sportback og VW ID.5.
Under coupélinjerne deler Volvo C40 Recharge teknik med både XC40 Recharge og Polestar 2. Det vil sige firehjulstræk med elmotorer på for- og bagaksel, 78 kWh batteri og en samlet motoreffekt på den gode side af 400 hk. Det sikrer en lynhurtig acceleration fra 0-100 km/t på bare 4,7 sekunder. Rækkevidden på papiret er 441 km (WLTP). I praksis er den mindre.
Glastag er standard
Et stort glastag er standard i C40 Recharge, og det er en god idé, for det giver en fornemmelse af rummelighed. Mens pladsen ved forsæderne er rigtig fin, er hovedhøjden ved bagsædet udfordret. Jeg kan med mine 187 cm kun lige sidde der. Benpladsen er til gengæld fornuftig.
Den faldende taglinje gør, at udsynet bagud er meget begrænset. Det gør dig meget afhængig af 360 graders kameraet, som heldigvis er standard. Volvo kunne have valgt en monitor i stedet for bakspejlet, som vi fx kender fra Range Rover Evoque.
Bagagerummet er på 413 liter med plads til opbevaring af småeffekter under gulvet. Åbner du motorhjelmen er der et ”frunk” med ekstra opbevaring til fx kabler.
Nye designelementer i kabinen
Instrumentbordet er klassisk Volvo og har det helt nye Google infotainment med Maps navigation, stemmestyring, Google Play og smartphone integration. Vi har testet systemet tidligere på året, og det er velfungerende. Særligt stemmestyringen spiller. Et andet nyt element er baggrundslys på instrumentbordet, hvor mønsteret er en hilsen til det svenske bjerglandskab. Det ser fedt ud. Digitalt cockpit er standard.
Kabinen kan opgraderes, så du bl.a. får fjordblå tæpper. Det giver bilen mere karakter og virker ”retro” på den fede måde. Opgradering giver desuden det flotte baggrundslys på instrumentbordet og koster 12.247 kr.
Udstyrsmæssigt er der fyldt godt op og standardlisten imponerer. Her er bl.a. varme i alle sæder, ratvarme, lækkert Harman/Kardon lydsystem, el-justerbare forsæder, Driver Assistance med Pilot Assist, 360 grader kamera, sensorer hele vejen rundt samt 19” alufælge. Bilen har varmepumpe og mulighed for at forvarme bilen. På sikkerhedssiden er Volvo C40 i top med alle de nyeste sikkerhedssystemer.
Komfort i lange baner
Køreoplevelsen i C40 Recharge er god med høj komfort. Bilen er støjsvag med meget lidt vind- og dækstøj. Undervogn og affjedring absorberer ujævnheder uden problemer og er samtidig tilpas skarp, når der køres lidt mere friskt. C40 Recharge vejer hele 2.207 kg men den føles ikke så tung på vejen. Påhængsvægten er 1.800 kg.
Volvo C40 Recharge har one-pedal driving, så bilen bringes helt til stop, når foden fjernes fra speederen. Det fungerer rigtig godt, når du lige har vænnet dig til det. Funktionen giver særligt mening ved bykørsel og sørger for at så meget energi som muligt tilføres batteriet, når bilen skal standse. Ud over one-pedal har Volvo C40 Recharge en offroad køreindstilling.
I et forsøg på at optimere rækkevidden, har Volvo givet C40 Recharge en rækkeviddeassistent, så du kan se hvordan din fart, kørestil og klimaindstillinger påvirker rækkevidden.
Prismæssigt ligger C40 Recharge lige under XC40 Recharge. Den koster 459.080 kr. Beskatningsværdien er 428.700 kr. Volvo regner med at kunne levere inden for seks måneder.
Privatleasing bliver muligt.
Volvo C40 Recharge er en moderne, hurtig og veludstyret elbil, der uden problemer kan tage kampen op med lignende premium elbiler i segmentet. Køreoplevelsen og komforten er virkelig god – her får C40 Recharge topkarakter. Designet er friskt, men det koster på pladsen ved bagsædet og udsynet bagud.
Foto: Thomas Saks