Efter regeringen i efteråret 2017 ændrede registreringsafgiften på biler og motorcykler, har bilforhandlerne igen fundet ben at stå på og er klar med opdaterede priser og kampagner. Hvor kampagnerne før afgiftsændringen typisk var på privatleasing, ser jeg nu et mix af køb og privatleasing.
Attraktive priser ved køb
Bilforhandlerne kalder priserne ved køb for “attraktive”. Der er da også mange penge at spare, når man kigger på kampagner hos fx BMW. Lige nu kan man fx købe en BWM magen til den jeg selv privatleaser – en 320D Touring Automatic – til 411.095 kr. Så billig har den aldrig været i Danmark. Mercedes har også en meget attraktiv kampagne på C-klassen for tiden. Det bliver spændende at se, om disse kampagner fortsætter, eller om det lige nu handler om at tømme lagre som har hobet sig op mens regeringens varslede afgiftslettelser blev forhandlet på plads.
Privatleasing er der stadig
Flere og flere forhandlere er nu klar med opdaterede priser på privatleasing. Senest i går blev Opel klar og gik ud med opdaterede priser. Et hurtigt kig rundt på forhandlernes sites giver mig det indtryk, at priserne på privatleasing ikke er nævneværdigt ændrede. De er dog kommet lidt ned. Fx er der hos Mercedes besparelser mellem 400-1000 kr. afhængig af model.
Kan det nu bedre svare sig at købe?
Hvis du står og skal skifte bil lige nu, er mit råd, at du tjekker det økonomien ekstra godt efter i sømmene. Du er nødt til at tjekke, om det bedst kan svare sig at købe eller privatlease. Skriv til mig, hvis du har brug for hjælp til at regne det igennem.
Det man stadig skal huske på er, at man ved køb har flere ubekendte faktorer at forholde sig til – herunder værditab, reparationer osv. Man kan hos flere forhandlere købe en serviceaftale, så det kan reducere evt. bekymringer om reparationer. Værditabet vil fortsat være en joker.
Jeg er stadig stor fan af privatleasing, men vil fremover bruge lidt mere tid med Excel, når beslutningen skal tages.
bmwkøbleasingregistreringsafgiftserviceaftale