Syv finalister har kæmpet om pladsen øverst på sejrspodiet. Vinderen er nu fundet, og BMW i5 indtager førstepladsen og kan tage prisen som Årets Bil i Danmark 2024 med hjem. Tre ærespriser er også uddelt.
Det er andet år, jeg sidder i juryen til Årets Bil i Danmark, og jeg må sige, at det har været ekstra svært denne gang at finde den ene, som skulle tage hovedprisen med hjem.
Dels fordi feltet er ret bredt – men også fordi alle de nominerede er så gode, at det er i de små nuancer, vinderen skal findes.
Personligt har jeg tildelt flest point til BMW i5. Det er en imponerende bil med en eminent god køredynamik og fornem komfort. Det er en overgang fra den fossile verden over i den elektriske, som gør 5-serien mere relevant end nogensinde.
Blandt mine favoritter er også Xpeng G9, KIA EV9 og VW ID.7.
Xpeng G9 giver – trods en relativ høj pris – meget bil for pengene. Den har en høj oplevet kvalitet i kabinen, kører godt og kan lynlade ekstremt hurtigt.
KIA EV9 er den mest ambitiøse KIA til dato. Her går alle de ting, som KIA fokuserer på i deres elektriske omstilling, op i en højere enhed. Den fås altid som syvsæders og koster også derefter, så den tiltaler derfor et lidt smallere publikum sammenlignet med nogle af de andre finalister.
VW ID.7 viser også, at en elektrisk variant af Passat er lykkes til fulde. Den er en oplagt familiebil og bejler også til firmabil-segmentet med tårnhøj komfort og en rækkevidde helt op til 700 km.
BMW vinder prisen for første gang nogensinde
Ved kåringen blev det BMW i5 som vandt. Det er første gang, BMW vinder prisen skønt mærket har været nomineret adskillige gange. På anden pladsen er VW ID.7 og Xpeng G9 på tredjepladsen.
I forbindelse med Årets Bil i Danmark uddeles også tre ærespriser: Designprisen, Bilglædeprisen og Innovationsprisen.
Designprisen går til Fisker Ocean, Bilglædeprisen tilfalder BMW i5 og KIA EV9 nupper Innovationsprisen.
Stort tillykke til alle de nominerede i Årets Bil i Danmark 2024, og i særdeleshed BMW for at vinde prisen som Årets Bil i Danmark og Bilglædeprisen – samt FISKER for Designprisen og KIA for Innovationsprisen.
Sådan tildelte jeg mine 30 point til de syv finalister
- BMW i5 – 8 point
- Xpeng G9 – 7 point
- KIA EV9 – 5 point
- VW ID.7 – 4 point
- Hyundai Kona – 3 point
- Toyota Prius – 2 point
- BYD Dolphin – 1 point
Sådan var den samlede score fra juryen for de syv finalister
- BMW i5 – 144 point
- VW ID.7 – 101 point
- Xpeng G9 – 95 point
- BYD Dolphin – 74 point
- KIA EV9 – 65 point
- Hyundai Kona – 61 point
- Toyota Prius – 60 point