De to mindste elektriske BMW’er – iX1 og iX2 – deler platform og minder lang hen ad vejen om hinanden. Men der er også forskellige. Det afslører denne test.
Klassisk eller smart
Jeg har kørt de to højbenede BMW’er i den kompakte klasse, og begge giver et indtryk af en velbygget bil med gode køreegenskaber.
På en fælles platform, som helt i tråd med BMW’s strategi også deles med fossile varianter, har iX1 et klassisk og pænt SUV udtryk, mens iX2 ser mere smart ud med faldende taglinje og coupé attitude.
Fælles for dem er, at de tager sig bedst ud på en fornuftig størrelse fælge. Det koster lidt på rækkevidden, men hold nu op hvor ser de bare meget bedre ud på 20” eller 21”.
Bagenden på iX2 har i min optik lidt mindre BMW over sig end iX1’eren, men det er set før at BMW skejer lidt mere ud med designet på højbenede coupé-varianterne.
Omvendt er det til gengæld med køreegenskaberne, hvor jeg synes, man få en mere fuldendt BMW-oplevelse i iX2. Det hele er bare lidt mere, som en BMW skal være, med en stor portion dynamik og en blæret balance over mod den komfortable side.
Bedst plads ved bagsædet i iX1
Kigger vi på kabineindretningen, er der mange ligheder. Men måden pladsen er fordelt på, er anderledes.
BMW iX1 er klart den mest praktiske. Her har en velvoksen bilanmelder som mig god plads både foran og ved bagsædet.
Omvendt forholder det sig i iX2. Her sidder jeg med bøjet nakke på bagsædet og har en mere klaustrofobisk oplevelse. Foran sidder jeg fint. Bilen er et par cm lavere end iX1 og 5 cm længere.
Sjovt not er bagagerummet en tand større i iX2. Her er der generøse 525 liter mod 490 i søstermodellen, som nu også er ganske fornuftigt i størrelsen.
Kvalitetsindtrykket i kabinen er, som man forventer i en premium bil fra et tysk mærke, og det er som om, BMW har gjort lidt mere ud af det hele i forhold til, hvad vi er vant til i den kompakte klasse.
Vælg motor efter temperament
De to testbiler, jeg kører, har forskellige drivlinjer.
I BMW iX1 kører jeg i den mindste variant eDrive20 Fully Charged med baghjulstræk og 204 hk. Topfarten er 170 km/t og 0-100 km/t tager 8,6 sekunder.
Det er ikke nogen supersprinter, vi har med at gøre, men den har alligevel tilstrækkeligt kraftoverskud i hverdagen, og det går skam også fint på motorvej.
Søsterbilen iX2 kører jeg i den kraftigere xDrive30 M Sport variant med firehjulstræk og 313 hk. Den har en lidt højere topfart på 180 km/t og suser fra 0-100 km/t på 5,6 sekunder.
At jeg indledningsvist udpeger netop iX2 som den mest ægte i forhold til BMW DNA, hænger bl.a. sammen med den kraftigere motor og firehjulstrækket.
Du kan også få iX1 med den store motor og firehjulstræk, så du får en lidt mere fyldig smag af det, BMW står for.
Men som klassisk SUV er stille og rolig cruise egentlig også fint, så måske du bare skal holde dig til den lille motor og undvære det ellers så glimrende firehjulstræk.
iX2 lægger op til noget mere spas, så her vil jeg gå efter modellen med den store motor og firehjulstræk. Den kører på en fantastisk involverende måde.
Batteristørrelse og ladetider
Både iX1 og iX2 har et 64,8 kWh batteri og lader med 11 kW hjemme og op til 130 kW på farten i hurtiglader.
Min vurdering er, at batteriet er til den lille side, hvis du ofte skal køre længere ture på tværs af landet til møder og familiebesøg. Det går lige præcis om sommeren, men vintermånederne kan blive en træls omgang, når batteriet bliver udfordret af kulden.
Du skal huske at indstille ladepunkt i navigationen. Hvis ikke batteriet preconditioneres, kan du glemme alt om at hurtiglade med den maksimale peak på ladekurven, som er 130 kW.
I min test bruger jeg 16,5 kWh / 100 km i iX1 ved blandet kørsel. Rækkevidden på papiret er 462 km ved et forbrug på 15,1-16,1 kWh / 100 km.
Grundet større fælge og en større motor bruger iX2 lidt mere strøm. Her bruger jeg 18 kWh / 100 km ved blandet kørsel, og den er opgivet til en rækkevidde på 423 km på papiret med et forbrug på 17,3 kWh.
Jeg havde iX2 på en længere test på motorvej, og her er forbruget 23 kWh / 100 km. Det er dog ikke usædvanligt for en elbil, at den sluger væsentlig mere strøm, når farten er 130 km/t.
Koster stort set det samme
Ser vi på prissætningen med udgangspunkt i indstigningsmodellerne med den mindste motor, er iX2 den dyreste med en startpris på 405.000 kr. og testbilen, jeg kører, koster fra 480.000 kr.
Sådan er det – lifestyle koster – dog kun 10.000 kr. mere end iX1, og det gælder hele vejen op i forhold til motorstørrelse og udstyr. Så det er umiddelbart ikke prisen, der skal afgøre, om du vælger den ene frem for den anden.
Er du til klassisk SUV design med en rummelig kabine, er iX1 oplagt. Trods den kompakte størrelse egner den sig fint som familiebil. Prisen starter fra 395.000 kr.
iX2 giver noget mere opmærksomhed med sit design – på godt og ondt – og pladsen ved bagsædet er trang. Men med den rette styling, den store motor og firehjulstrækket, tager jeg mig selv i at smile mere, når jeg kører i den.
Specifikationer BMW iX1 eDrive20 Fully Charged
- Motor: 150 kW/204 hk
- Moment: 250 Nm
- Batteri: 64,8 kWh
- Rækkevidde: Op til 462 (WLTP)
- Forbrug: 15,8-16,2 kWh / 100 km
- Opladning: AC 11 kW / DC 130 kW
- Topfart: 170 km/t
- Acceleration 0-100 km/t: 8,6 sekunder
- Vægt: 1.940 kg
- Træk: 750 kg
- Bagagerum: 490 liter
- Pris: Fra 395.000 kr. (testbil 445.000 kr.)
Specifikationer BMW iX2 xDrive30 M Sport
- Motor: 230 kW/313 hk
- Moment: 494 Nm
- Batteri: 64,8 kWh
- Rækkevidde: Op til 423 (WLTP)
- Forbrug: 15,8-16,2 kWh / 100 km
- Opladning: AC 11 kW / DC 130 kW
- Topfart: 180 km/t
- Acceleration 0-100 km/t: 5,6 sekunder
- Vægt: 2.095 kg
- Træk: 1.200 kg
- Bagagerum: 525 liter
- Pris: Fra 405.000 kr. (testbil fra 480.000 kr. – 580.623 kr. med ekstraudstyr)
Foto: Thomas Saks