Som alternativ til rene elbiler, investerer Japans hovedstad massivt i infrastruktur og støtte til brintbiler. Frem mod 2020 spyttes der 2,5 milliarder kroner i kassen til projektet, som bl.a. skal gå til brinttankstationer. Bilproducenterne følger med, og Mercedes tester lige nu brintbilen GLC F-CELL i Tokyo.
Brintbilen fra Mercedes er en del af serien F-CELL, som er mærkets betegnelse for brintbiler. Bilen er endnu ikke sat i serieproduktion, men den er meget tæt på at være klar til markedet. I en GLC F-CELL er der fire køreprogrammer:
Hybrid
Elmotorerne forsynes med strøm fra brændselscellerne og batteriet samtidigt.
F-CELL
Bilen kører kun på brint og brændselscellerne holder batteriets opladning på et konstant niveau.
Batteri
F-CELL kører kun på strøm og brændselscellerne er ikke aktive.
Opladning
Brændselscellerne oplader batterierne under kørsel.
113 millioner brintbiler i 2050
Shell og Wuppertal Institut for klima, miljø og energi har lavet et studie, hvor forskere anslår, at der i 2050 vil være op mod 113 millioner brintbiler på verdensplan. Det vil kunne spare op mod 68 millioner ton almindeligt brændstof og 200 millioner ton CO2. Dette vil være med til at mindske udslippet af drivhusgasser. De realiserede gevinster ligger langt ude i fremtiden og indtil videre findes der kun omkring 3.500 brintbiler i verden. De fleste kører i Japan og Californien. I Europa finder vi også brintbiler og i Tyskland findes der allerede 40 brinttankstationer mellem Hamborg og München. Frem mod 2023 vil dette tal stige til 400 brinttankstationer på den nævnte strækning. Det er denne udvikling, som får Mercedes til at intensivere udvikling af brintbiler.
Sådan fungerer det
Den kemiske proces i brændselscellerne er kompleks. I bund og grund går konstruktionen ud på, at spændinger mellem brint og vand skaber energien. Reaktionsprodukterne er vand og varme, som må siges at være en ren form for ”udstødning”. Teknologiske fremskridt har gjort, at modulet til brændselsceller er så kompakt, at det kan være i motorrummet. Gennem årene er modulet mindsket i størrelse, så det nu kun fylder en tredjedel i forhold til de første moduler for nogle år siden. Samtidig er ydelsen steget med 40 %.
De to tankmoduler, der tankes med brintgas, har et tryk på 700 bar. De er udstyret med adskillige beskyttelseslag og en kollisionssikring. De er monteret i bilens undervogn. Batteriet ligger bag i bilen.
Ren vanddamp i udstødningen
”Daimler AG har efter min mening brug for både brint- og batteridrevne elmotorer for at kunne opfylde hele spektret af kundeønsker lige fra delebiler til sedanmodeller, SUV’er, varebiler, lastbiler og busser”, siger Christian Mohrdieck, Chef for F-CELL hos Daimler AG.
GLC F-CELL protytypen fra Mercedes har en rækkevidde på 400 km på en tankfuld brint. Det tager tre minutter at fylde tanken. Udstødningen indeholder kun vanddamp og den udleder ingen CO2 overhovedet. Ved hybridkørsel er rækkevidden 439 km og ved ren batteridrift kan den køre 49 km.
Prisen for GLC F-CELL kendes ikke.
Brintbiler findes også i Danmark
I Danmark findes der meget få brinttankstationer. Men de er der. Og brintbiler har vi skam også – bl.a. fra Hyundai, Honda og Toyota.
Om brintbiler bliver et stort hit, må tiden vise. Men projektet er spændende at følge og der er noget fascinerende over processen, hvor brint bliver til strøm, som kan drive en bil fremad med elmotor – og det eneste der kommer ud af udstødningen, er vanddamp. I det lys er det forståeligt, at Tokyo, som er en af verdens mest trafikerede storbyer, satser på en mere miljøvenlig mobilitet.
Se mere om GLC F-CELL i videoen på Youtube.
Foto: Daimler AG