Som mellemklassestationcar til familien er Volvo V60 en af mine helt store favoritter. Den har hele pakken og er et godt alternativ til de efterhånden mange SUV-bejlere på markedet. Her er fem grunde til at Volvo V60 stadig holder max.
1 – Design
Volvo V60 dukkede op i 2018 som den lidt mere kompakte og sportslige lillebror til Volvo V90. Den emmer af klassisk Volvo stationcar med et klassisk og tidløst udtryk, god plads og høj anvendelighed.
Lygtedesignet for og bag er noget af det flotteste, der har været på en Volvo, og med de rette fælge og kromdetaljer rammes balancen mellem sport og elegance til perfektion.
Det er ikke til at se, at designet har et halvt årti på bagen. Volvo V60 ser stadig frisk ud. Hvornår den sendes på pension afhænger nok mere af elektrificeringsplaner end et træt design. Om der kommer en fuldelektrisk stationcar fra Volvo i V60-format må tiden vise. Jeg krydser fingre for, at det sker.
2 – Køreegenskaber
Bag rattet byder Volvo V60 på masser af køreglæde. Testbilen er en T6 Recharge med plug-in hybrid-teknologi, som har 253 + 145 hk med firehjulstræk koblet på en benzin- og en elmotor. Den har et imponerende kræftoverskud og mulighed for elektrisk kørsel op til 88 km (WLTP). 60-70 km er realistisk afhængig af kørestil.
Når den firecylindrede benzinmotor springer til, sker det helt gnidningsløst, og motoren arbejder støjsvagt og effektivt. Automatgearkassen med 8 trin er en smooth operator og gearer ubemærket op og ned. Den er godt afstemt til biles ydelse.
I min test kører jeg mest på el ved bykørsel og på længere stræk på motorvej er det med benzinmotoren tændt. I begge tilfælde er køreoplevelsen komfortabel. Volvo V60 ligger godt på vejen med fin affjedring og god respons fra rat, speeder og bremser. Den har en dynamisk side, som er tilpas afstemt til den type bil, som V60 er.
Plug-in hybrid-teknologien er opdateret i den nyeste model (MY24), så du får en hurtigere ladetid på 6,4 kW som svarer til ca. 3 timer i en wallbox.
3 – Plads
En attraktiv familiebil skal have god plads. Det har Volvo V60. Førerpladsen er velindrettet, og jeg sidder behageligt bag rattet med mine 187 cm. Ved bagsædet er der fin benplads og rigelig loftshøjde – en af stationcarens fordele.
Eneste lille torn i øjet er den dominerende kardantunnel, som vi fra elbilerne efterhånden er vant til er væk, så der er helt plant gulv ved bagsædet. Med fem personer i bilen har midterpassageren på bagsædet trukket det korteste strå.
Bagagerummet har 529 regulære liter, og har du brug for at trække med krog, tager den hele 2 tons.
4 – Sikkerhed
Fornemmelsen af at køre i en sikker bil fylder mere, når familien er med. Det kan lyde skørt, for egentlig burde det jo altid være vigtigt, men som familiefar har jeg selv bemærket, at sikkerhed spiller en væsentlig rolle.
I en Volvo føler jeg mig altid lidt ekstra sikker. Bilen har alle nødvendige assistent- og sikkerhedssystemer som standard, og de fungerer til perfektion. Fx den adaptive fartpilot, som er lige efter mit hoved. Den hjælper dig ubemærket, som den burde i alle biler, så du kan have fuld fokus på omgivelser og trafik. Det gør også at du bliver mindre træt på de lange ture.
Et andet eksempel er “hænderne på rattet sensoren og alarmen”, som er afstemt til kun at melde sig, når der reelt er brug for det. Bilen har energiabsorberende siddehynder, som mindsker risikoen for kompressionsskader i ryggen ved en ulykke.
Ydermere har Volvo en tilgang i crashtest, som stiller mænd og kvinder lige. Bilen er derfor ligeså sikker at køre med en kvinde bag rattet som en mand. Det har været kutyme hos Volvo i årevis, og tæller med i det samlede regnskab, når familiebilen skal vælges.
5 – Kvalitestsfornemmelse
Kan man kalde Volvo et premiummærke? I høj grad ja. Dels med det samlede indtryk, bilen giver med udseende, teknologi, køreegenskaber og udstyr, men også i den oplevede kvalitet, som du kan tage og føle på i bilen. Sæderne er best in class – her har Volvo fat i den lange ende – og materialer og samlinger er på højt niveau. Instrumentbordet har et flot og enkelt design med intuitiv betjening.
Udstyrsmæssigt byder Volvoen på alt det nødvendige komfortudstyr med bl.a. sædevarme, elektrisk bagklap, elektrisk kabinevarmer, digitalt cockpit og infotainment med det velfungerende Google Automotive system. Det er nemt at betjene og stemmestyringen er brugbar.
Det er muligt at fylde mere udstyr på, men som standard vil Volvo V60 tilfredsstille de fleste.
Med Volvo V60 lever stationcaren i bedste velgående
Prismæssigt er Volvo V60 T6 Recharge blevet billigere og bedre, siden jeg sidst testede den i 2020. Den har flere kræfter, længere elektrisk rækkevidde og hurtigere ladetid til priser fra 519.000 kr. Det er næsten 100.000 kr. billigere end for tre år siden.
Hvis du vil have mere udstyr og anderledes styling med bl.a. større fælge, er der tre niveauer over basismodellen Core. Det er Plus, Ultimate og Polestar Engineered. Derudover fås en kraftigere T8 Recharge med hele 455 hk.
Specifikationer
- Motor: Recharge T6 AWD Brændstof Benzin/el (fire cylindre)
- Gearkasse: 8-trins Geartronic® automatgear
- Motoreffekt: 253 + 145 hk (benzin+el)
- Max Moment: 350 + 309 Nm
- Acc. 0-100 km/t: 5,4 sek.
- Topfart: 180 km/t
- Brændstofforbrug: 125,0 – 111,1 km/l
- Rækkevidde på ren el: 84 – 88
- Træk: 2.000 kg
- Bagagerum: 529 liter
- Dimensioner: 4.761 mm længde x 1.850 mm bredde x 1.433 mm højde
Foto: Thomas Saks
familiebilplug-in-hybridstationcarvolvo v60volvo v60 t6 recharge