Aldrig er der solgt så mange elektriske biler i Danmark som i september. 57 % af de nyregistrerede personbiler er eldrevne.
Stort udvalg og attraktive priser på elbiler, er noget, vi danskere kan lide.
”Bilsalget ligger på et stabilt niveau sammenlignet med sidste år. Vi forventer, at fjerde kvartal kommer til at byde på et solidt og godt bilsalg, så året 2024 samlet set byder på en stigning i bilsalget i forhold til 2023. Særligt elbilerne bidrager til stigningen,” siger Mads Rørvig, adm. direktør i Mobility Denmark.
I top tre ligger Tesla i front med Model Y og Model 3. Men også modellerne fra Volkswagen koncernen klarer sig godt. Her ligger Skoda Enyaq og VW ID.4 begge i top 5.
En gammel kending, som dog ikke er elektrificeret, har med et aktuelt facelift fundet vej tilbage som en af de mest solgte modeller. Det er Nissan Qashqai.
Top 10 modeller i september 2024
Mærke | Model | Antal |
Tesla | Model Y | 1.211 |
Skoda | Enyaq iV | 1.006 |
Tesla | Model 3 | 639 |
Volkswagen | ID.4 | 564 |
Nissan | Qashqai | 482 |
Ford | Explorer | 424 |
Volkswagen | ID.3 | 396 |
Audi | Q4 e-tron | 374 |
Mercedes-Benz | EQA | 340 |
Volkswagen | Polo | 331 |
Kilde: bilstatistik.dk
Det er dejligt at se markedet for elektriske køretøjer (EV) boome i Danmark, men denne hurtige vækst fremhæver også behovet for tilstrækkelig infrastruktur, især parkeringspladser med ladepunkter til elbiler. Efterhånden som flere bilister skifter til elbiler, bliver tilgængeligheden af bekvemme og tilgængelige ladestationer afgørende. Uden tilstrækkeligt med udpegede parkeringspladser til elbiler risikerer vi at skabe frustration blandt ejere, der kan kæmpe med at finde ladestandere. Investering i smarte parkeringsløsninger og udvidelse af EV-infrastruktur bør gå hånd i hånd med det stigende salg for at sikre en problemfri overgang til elektrisk mobilitet.