Den kraftigste og hurtigste elektrificerede BMW til dato hedder iX M60. Med 619 hk og 1.100 Nm runder du 100 km/t efter kun 3,8 sekunder, og topfarten er elektronisk begrænset til 250 km/t. Vi har kørt bilen på bl.a. Autobahn i Tyskland ved den internationale lancering og senere på Gotland Ring sammen med en flok nordiske motorjournalister. Få de første indtryk her.
Nye toner
Da den første BMW med M-badge – BMW M1 – så dagens lys i 1978, havde de færreste nok forestillet sig, at en Oscarvindende komponist ville stå bag motorlyden i elektriske M-modellerne et halvt århundrede senere. Hans Zimmer har komponeret musik til bl.a. Gladiator og Løvernes Konge, og mon ikke han blev en smule paf, da BMW sendte bud efter ham. Zimmers CV har i hvert fald fået et twist, og når man sidder i iX M60 og lytter til de nye toner, er der ingen tvivl om, at det har en effekt i forhold til køreoplevelsen. Det kommer vi tilbage til.
Først skal vi lige have det grundlæggende på plads: BMW iX blev lanceret som en dedikeret elbil i SUV/SAV-segmentet i 2021. På det danske marked har man indtil videre kunne vælge mellem iX xDrive40 med 76,6 kWh batteri og iX xDrive50 med 111,5 kWh batteri.
iX M60 har samme batteri som iX xDrive50, men elmotoren er større. Her omsættes 455 kW til det velfungerende firehjulstræk, og med launch control får du en raket-agtig oplevelse, når samtlige 1.100 Nm står på spring for at skyde bilen afsted. Vi tester dette på Gotland Ring, og det føles helt vanvittigt, når en 2,6 tons tung bil skydes afsted på den måde. Launch Control aktiveres ved at du vælger drive mode ”Sport”, træder bremsen i bund med den ene fod og speederen helt i bund med den anden fod. Bilen står nu nærmest og dirrer som en tiger på spring efter sit bytte. Når foden fjernes fra bremsen starter festen til tonerne fra Hans Zimmer.
Lyden kalder BMW for IconicSounds, og er betegnelse for kunstig motorlyd. Vi oplever den også i BMW i4 og den nye 2-serie Active Tourer plug-in hybrid. Lyden i iX M60 har flere formål. Dels til en dynamisk køreoplevelse på fx bane, hvor lyttesansen er en del af køreflowet, men også i forhold til at give bilen karakter og sende en lidt nostalgisk hilsen til fortiden. Ved lav fart høres toner, der minder om en rækkesekser og lidt V8, og når farten øges, bliver lyden virkelig futuristisk. Du kan køre lyden her i denne video, som viser launch control.
Vellykket balance mellem sport og komfort
På Gotland Ring testes også de M-opgraderinger, som er tilført for at give iX den helt rette køredynamik. Vi tester sving til den store guldmedalje og tophastigheden jagtes på den lange strækning. I køreindstillingen ”Sport” får den adaptive luftundervogn, som er standard, den nødvendige fasthed, og de sportslige bremser med blå kalibre bider, som de skal.
Bilen har som standard aktiv baghjulsstyring, der drejer op til 3 grader. Ved høj fart følger baghjulene forhjulenes drejning mens det modsatte er tilfældet i lav fart, så bilen er nemmere at manøvrere fx ved parkering.
Der er ingen tvivl om, at iX M60 er en potent bandit, som virkelig forstår at holde en fest. Men det interessante er, at bilen også kan levere komfort i lange baner på almindelig landevejskørsel og når det gør stærkt på lange stræk på motorvejen. Ved testen i Tyskland imponerer iX M60 på Autobahn, hvor den fremstår retningsstabil, støjsvag og ufattelig smooth. BMW mestrer balancen mellem sport og komfort.
Stort batteri og hurtigladning
Rækkevidden på 561 km (WLTP) ædes hurtigt, når du kører over 200 km i timen på Autobahn, men ved almindelig blandet kørsel kan rækkeviddeangsten pakkes væk, for her kommer du langt på det store batteri. Bilen hurtiglader med maksimalt 195 kW, hvor 10 min. hurtigladning giver op til 150 km rækkevidde.
Designmæssigt er M-forvandlingen i den milde ende. Du får som standard 21” fælge og sorte højglansdetaljer her og der. M-badges er der naturligvis også.
Det indvendige er stort set, som vi kender det fra iX, men med få M-designdetaljer. Designet futuristisk, flot og sofistikerede og alle materialer er lækre. Træindlæg og krystalknapper virker som noget, der er lånt fra en Roll-Royce, og løfter den samlede kvalitetsoplevelse.
Du får som standard premiumlydanlæg fra Bowers & Wilkins med Surround Sound. Derudover får du det velfungerende Laser Light, BMW Live Cockpit Professional med head-up display, optimeret navigation samt mere komfortudstyr med varme i rattet og ventilation i forsæderne, som i øvrigt kan indstilles multifunktionelt og er beklædt med naturlæder.
Prisen på 1,4 mio. kr. er høj men kan forsvares, for bilen har styrke, er teknisk overlegen og er bygget med en sjældent set kvalitet, der imponerer. Det er bilproduktion og køreglæde på højt niveau, og den slags koster.
BMW iX M60 lanceres nu og er du hurtig med ordren, kan den leveres inden årets udgang.
BMW iX M60 specifikationer
- Motor: to elmotorer med firehjulstræk
- Gearkasse: 1-gear
- Batteri: 111,5/105 kWh brutto/netto batteri
- Ydelse 455 kW/619 hk
- Moment: 1.015/1.100 Nm med Launch Control
- Topfart: 250 km/t
- 0-100 km/t: 3,8 sek.
- Rækkevidde: Op til 561 km
- Forbrug: 24,5-21,9 kWh/100 km (WLTP)
- Opladning: 195 kW opladning
- Dimensioner: (L/B/H) 495/196/169 cm
- Vægt: 2.659 kg.
- Bagagerum 500 liter
- Pris 1.417.935 kr.
Foto: Jackie Dahl
bmw 2-serie active tourerbmw i4bmw ixbmw ix m60bmw m1m performance