fbpx
 
Categories Biltest

First Drive: Dacia Jogger Hybrid

Posted on
First Drive: Dacia Jogger Hybrid

Flere heste og bedre brændstoføkonomi er hovedingredienserne i en ny hybrid-variant af Dacia Jogger. Den har automatgear og syv sæder som standard, så alt burde være fjong. Eller hva’? Vi er taget en tur til den internationale presselancering i Portugal for at undersøge sagen.

Største Dacia til dato

Dacia sælger godt i Europa, og Jogger bidrager til fremgangen. Siden lanceringen for et år siden har næsten 100.000 kunder bestilt en Jogger med en 110-hestes benzinmotor, som indtil videre har været den eneste model i programmet. Ifølge Dacia efterspørger kunderne en hybrid-variant, så den kommer nu.

Dacia Jogger Hybrid bærer den nye Dacia-identitet med bl.a. nyt logo på fronten.

Dacia Jogger Hybrid låner platform og drivlinje fra Renault. Den har en 1,6 liters benzinmotor plus elmotor med en samlet ydelse på 140 hk. Bilen starter altid på el og ved bykørsel kan meget kørsel foregå udelukkende med elmotor. På den måde er det muligt at opnå op til 20,4 km/l, hvilket er en mærkbar forbedring sammenlignet med 110-hestes modellen.

Flere heste og færre dråber benzin

På vores første tur i Dacia Jogger Hybrid i og omkring Lissabon i Portugal er det tydeligt, at bilen har et fornuftigt brændstofforbrug. Efter et par timers kørsel er den tilbageværende rækkevidde forblevet på plus/minus 900 km med fuld tank (50 liter).

De ekstra heste klæder bilen og det nye koblingsfri automatgear virker harmonisk. Ligesom i andre hybrider kan motorens omdrejninger til tider godt virke lidt ude af synk, men det giver ikke anden gene end lidt asynkron motorlyd, så det er til at leve med. Den trækker fint og larmer ikke synderligt.

Syv sæder standard

Dacia Jogger Hybrid fås udelukkende med syv sæder, så de ekstra kræfter virker i det lys som en mere passende ydelse, når der er læs på bilen.

Og her har vi netop et af bilens store glansnumre. For Jogger er rent faktisk en reel syvpersoners bil. Jeg har på egen krop personligt testet tredje sæderække på en tur fra bjergene til lufthavnen i Lissabon, og det gik forbløffende godt.

Foto: Sean Fitzgerald Coard

Tredje sæderække som består af to individuelle sæder er foldet sammen bag anden sæderække, når de ikke anvendes, og de er nemme at folde ud, når de skal bruges. De er også nemme at fjerne helt fra bilen, hvis man ønsker det.

Indstigningen til tredje sæderække er rimelig nem, da anden sæderække kan foldes sammen i et 60:40 split og vippes frem bag forsæderne.

Hovedhøjde og benplads på tredje sæderække kan rent faktisk rumme min højde på 187 cm, og det er sjældent, det sker i en syvpersoners bil.  

Komforten på tredje sæderække har sine begrænsninger. Sædet er lavt placeret, så lårstøtte er der ikke meget af. Vil du have frisk luft kan sideruderne åbnes på klem, og har du brug for strøm til fx mobiltelefon, skal du have en 12 v adapter til USB eller USB-C.

Nyt digitalt cockpit

Fra anden og tredje sæderække kan man godt fornemme, at Dacia Jogger er en basisbil. Der mangler lidt på komforten her og der, men det hænger selvfølgelig sammen med mærkets positionering og prissætning, så det er egentlig som forventet.

De lånte elementer fra Renault er letgenkendelige. Der er en del hård plast rundt omkring, men kvaliteten virker robust.

Dacia har gjort lidt mere ud af bilens cockpit, der nu består af et 7” digitalt display, som vi kender fra Renault. Det giver et mere moderne udtryk bag rattet. Udover det er udstyrsniveaet til den skrabede side – ikke noget prangende her.

Den nye drivlinje og øvrige forbedringer i Dacia Jogger Hybrid klæder bilen, der står stort set uden konkurrence på markedet. I klassen findes en syvsæders VW Caddy og Toyota kan mulighvis diske op med en Proace City Verso – formentlig er der yderligere en eller to konkurrenter – men derudover har Jogger næsten markedet for sig selv.

Der er fortsat punkter, som kan forbedres. Sikkerheden i Dacia Jogger har fået en hård medfart fra Euro NCAP, og bilen savner adaptiv fartpilot. Derudover kan trækkapaciteten på 750 kg virke i underkanten for nogle. Skal du bare køre med en trailer, går det nok.

Det nye logo er pænere end det gamle. Det lidt mere chunky look er nok den designretning, vi kan forvente fra Dacia. Robuste dagligdagsbiler med en snert af friluftsliv.

Pris og forventet levering vides endnu ikke. Et forsigtigt prisgæt er et sted mellem 250.000-300.000 kr. og måske ser vi den efter sommerferien 2023. Men det er rent gætværk, for Dacia Danmark har endnu ikke forhandlet detaljerne på plads, og leveringssituationen er ukendt.

Lander Dacia Jogger Hybrid med et fornuftigt prisskilt, skal den nok trække kunder til butikken.

Specifikationer – Dacia Jogger Hybrid

  • Opsætning: Familiebil med syv sæder
  • Drivlinje: 1,6 liters benzinmotor og elmotor
  • Gearkasse: Koblingsfri automatgearkasse
  • Batteri: 1,2 kWh
  • Ydelse: 140 hk
  • Acceleration 0-100 km/t: 9,8 sekunder
  • Moment: 148 Nm (benzin) 205 Nm (elmotor)
  • Forbrug: 20,4 km/l (WLTP) ved blandet kørsel
  • Tankstørrelse: 50 liter
  • Dimensioner: Længde 4,55 m – bredde 1,78 m – højde 1,69 m (akselafstand 2,90 m)
  • Bagagerum: 708-1.819 liter
  • Pris: Ikke opgivet

Foto: Thomas Saks

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Anbefalet