Den nye Fiat 500e er en helt ny variant i Fiat 500-programmet, som udelukkende tilbydes med elmotor. Den charmerende italiener ligner sig selv men er vokset i længden, bredden og højden. Er den værd at gå efter? Vi har kørt en tur i den lille bybil i Fiats hjemby Torino. Her er vores førstehåndsindtryk.
Moderne kabine
Kabinen i Fiat 500e er flot og moderne. Den virker lidt mindre retro end Fiat 500 med brændstofmotor, men har stadig masser af charme.
Materialevalget virker fornuftigt og funktionaliteten er god. Gearstangen er væk og i stedet har du fire knapper på instrumentbordet, hvor du vælger bak, frem, parkering og neutral.
Fra en stor infotainmentskærm betjenes de fleste af bilens funktioner, og du har trådløs opladning af telefonen og trådløs Apple CarPlay/Android Auto. Cockpittet er digitalt og fremstår enkelt og overskueligt.
Rækkevidde fra 180-320 km
Fiat 500e fås med to batteristørrelser (23,8 og 42 kWh) med en rækkevidde fra 180 km til 320 km (WLTP) ved blandet kørsel. Det er et fint udgangspunkt for en bybil, og med det store batteri kan rækkevidden endda komme helt op på 460 km.
Vi har kørt Fiat 500e på en strækning med by-, bjerg- og motorvejskørsel, og selv om vi ikke kan komme helt i nærheden af de tal, som Fiat oplyser, er vi slet ikke så langt fra.
Begge batterier kan hurtiglade med hhv. 50 kW og 85 kW, så du kan lade op til 80 % på 30-35 minutter.
Køreprogrammer optimerer rækkevidden
Fiat 500e har tre køreprogrammer, hvor du bl.a. kan vælge en særlig SHERPA-funktion. Her slukkes bilens klimaanlæg og speederresponsen reduceres. Derved kan du optimere din rækkevidde, hvis du får svært ved at nå frem.
I køreprogrammet RANGE kører du ”one-pedal-driving”, hvor bilen bringes til standsning, når foden slippes fra speederen. Det kræver lidt tilvænning, men fungerer godt i Fiat 500e.
NORMAL er det køreprogram, du vælger, når Fiat 500e skal strække ben på lande- og motorvej. Her får du den fulde effekt og bilen virker kvik og underholdende.
Ny 3-1 variant i modelprogrammet
Den elektriske Fiat 500 kommer som klassisk hatchback og sommer-venlig cabriolet med stoffoldetag. Men Fiat lancerer også en helt ny 3+1 variant, hvor du får en ekstra baghængslet dør i passagersiden. Den virker ideel til den travle småbørnsfamilie, hvor Fiat 500e er (el)bil nummer to.
Fiat 500e er dermed en af de få elbiler på markedet, som rent faktisk kan nydes med taget foldet tilbage.
Action. Passion. Icon.
De tre udstyrsversioner i Fiat 500e programmet hedder Action, Passion og Icon. Indstigningsmodellen Action har det lille batteri og her må du undvære den store infotainmentskærm. Tanken er, at du i stedet placerer din smartphone i en holder, og herfra styres navigation og musik via en dedikeret app.
Icon og Passion har det store batteri og er veludstyrede.
En specialversion kaldet ”la Prima” sælges som en første version af Fiat 500e, hvor alt hvad der findes af udstyr fra hylderne i Torino er smidt i bilen.
Fiat har smidt godt med assistentsystemer og selvkørende teknologi i bilen, og det er især godt ved bykørsel. En nødbremse kan fx genkende både fodgængere og cyklister.
Kan blive et dansker-hit
Fiat 500e er en charmerende og velfungerende elbil, som kan sit kram – særligt ved bykørsel.
Den billigste Fiat 500e Action koster fra 189.900 kr. og kan udelukkende fås som hatchback. Fiat Danmark forventer at de fleste vil vælge en Icon eller Passion, som koster fra 237.990 kr.
Merprisen for cabriolet er 22.000 kr. og den helt nye 3+1 koster 15.000 kr. mere i forhold til en almindelig hatchback.
Fiat har stor succes med privatleasing af den nuværende Fiat 500 i Danmark, og tilbyder derfor også Fiat 500e i privatleasingprogrammet.
Fiat 500e Icon specifikationer
- Motor: elmotor
- Rækkevidde: 320 km ved blandet kørsel (WLTP)
- Ydelse: 87 kW (118 hk) og 220 Nm
- 0-100 km/t: 9 sek.
- Topfart: 150 km/t
- Bagagerum: 185 liter
- Icon pris fra: 237.990 kr. (Action fra 189.900 kr.)
Foto: Thomas Saks & Fiat