En ny elbil med et ikonisk navn er en realitet hos Ford. Jeg kører en tur i Ford Capri anno 2024, og her er første indtryk.
Made in Europe
Kort efter lanceringen af den elektriske Ford Explorer lander Capri nu som en slags søsterbil, hvor platform og indretning deles, mens SUV-coupé designet er helt sit eget.
Der er designmæssige referencer til den oprindelige Capri – bl.a. rundingen på sideruden bagerst, forlygterne, bagenden med det sorte bånd, rattet og mønsteret i sæderne.
Bilen bygges i Tyskland, hvor ophavet til platformen også findes – nemlig Volkswagens MEB-platform, som bl.a. bruges til ID.5.
Det er altså en velkendt og velafprøvet platform, hvor børnesygdomme for længst er udryddet.
Ford Capri virker da også meget færdig. Der er ikke noget, som først skal fixes med en softwareopdatering senere.
Klasseledende rækkevidde
Første køretur viser en bil, hvor der er styr på alt det, der udgør en moderne elbil. Og her spiller softwaren – bl.a. med en adaptiv fartpilot, der ved, hvad den er sat i verden for – nemlig at hjælpe og assistere og ikke genere.
Med et aerodynamisk design og dæk med lav rullemodstand opnår Ford en virkelig flot rækkevidde – nemlig 627 km. Det er klasseledende.
På første tur kører jeg bilen som en pose blandet bolcher i by, på motor- og landevej ved 13 graders varme, og forbruget ligger omkring 16 kWh / 100 km. Det er flot.
Jeg kører i varianten med 286 hk, 77 kWh batteri og baghjulstræk, der virker som et godt valg. Der er masser af kræfter til motorvejen, mens den også kan levere en fin komfort.
Affjedringen er lidt anderledes i Capri sammenlignet med Explorer, idet fjedrene er afkortet en smule. Derfor er Capri også lidt lavere i højden.
Ved almindelig kørsel mærker man ikke den store forskel sammenlignet med Explorer, men Capri virker en tand mere opsat til dynamisk kørsel.
Her kan den godt minde mig lidt om Polestar 2 – en bil den i øvrigt af flere yndes at blive sammenlignet med.
Men der er bedre plads i Capri – særligt ved bagsædet med et helt plant gulv, og så er bagagerummet større med hele 572 liter.
En kraftigere udgave med 340 hk, 79 kWh batteri og firehjulstræk findes også samt en indstigningsmodel med 170 hk, 52 kWh batteri og baghjulstræk.
Varmepumpe er ekstraudstyr
AC-opladning sker altid ved 11 kW mens DC-opladning er hurtigst i den firehjulstrukne med 185 kW. Mellemvaren, jeg kører i, kan hurtiglade med 135 kW, mens indstigningsmodellen med det mindste batteri lader med op til 145 kW.
Udstyrsmæssigt har Ford forsøgt at gøre det så let som muligt. Du kan vælge mellem Select eller Premium, hvor prisforskellen er 20.000 kr. Premium er dog forbeholdt de mest kraftige varianter.
Min testbil er Capri Premium, hvor du bl.a. får 20” fælge, B&O lyd, kunstlæderindtræk på sæderne, el-betjent bagklap og intelligente Matrix LED-forlygter.
Uanset om du vælger Select eller Premium, skal varmepumpe altid tilkøbes for 7.880 kr. Det er i min optik et must, at få det med, og den burde være inkluderet i standardkonfigurationen.
Andet ekstraudstyr der skal tilkøbes er glastag, førerassistentpakke med bl.a. head up display og elektrisk anhængertræk.
Ford Capri må trække 1.200 kg for varianten med baghjulstræk men firehjulstrækkeren hiver 1.400 kg.
Kabine med smart skærm
Uanset model får du den store lodretopstående skærm på 14,6” med Fords velfungerende SYNC software.
Skærmen kan justeres i hældningen, og bag den er et rum, der kan fungere som tyverisikring, da skærmen låses, når du forlader bilen.
Digitalt cockpit, varme i forsæderne og trådløs mobilopladning er standard i alle modeller.
Kabinen er i det hele taget rummelig og velindrettet med fine materialer og samlinger.
Billigste Ford Capri koster fra 319.990 kr. og det er en merpris i forhold til Explorer på 20.000 kr. Det tilskrives primært at bilen er lidt større.
Og så er det efterhånden sådan, at coupé-varianter er dyrere end SUV – det ses også hos bl.a. Audi, Volkswagen og Skoda.
Bilen jeg tester med 286 hk koster fra 359.990 kr. men da jeg kører Premium står der 379.990 kr. på prisskiltet.
Firehjulstrækket har en merpris på 20.000 kr.
At Capri og Explorer bygges i Tyskland kan være et plus for nogle købere med holdning til den slags. Om det så skal være Capri frem for Explorer er en smagssag i forhold til design, plads og pengepung.
At bilen hedder Capri betyder næppe det store for købere af en moderne elbil.
Foto: Ford