fbpx
 
Categories Biltest

First Drive: Ny Hyundai Tucson

Posted on
First Drive: Ny Hyundai Tucson

En helt ny Hyundai Tucson tager ikke alene et kæmpe skridt frem – den går også et trin op og flasher ved første øjekast en skarp og muskuløs krop med dynamiske linjer. I den rummelige kabine er stilen elegant og rolig med fokus på komfort og brugervenlighed.

Et komplet motorprogram med elektrificerede drivlinjer skal sammen med høj sikkerhed gøre Tucson til et attraktivt valg i klassen for mellemstore SUV’er.

Carlife365 har været blandt de første i Danmark til at prøvekøre den nye Hyundai Tucson. Her er vores førstehåndsindtryk.

4,50 meter lang, 1,87 meter bred og 1,65 meter høj. Akselafstanden er 2,68 m.
Bagagerummet sluger 546-616 liter afhængig af model.

“Juveler” som forlygter

En generel tendens blandt verdens bilproducenter er modige designvalg, som i nogle tilfælde skiller vandene. Se bare fronten på den ”Årets bil i Danmark”-nominerede BMW 4-serie Coupé, der med sine gevaldige ”nyrer” får tommelfingre i både nord og syd. Eller den nye KIA Sorento, som har integreret grill og forlygter samt utraditionelle vertikale baglygter.

Hos Hyundai har man også mod, og Tucson viser et ansigt, som vi ikke har set før fra Hyundai. Forlygterne er integreret i den rammeløse grill og lyser op som juveler i strukturen. Det ser ligeså flot ud i virkeligheden, som på billeder.

I profil ser Tucson aldeles buff ud og baglygtedesignet er spækket med legende linjer og strukturer, som forenes af en gennemgående LED-stribe. Bagrudeviskeren er gemt i den øverste tagspoiler ligesom på KIA Sorento.

Samlet set fungerer det ydre design på den nye Hyundai Tucson, og den fremstår moderne og helstøbt. Sæt et par 19” fælge på bilen, og jeg er solgt.

Elegant og velfungerende kabine

I kabinen er linjerne elegante og rolige. Materialevalget er i den høje ende af skalaen og de flader, som Hyundai i pressematerialet flankerer med ord som ”soft touch”, er ganske rigtigt bløde og behagelige at røre ved.

Foto: Hyundai

Langs de tværgående linjer på instrumentbordet er der friskluftdyser, som ved tryk på en ”diffuser”-knap sørger for, at luften fordeles jævnt. Der var kun få graders varme, da jeg prøvekørte bilen, så der blev diffuset med varm luft i stor stil. Der er naturligvis sædevarme og varme i rattet. Køl i forsæderne er muligt som ekstraudstyr.

Bag de elegante linjer gemmer sig en “diffuser”, som sørger for at fordele luften jævnt.

Bilens digitale cockpit er med til at skabe en fornemmelse af enkelthed på instrumentbordet. Det ser godt ud og er let at aflæse. Afhængig af udstyrsmodel er en integreret touchskærm i enten 8” eller 10,25” standard. Som en forlængelse af bilens touchskærm, kan en Bluelink app til din smartphone hjælpe med bl.a. ”last mile navigation”.

Bilens elegante digitale cockpit er med til at skabe en fornemmelse af enkelthed på instrumentbordet.

Du kan oplade din smartphone trådløst og der er trådløs Apple Carplay samt Android Auto afhængig af model. Hyundai har lavet en hurtiglader til den trådløse opladefunktion, som er så kraftig, at den har en kølefunktion.

Stort set alle knapper i Tucson er touch og ambientebelysning tilføjer et strejf af premium i kabinen, hvor også et helt nyt multifunktionsrat er at finde.

Høj sikkerhed

Hyundai Tucson kan udstyres med de nyeste og mest avancerede sikkerheds- og assistentsystemer. Bl.a. blind spot kameraer, der hjælper med at spotte de biler eller cyklister, som sidespejlene ikke fanger. Bilens nødbremse kan stoppe for de fodgængere og cyklister, du ikke selv er opmærksom på og bremser for.

Vejbaneassistent, skiltelæser og adaptiv fartpilot har også fundet vej til Hyundai Tucson.

Jeg noterer mig, at mange af de features, du finder i den nye Hyundai Tucson, også findes i den nye KIA Sorento. Således kan du bestille Tucson med remote parking, hvor du via en fjernbetjening i nøglen kan parkere bilen i en snæver vending, mens du står ved siden af. Dette har vi testet i KIA Sorento, og det er en smart feature.

Bredt motorprogram

Hyundai Tucson kan fås med stort set alle drivlinjer: Benzin, diesel, mild hybrid, hybrid og plug-in hybrid. Firehjulstræk er også muligt.

Udgangspunktet er en 1.6 liters motor, som i benzinudgaverne yder fra 150 op til 265 hk – sidstnævnte i plug-in hybriden med firehjulstræk. Dieselversionen fås med 136 hk og 7-trins DCT automatgear (dobbeltkobling).

Jeg har prøvekørt benzin mild hybrid med 150 hk og 7-trins DCT automatgear samt hybrid med 230 hk og 6-trins automatgearkasse. Her imponerer især hybrid-versionen. Plug-in hybriden kommer først senere i 2021.

Hyundai Tucson kan trække op til 1.650 kg – dette gælder også plug-in hybriden.

Pris fra 279.995 kr.

Hyundai Tucson fås i udstyrsversionerne Pure, Essential og Advanced med mulighed for tilkøb af ekstraudstyr – herunder sikkerhedsfeatures, elektronisk adaptive støddæmpere, to-farvet lak med Dark Knight eller Phantom Black tag, osv. Senere i 2021 kommer en N Line version.

Som sædvanligt er der 5 års garanti uden kilometerbegrænsning.

Den eneste oplyste pris ved pressepræsentationen er den mindste benzinmotor på 150 hk med 6-trins manuelt gear i udstyrsversionen Pure. Den koster fra 279.995 kr.

Den nye Hyundai Tucson virker gennemført og jeg er fan af designet. Du kan opleve den hos landets Hyundai-forhandlere i weekenden 23.-24. januar.

Carlife365 var inviteret af Hyundai Danmark til pressepræsentationen.

Foto: Thomas Saks

1 kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Anbefalet