fbpx
 
Categories Biltest

First Drive: KIA EV3 – dansk test

Posted on
First Drive: KIA EV3 – dansk test

Med en frapris på 269.900 kr. lander den nye elektriske KIA EV3 i et leje, hvor flere kan være med. Den er rummelig nok til den lille familie og hæver barren for udstyr og teknologi i klassen.

Kan den blive den næste danskerfavorit? Her er første indtryk fra den internationale præsentation i Portugal.

Finalist til Årets Bil i Danmark 2025

Der er medvind hos KIA. Allerede inden den nye KIA EV3 for alvor lander hos de danske forhandlere, har bilen nemlig fået den første fjer i hatten.

KIA EV3 er finalist til Årets i Danmark 2025, hvor den sammen med 8 andre elbiler kæmper om den eftertragtede titel.

Bilen har alt det, som den bevidste elbilkøber går efter. Rækkevidden er helt op til 604 km, den har masser af udstyr, avanceret teknologi og priserne er attraktive.

Læg dertil et moderne design, som vil holde sig friskt i mange år, plus en garanti på 7 år, så har KIA fat i noget, der ligner en vinder.

Den nye strategi hos KIA slår bl.a. igennem på designet, som har fået langt mere kant. Det fortsætter med flere nye elektriske modeller – bl.a. EV2, EV4 og EV5.

Slut med kedelige biler

Ved første øjekast ligner EV3 en lille EV9. Den har et karakteristisk design, der skiller sig ud i mængden, og er et synligt bevis på en ny strategi hos KIA. Det skal være slut med kedelige biler.

I en tid hvor mange nye biler ligner hinanden, differentierer KIA sig på designet, og det er modigt, for man kan også skubbe nogle væk.

KIA EV3 fås i 9 forskellige farver – her ses Frost Blue og Aventurine Green.

I kabinen er indretning, betjening og oplevet kvalitet stort set på højde med det, vi kender fra EV9 og EV6, og det siger ikke så lidt.

Der er ikke sparet på noget her, og selvom EV3 er i den kompakte klasse, fås den med udstyr som head-up display, panoramaglastag og ventilation i forsæderne.

KIA EV3 måler 4.300 mm i længden, 1.850 mm i bredden og 1.560 mm i højden. Det gør den kortere end en KIA Niro EV og længere end en Volvo EX30.

Akselafstanden på 2.680 mm er identisk med KIA Sportage, som er en større SUV i mellemklassen.

Der er god plads i kabinen, og med min højde på 187 cm sidder jeg helt fint på bagsædet. Ved førersædet opleves bilen ligeledes rummelig.

Fine adgangs- og pladsforhold ved bagsædet. Bilens bredde gør den til en reel 5-personers bil.

Trods den kompakte størrelse er der plads til 460 liter i bagagerummet og 25-liter i et frunk under motorhjelmen.

Til sammenligning er det mere, end der kan være i en Volvo EX40 eller Polestar 2.

Integrerede streaming services som Netflix og Disney Plus styrker Kias infotainment.

Sædet kan lægges ned, hvis man skal have et hvil under opladning. I midterkonsollen er der et bord, som kan trækkes frem, så du kan have en laptop stående eller et måltid mad.

Softwaren kommer med streamingservices, så man kan blive underholdt.

ChatGPT er en integreret del af systemet, og det giver nye muligheder i mange af bilens funktioner – fx i navigationen, anbefalinger fra TripAdvisor, underholdning og spørgsmål om bilen.

Bygget på en 400V variant af E-GMP platformen

For at holde prisen konkurrencedygtig, har KIA valgt at bygge EV3 på en mindre avanceret udgave af den E-GMP platform, den deler med EV9 og EV6.

Det betyder, at EV3 har 400V teknologi i stedet for 800V, og resultatet af det kan aflæses direkte i den tid, det tager at hurtiglade.

Med det største batteri på 81,4 kWh kan EV3 lade op til 128 kW. Til sammenligning peaker en EV9 på det dobbelte.

I Indstigningsmodellen med det lille batteri på 58,3 kWh lader den maksimalt op til 101 kWh. Her er rækkevidden 436 km.

For begge batterier tager det derfor lige omkring en halv time at oplade fra 10-80 %. Det stiller ikke KIA EV3 dårligere end konkurrenterne – men heller ikke bedre.

KIA EV3 oplader fra 10-80 % i hurtiglader på ca. en halv time.

Når EV3 lander til test i Danmark, bliver det muligt at stille skarpt på ladekurven, som i bund og grund er det mest interessante, når vi taler opladning.

Ved præsentationen i Portugal spurgte jeg KIA’s EV3 produktchef, om der kommer 800V teknologi i EV3 på et senere tidspunkt. Det er der ikke planer om.

AC-opladning, som foregår ved 11 kW, vil i 2026 kunne fås med op til 22 kW. Det gør bilen endnu mere interessant, hvis man bor i byen og ikke har egen ladestander, så man må lade ved kantstenen.

KIA EV3 med forhjulstræk – senere følger variant med firehjulstræk

Ved lanceringen tilbydes EV3 udelukkende med forhjulstræk og en motor på 204 hk (150 kW). Den har et fint kraftoverskud under alle forhold.

I 2026 følger en firehjulstrukken variant med flere heste.

KIA har forbedret det i forvejen avancerede affjedringssystem, og jeg oplever på de snoede bjergveje i Portugal, at EV3 ligger stabilt på vejen i såvel høj som lav fart.

Ujævnheder absorberes, og du får en fin kørekomfort.

På den første tur hæfter jeg mig ved, at dæk og vindstøj er tilpas lavt. Det er med til en samlet positiv oplevelse af komforten i EV3.

KIA EV3 har 204 hk og føles kvik – også ved motorvejskørsel.

I min test kører jeg blandet med et mix af by-, landevejs og motorvejskørsel. Her ligger forbruget på 16,8 kWh / 100 km, hvilket er flot.

Under denne test er udendørstemperaturen 20 grader i Portugal, og jeg kører i GT-Line varianten med 19” fælge, som giver lidt lavere rækkevidde.

Varmepumpe er standard, og KIA har skrællet så meget vægt og fylde af den, at det har resulteret i 6 cm mere benplads ved passagersædet.

Sådan ser varmepumpen ud i EV3. Den er standard og bidrager til en forbedret rækkevidde.

Pris fra 269.990 kr.

KIA EV3 fås i fire udstyrsversioner: Access, Prestige, Upgrade og GT-Line.

Indstigningsmodellen er Access med det lille standard range batteri på 58,3 kWh. Det er den, der koster 269.990 kr.

Her får du et fornuftigt udstyrsniveau med bl.a. adaptiv fartpilot, p-sensorer for og bag, bakkamera, varme i rat og forsæder samt en lang række assistent- og sikkerhedssystemer.

Merprisen for long range med 81,4 kWh batteri er 20.000 kr. og går du et udstyrstrin op fra Access til Prestige, er merprisen 15.000 kr.

KIA EV3 Prestige long range ligner et godt valg for mange. Den koster 304.990 kr.

Upgrade og GT-Line er udelukkende muligt i long range varianten, og den dyreste EV 3 GT-Line koster 344.990 kr. med alt hvad den kan trække af udstyr og styling.

Det er fristende at søge derhen i konfiguratoren, for du får vitterligt en meget komplet og ekstremt veludstyret elbil for de penge.

Men mindre kan nu også gøre det, og det høje bundniveau i KIA EV3 gør de billigere varianter interessante for mange.

KIA EV3 gør det godt på alle væsentlige punkter, og står samlet som et stærkt bud på markedet til elbiler mellem 250.000-350.000 kr.

Konkurrencen i særligt den nedre del af denne prisklasse er til at føle på nu hvor bl.a. Skoda lancerer en lillesøster til Enyaq – Skoda Elroq. I samme prisleje ligger også Renault Megane.

Her skal KIA EV3 vinde folks hjerter med sit design og lokke med udstyret og den lange garanti på 7 år.

Carlife365 var inviteret til Portugal af KIA Danmark, som betalte for transport og ophold

Specifikationer – KIA EV3 GT-Line

  • Motor: Elmotor med forhjulstræk
  • Ydelse: 204 hk
  • Acceleration 0-100 km/t: 7,7 sekunder
  • Batteri: 81,4 kWh
  • Rækkevidde: 604 km
  • Opladning AC/DC: 11 kW / 128 kW
  • Ladetid 10-80 %: 31 min.
  • Bagagerum: 440 liter + 25 liter frunk
  • Dimensioner: Længde 4.300 mm – højde 1.560 mm – bredde 1.850 mm (akselafstand 2.680 mm)
  • Garanti (bil + batteri): 7 år / 150.000 km.
  • Pris: Fra 269.900 kr. (testbil 344.990 kr.)

Foto: Thomas Saks

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Anbefalet