I forbindelse med lanceringen af den mest kraftfulde elektriske Kia til dato – Kia EV6 GT – har vi været en tur syd for den danske grænse og fået en tur på den tyske autobahn. Topfarten er 260 km/t og 0-100 km/t sker på bare 3,5 sekunder. En særlig drift-køreindstilling er standard.
Kia viser for alvor muskler
Kia EV6 GT er en unik high performance-crossover, hvor det koreanske mærke for alvor viser muskler i den elektrificerede verden. Med to elmotorer trækker bilen på alle fire hjul. Foran er der 218 hk og på bagakslen hele 367 hk. Det giver en samlet systemydelse på 585 hk og et drejningsmoment på 740 Nm.
For at få mest muligt ud af de vilde specifikationer har Kia udviklet GT-drivemode, som øger responsen og leverer yderst dynamisk køreoplevelse. Her er performanceoptimerede bremser, optimeret styretøj og en tilpasset undervogn. Et elektronisk begrænset spærredifferentiale (e-LSD) sikrer, at kræfterne kan bruges optimalt ved at styrke vejgrebet og øge stabiliteten i sving. Ventilerede bremseskiver foran (380 mm) og bagpå (360 mm) leverer bremsekraft i rige doser.
Føreren kan deaktivere bilens ESC-system for at opnå ekstra overstyringspotentiale, og en særlig Drift-køreindstilling sender ekstra kraft til baghjulene til adrenalinfremkaldende sidelæns action.
Vilde sving og drifting er ikke en del af vores First Drive oplevelse. Vi køres rundt på autobahn omkring Frankfurt på strækninger uden fartbegrænsning, og er imponerede over at mærke de kræfter, bilen har, når acceleration og topfart demonstreres. Elbilens rå kræfter er vilde, og det er en medrivende og sjov køretur i EV6 GT. Vi glæder os til at komme bag rattet og få smagt endnu mere på bilen.
Platform med mulighed for 800 V lynopladning
EV6 GT er udviklet på den højteknologiske platform E-GMP med mulighed for 800 V ultralynopladning fra 10-80 % på 18 minutter. Den har en 77,4 kWh long range-batteripakke og en rækkevidde på 424 km.
I forhold til Kia EV6 har GT-modellen en anderledes kofanger for og bag som giver en mere sportslig fremtoning. Den står på 21” aluminiumsfælge og har neonfarvede bremsekalibre. Neonfarven går igen i kabinen i syninger og andre detaljer, og skålformede sæder med indtræk i ruskind udstråler sport og gør at du har god støtte, når de dynamiske egenskaber får lov at folde sig ud. På rattet er en dedikeret GT Drive Mode-knap som sikrer hurtig adgang til at tilpasse køreoplevelsen.
Materialevalget og detaljerne i kabinen efterlader et indtryk af sportslighed og høj kvalitet. Kabinens øvrige indretning er som i en almindelig EV6 med plant gulv og god plads.
Kia EV6 GT kan bestilles nu, og produktionen starter i september. Leveringerne i Europa er planlagt til at starte i slutningen af 2022.
Foto: Kia