Site icon Carlife365

First Drive: KIA EV9 GT-Line

KIA EV9

KIA EV9

KIA EV9 er en stor bil i mere end bogstavelig forstand. Den er et flagskib ladet med alt det, en storfamilie drømmer om. Jeg har kørt nyheden i Sydfrankrig til den internationale medielancering, og her er første indtryk.

Først kom EV6 og nu følger EV9. I nær fremtid lanceres EV5, EV4 og EV3. Det lyder næsten ligeså ulogisk som rækkefølgen på Star Wars filmene, men det er sådan, KIA har valgt at gå til markedet med den nye elektriske EV-modeloffensiv. De største kommer først.

Jeg har spurgt KIAs Vice President Product & Marketing, Sjoerd Knipping, hvorfor det forholder sig sådan, og svaret er ganske enkelt: Analysen siger, at der er et behov i markedet for en bil som EV9 nu.

De mindre og mere prisvenlige modeller skal nok komme, og der er såmænd også en EV2 på bedding, afslører Sjoerd.

Fra venstre: KIA EV6, EV4, EV5, EV3 og EV9. Måske gemmer EV2 sig inde i EV9 🙂

Det nye KIA

Segmentet som EV9 lander i, gør det muligt for KIA at spille den fuldt ud på alle tangenter med avanceret og moderne teknologi, masser af komfort og et storslået design.

Det hele er i tråd med den nye strategi og vision hos KIA med gloser som ”movement that inspires” og ”opposites united”.

Et konkret eksempel på det er designet, hvor de modige og dristige streger giver et indtryk af en robust og fremadsynet bil med offroad attitude kombineret med et indbydende kabinedesign hvor skarpe linjer, bløde materialer og to-zonet ambientebelysning mødes.

Vice President Product & Marketing, Sjoerd Knipping (venstre) er tydeligt stolt over KIA EV9.

Jeg er fan af designet, og tager hatten af for at KIA laver en produktionsudgave, der ligger så tæt på konceptet.

Konceptbilen KIA EV9.

Oceaner af plads

Med en længde på 5 meter og en akselafstand på hele 3,1 meter er pladsen i den rummelige familiebil så generøs, at du altid får tre sæderækker med 6 eller 7 sæder afhængig af konfiguration.

Jeg har på første tur i EV9 prøvet at sidde på alle tre sæderækker, og jeg kan rent faktisk være på den bagerste uden mit hovedet rammer loftet.

Med mine 188 cm ifølge passet er det ret vildt. Anden sæderække kan skydes frem og tilbage, så mine ben kan endda også være der. Det er ikke med fuld lårstøtte, men det går faktisk rigtig fint.

Jeg noterer mig også, at ind og udstigning til tredje sæderækker er relativt nemt.

Der er reelt 7 siddepladser i EV9 – og de bagerste sæder er ikke kun for børn.
Klapper du sæderne på anden og tredje sæderække ned, er der plads til knap 3.000 liter. Har du alle sæder i brug, kan der klemmes 312 liter ind. Det suppleres med et frunk på op til 90 liter i varianten med baghjulstræk og 52 liter i den firehjulstrukne.
Med 6-sæders konfiguration kan du vælge mellem “relaxation”, som er lidt fly-agtige, eller “swivel” sæder. Her ses sidstnævnte, hvor du kan indrette anden og tredje sæderække til at være “face to face”, så passagerer på anden sæderække sidder med ryggen mod kørselsretningen. Jeg ville nok bare bede om “relaxation” – eller gå fuldt ud med 7 sæder.
Her ses anden sæderække i 7-sæders konfigurationen. Her vil man gerne sidde i lang tid på vej til sol- eller skiferie.

Ny widescreen

Bag rattet åbenbares et helt nyt digitalt display i widescreenformat med tre zoner: Et til cockpit (12,3”), et til klimastyring (5”) og et til infotainment med bl.a. navigation (12,3”). Sammen med et tydeligt head-up display, som bl.a. også viser navigationen, føles de digitale indslag brugervenlige og moderne.

Infotainment har forbindelse til en KIA butik, hvor du i fremtiden kan købe nye feature. Det kan være musiktjenester, streaming eller fjernbetjent parkering.

I KIA EV9 er der trådløs opkobling til Apple CarPlay og Android Auto. Det har ellers tidligere krævet kabel i en KIA, men fra nu er det endelig løst, og det får kommende modeller på platformen også glæde af. Det gælder bl.a. EV6 facelift.

Der er genvejsknapper lagt ind i panelet og under skærmen, og derudover er der knapper i multifunktionsrattet, hvorfra du bl.a. vælger køreindstilling og terrænmode som sne, mudder eller sand. Gearvælgeren sidder til højre for rattet.

Navigationen er avanceret med EV-ruteplanner. AI og machine learning kan bl.a. tilpasse den adaptive fartpilot til din kørestil.

Klimaanlægget betjenes med almindelige analoge knapper, og det er helt efter bogen.

Aflæggeplads er der masser af og klimaanlægget kan også betjenes fra anden sæderække via knapper i loftet. Der er varme i sæderne på første og anden række og massage til dem på forsædet.

Midterkonsol med fine opbevaringsforhold.

Der er ventilation i forsæderne og på anden sæderække. I 7-sædersudgaven dog kun i de yderste sæder på anden sæderække. Friskluftdyser er der ved alle pladser.

På tredje sæderække kan man på knapper justere hældningen i ryglænet elektrisk.

Lækreste KIA-kabine til dato

Den oplevede kvalitet af materialer og indretning i EV9 er høj. Det sker samtidig med at KIA skruer op for genanvendte og genanvendelige dele samt skifter til ”økologisk” maling.

Loftet er beklædt med det blødeste og lækreste materiale, og alt lige fra sæder til paneler føles lækkert at røre ved. Ambientebelysning og dobbelt soltag er med til at løfte indtrykket.

Jeg er ikke bleg for at sige, at det er den flotteste og mest lækre kabine, KIA nogensinde har lavet.

Kia har i mange år haft styr på kvaliteten i kabinen. Med EV9 får den endnu et nøk op.

KIA rammer også plet med komfortoplevelsen. Der er gjort et stort nummer ud af at dæmpe støj fra dæk og vind – bl.a. med laminering af ruder og et dobbelt gulv med ekstra tykt tæppe, som dels reducerer støj men også vibrationer.

Ny affjedring virker som en genistreg

EV9 fås ikke med luftaffjedring, men KIA har i stedet videreudviklet affjedringen, så den tilpasser sig underlaget og kan gøres strammere eller blødere.

Det fungerer forbløffende godt, og har den fordel at bilens komfort øges på ujævnt underlag og dynamikken skærpes ved høj fart i sving.

Men er EV9 overhovedet en bil, der lægger op til dynamisk kørsel? Åbenbart, for KIA fortæller, at de vil lave en GT udgave af EV9.

KIA EV9 har en luftmodstand på 0,28 dc. Aerodynamikken er optimeret med bl.a. aktive luftgardiner, et 3D cover under bilen og specialdesignede fælge.

Indtil da fås den i to versioner med 204 hk og baghjulstræk eller 384 hk og firehjulstræk. Topfarten er 200 km/t og 0-100 klares på kun 5,3 sekunder med firehjulstræk, som er den variant jeg tester. Jeg tør slet ikke tænke på hvor vild en GT-variant kan blive.

På de snoede bjergveje i Sydfrankrig beviser KIA EV9 sine evner, når du kører frisk gennem sving. Den føles på ingen måde som den store og tunge bil, den reelt er (2.648 kg). Det skyldes bl.a. at tyngdepunktet er holdt relativt lavt i bilen.

På motorvej ligger den stabilt og roligt på vejen og glider lydløst gennem landskabet med 130 km/t. Det er good stuff.

Den firehjulstrukne variant med 384 hk har masser af power og overskud.

Kia har udstyret EV9 med alle de nyeste assistent- og sikkerhedssystemer, og det er den fulde pakke, du får.

Der er 15 systemer på listen og i KIA’s brochure fylder beskrivelsen 12 sider, som umuligt kan koges ned til et fordøjeligt format her.

Men hvis jeg skulle fremhæve én af dem, er det smart cruise control, som virker intelligent og opfører sig eksemplarisk. Særligt på motorvejen.

Stor bil – stort batteri

EV9 fås udelukkende med et stort batteri på 99,8 kWh, og afhængig af om du vælger baghjulstræk eller firehjulstræk, er rækkevidden op til 563 km.

I varianten med firehjulstræk kan den forreste motor koble fra, så du udelukkende kører med baghjulstræk og dermed sparer strøm.

Den bygges på den højteknologiske 800 v platform, som vi kender fra EV6, og kan lynlade op til 210 kW og 11 kW AC på onboard laderen – dvs. ved en almindelig gadestander eller hjemme i indkørslen.

Platformen anvendes til alle nye EV-modeller fra KIA, og frem mod 2027 er planen at have hele 15 fuldelektriske modeller i programmet.

Det store batteri kan lade op til 249 km på 15 minutter.

Den rullende powerbank

Jeg spørger Sjoed, hvad fremtidsperspektiverne for platformen er, og om KIA overvejer at gå ind i fx battery swap, som ses fra enkelte andre mærker.

Det er der ikke planer om. Ifølge Sjoerd vil det kræve en ny og dyr infrastruktur, der skal på plads, før battery swap giver mening.

For KIA handler fremtidsplanerne mere om at kigge holistisk på bilens batteri, og EV9 er derfor forberedt til at kunne levere strøm tilbage i netværket eller til dit eget hus.

Den kan lade med det, der hedder ”plug & charge”, hvor bilen starter med at lade, så snart du sætter kablet i. Betaling sker automatisk via kreditkort.

Af andre teknologilækkerier er førerløs kørsel (level 3), hvor KIA EV9 er forberedt til at være blandt de mest avancerede på markedet.

Rammerne skal selvfølgelig være på plads, og når jeg spørger Sjoerd Knipping, hvornår vi kan forvente at køre EV9 uden hænderne på rattet i Europa, er svaret, at det afhænger af de lokale love og regulativer. Så der går nok desværre en rum tid endnu.

KIA EV9 kan trække op til 2.500 kg i varianten med firehjulstræk. Med baghjulstræk er det 900 kg.

I finalefeltet til Årets Bil i Danmark 2024

At KIA EV9 er til storfamilier med holdning og krav, hersker der ingen tvivl om. Og til priser fra 674.900 kr. henvender den sig mest til storfamilien med den store pung.

EV9 er den mest gennemførte og ambitiøse KIA, vi har set til dato, og det er vel at mærke hele vejen rundt med design, teknologi, kvalitet, plads og køreegenskaber.

Den står da også i finalefeltet til Årets Bil i Danmark 2024, så KIA har fat i noget rigtigt uagtet at prisen kan virke i den høje ende.

Foto: Alexander HeroldKIA

Digitale sidespejle fås som ekstraudstyr

Exit mobile version