fbpx
 
Categories Biltest

First Drive: Kia Sportage

Posted on
First Drive: Kia Sportage

En helt ny Kia Sportage imponerer med avanceret teknologi, rummelig kabine og høj kørekomfort. Designet skiller sig ud og kabinen er flot udført. Startprisen for Sportage er 334.990 kroner. Vi har kørt en tur i den nye mellemklasse-SUV, og her er vores første indtryk.

Kia Sportage lander i den populære SUV-mellemklasse, og er den biltype, flest danskere vælger. Den skal bl.a. konkurrere med Ford Kuga, som er den mest solgte bil i Danmark i 2021.

Ligesom Kia Ceed er den nye Sportage udviklet og produceret i Europa. Den baseres på en helt ny N3 platform, som bl.a. giver næsten 100 liter ekstra bagagerumsplads. Den kommer med almindelig benzinmotor (150 hk), mild hybrid benzin- (150/180 hk) og dieselmotor (136 hk) samt plug-in hybrid drivlinje.

Sidstnævnte er en kraftfuld sag med 265 hk, firehjulstræk, godt med udstyr og en elektrisk rækkevidde på 62 km (WLTP), som med de danske afgifter er attraktivt prissat. Den koster fra 364.900 kroner mens en topudstyret GT Line koster 414.900 kroner. Det er næsten 100.000 kr. billigere end versionerne med benzin- og diesel mild hybrid, som begge koster over en halv million for GT Line.

Plug-in hybriden går først i produktion senere i februar, så vi har testkørt varianten med 1,6 T-GDI benzin mild hybrid med 7-trins DCT automatgearkasse i næsthøjeste udstyrsversion Upgrade. Den står til 459.900 kroner.

Der er mange designdetaljer på snuden af Sportage, men som helhed fungerer det og giver bilen noget karakter.

Komfortabel og støjsvag

På vejen er Sportage udpræget komfortabel med et lavt støjniveau. Motor-, vind- og dækstøj bemærkes stort set ikke, og det giver en rar og afslappende køreoplevelse. Affjedringen er velafstemt og styretøjet præcist. Bilen kan bestilles med elektronisk reguleret undervogn, som tilpasses den valgte køreindstilling for øget komfort eller dynamik.

Benzinmotoren med 150 heste fungerer fint i den mellemstore bil. Ønskes der mere saft og kraft skal en GT Line variant med 180 hk vælges. Den er udgangspunktet for plug-in hybriden, som med en ekstra 66,9 kW elmotor giver en samlet systemydelse på 265 hk og firehjulstræk. Den konfiguration har vi prøvet i koncernsøsteren Hyundai Tucson, og den gør det virkelig godt både hvad angår komfort og dynamik.

Den nye Sportage er en rummelig SUV med plads til fem personer. Afhængig af drivlinje er størrelsen i bagagerummet fra 526-591 liter. Den forventede favoritmodel med plug-in hybrid drivlinje har plads til 540 liter. På Sportage PHEV er højvoltsbatteriet placeret under bilens bund mellem de to aksler. Det giver en optimal vægtfordeling og kabineplads.

Fin plads og komfort ved bagsædet med bl.a. klimaanlæg (3 zoner). På bagsiden af de forreste nakkestøtter er en indbygget bøjle, som kan bruges til at hænge en jakke eller taske.
Der er god plads i den nye Kia Sportage, og alene i bagagerummet er der næsten 100 liter mere sammenlignet med forgængeren. Bagsæderne kan nedlægges ved tryk på en knap i bagagerummet.

Lækker kabine med sej curved skærm

Kvalitetsindtrykket i kabinen er i den høje ende. Der er genkendelige elementer fra Sorento og EV6 med gode materialer. Betjeningen er intuitiv og designet flot. Der er fin balance mellem digitale indslag og almindelige knapper, og den store curved skæm er med til at løfte niveauet. Den fås dog udelukkende i de større modeller. Stylingen i kabinen afhænger af den valgte udstyrsversion, og i topmodellen er der bl.a. lækre detaljer med læder og ruskind på sæder og paneler.

De store modeller har en 12,3” curved skærm, som ser lækker ud. Grafikken er flot og systemet reagerer hurtigt ved tryk.
Sædeindtræk med dellæder og ruskind fås i Sportage. Det ser flot ud og øger kvalitetsindtrykket i den vellykkede kabine.

Der er USB-C porte i siden af forsæderne ligesom i Sorento og bag nakkestøtterne er der en bøjle til at hænge en jakke eller taske. Det er godt tænkt. Trådløs mobilopladning foregår med 15 W, som giver en kortere ladetid.

Højt standardudstyr

Som standard er Sportage fornuftigt udstyret. Du får 3-zone klimaanlæg, adaptiv fartpilot (på modeller med automatgear), læderrat med varme, bakkamera og en pæn håndfuld assistent- og sikkerhedssystemer.

Basisversionerne Sportage og Prestige har samme designudtryk, og hopper du et trin op får du bl.a. 18” alufælge. Den version hedder Upgrade.

Topmodellen GT Line har bl.a. fuld LED-lys og mere sportslige designelementer. GT Line kan som den eneste bestilles med sort kontrasttag, som klæder bilen virkelig godt.

Varianter med plug-in hybrid drivlinje er sammensat med modelspecifikke udstyrspakker, hvor laveste version er Prestige-udgave med 19” alufælge, varme i bagsædet og udvidet sikkerhedsudstyr. Der mangler ikke noget. Specifikt for plug-in hybriderne kan tilvælges remote parkering via nøglen, som vi også kender fra bl.a. Sorento. Det er sjovt at lege med og bidrager med wow-factor, men finder nok ikke den store anvendelse i hverdagen.

Prismæssigt er det uden tvivl mest interessant at kigge på Kia Sportage plug-in hybrid med 265 hk. Den er rigtig godt udstyret, har firehjulstræk med specifikke terræn-køreprogrammer og en rækkevidde på 62 km ved ren elkørsel.

Kia Sportage lander hos de danske Kia-forhandlere i løbet af april, og vil fra starten kunne bestilles som plug-in hybrid. Gå efter den.

Specifikationer (testbil)

  • Motor: 1,6 T-GDI mild hybrid med forhjulstræk
  • Max. ydelse/omdr.: 150 hk/5.500
  • Max. moment: 250 Nm/1.599-4.000
  • Gearkasse: 7-trins DCT
  • 0-100 km/t: 9,6 sek.
  • Tophastighed: 189 km/t
  • Brændstofforbrug: 15,1 km/l ved blandet kørsel
  • Mål L/B/H: 4.515 mm/1.865 mm/1.645 mm
  • Akselafstand 2.680 mm
  • Bagagerum: 526-591 liter afhængig af drivlinje
  • Anhængervægt / m. bremse: 1.650/750 kg

Foto: Thomas Saks

4 kommentarer

4 kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Anbefalet