I foråret 2022 lanceres Mercedes EQB, som er en elektrificeret udgave af GLB med op til syv sæder. Den kommer i to versioner med et 66,5 kWh batteri, 4MATIC firehjulstræk og op til 419 km rækkevidde. Vi har kørt en tur i den nye elektriske stjerne fra Stuttgart, og her er det første indtryk.
EQB ligner GLB men er modificeret og optimeret for at forbedre aerodynamikken. På fronten har EQB det sorte panel med tværgående LED-lys ligesom på EQA, EQC og EQS. Fælgene fås op til 20” og er ligeledes designet med henblik på optimal aerodynamik.
Smart kabineindretning med op til syv pladser
EQB har næsten samme længde som EQC. Akselafstanden på 2,8 meter gør pladsen i kabinen generøs og bilen har samme fleksible sædeindretningen, som kendes fra GLB. Som standard har EQB fem sæder der kan suppleres med to ekstra på en tredje sæderække. Pladsen på bagerste række er forbeholdt børn og – ifølge Mercedes – personer under 165 cm. Det kom an på en prøve i min test, og her er der ingen tvivl om, at mine 187 cm er et stretch. Jeg må dukke nakken for at sidde der, så brug de ekstra sæder til det, de er beregnet til. Børn!
I versionen med syv sæder er længdeforskydning op til 14 cm af anden sæderække standard. Det fås som ekstraudstyr i femsæders versionen og er værd at få med, da det øger brugsværdien. Når tredje sæderække ikke anvendes, klappes sæderne nemt ned i bunden af bagagerummet.
Den smarte kabineindretning og mulighed for syv sæder, gør EQB til lidt af en ener. Du skal dog leve med, at et anhængertræk ikke er muligt til EQB.
Firehjulstræk er standard
EQB har samme drivlinjer som EQA og lanceres til at starte med i to versioner: EQB 300 4MATIC (228 hk/168 kW/390) og EQB 350 4MATIC (292 hk/215 kW/520 Nm). Den kraftigere model med flere heste, er hurtigere og klarer 0-100 km/t på 6,2 sekunder.
Topfarten er begrænset til 160 km/t på begge versioner. Batteristørrelse, rækkevidde og ladetid (AC og DC) er ligeledes ens for begge – dvs. 11 kW og 100 kW. Hurtigopladning sikrer at 80 procent på batteriet kan opnås på en halv time.
Ved præsentationen i Stuttgart kører jeg både 300 og 350. Førstehåndsindtrykket er godt og EQB opleves komfortabel og yderst støjsvag. Køreegenskaberne er smooth med lækker respons og skarpt styretøj. Favoritten er EQB 350 4MATIC, som med de 292 hk virker oplagt til en bil af denne størrelse. Særligt hvis der ofte køres med udsolgte sæder i hele bilen.
Firehjulstrækket giver en god fordeling af kræfterne og et godt vejgreb. EQB 4MATIC har et avanceret system, som koordinerer power fra elmotorerne på for- og bagakslen 100 gange i sekundet.
Velkendt instrumentbord
Instrumentbordet har et layout, som er helt på linje med stilen i de øvrige kompakte modeller som A-Klassen, B-Klassen, GLA og EQA. Den store tværgående skærm med det lækre MBUX-system ser godt ud og fungerer helt som det skal. Dvs. let at aflæse og med god betjening.
Det digitale cockpit er tilpasset visninger som er relevante for en elbil – herunder resterende rækkevidde og indikation for regeneration af batteriet. Knapper supplerer den gode brugervenlighed med bl.a. indstilling af klimaanlæg.
Navigationen i EQB er optimeret til elbilkørsel, så ruten tager højde for tilbageværende rækkevidde og ladestationer i nærheden. Udetemperaturens påvirkning af rækkevidden indregnes også. Det giver især mening på kolde vinterdage.
To padler bag rattet kan bruges til at dosere bilens regeneration af energi i højere eller lavere grad. Indstillingen ”auto” giver den bedste køreoplevelse i denne test.
EQB har alle nødvendige assistentsystemer og yderligere kan tilkøbes. For mere dynamik og komfort kan tilvælges en adaptiv undervogn.
Og hvad skal EQB så koste? Priserne er endnu ikke oplyst, men et forsigtigt gæt er et sted mellem 490.000-520.000 for startmodellen. Udstyrspakker og styling vil ligne det, vi allerede kender fra EQA, og det inkluderer bl.a. en lækker AMG-styling.
Foto: Thomas Saks