Det elektriske modelprogram hos Mercedes-Benz har fået et nyt medlem i mellemklassen. EQE SUV er det elektriske alternativ til GLE og E-Klasse stationcar og er basalt set en høj version af EQE sedan. Jeg har kørt den nye stjerne i forskellige udgaver ved en præsentation i Portugal, og her er første indtryk.
Den høje version af EQE sedan
EQE SUV minder på mange måder om en lidt mindre udgave af EQS SUV både hvad angår design, kabineindretning og køreegenskaber. I farten kan det være svært at se forskel og begge har det tilfælles, at designet er vellykket.
Målet bag forvandlingen fra EQE sedan til SUV handler om plads, komfort og rækkevidde. Varmepumpe er nu standard og sammen med en række øvrige tekniske updates, er EQE SUV showcase for, hvor langt Mercedes-Benz er kommet med elektrificeringen.
I forhold til EQE sedan har SUV-udgaven 9 cm kortere akselafstand og totallængden på bilen er tilsvarende kortere. Trods en øget højde på ca. 17 cm bliver det samlede udtryk mere kompakt og helstøbt. Designmæssigt er det den mest vellykkede til dato i EQ-modelprogrammet.
Pladsen i kabinen er rigelig til fem og bagagerummet sluger 520 liter – det er næsten 100 liter mere end i EQE sedan. Bagklappen åbner bredt og højt. Man sidder godt på alle pladser med en fornemmelse af rummelighed og komfort. Med panoramaglastag øges fornemmelsen af rummelighed yderligere.
Kabinen har samme høje standard, som vi kender fra EQE sedan, og kan tilpasses i et utal af muligheder med udstyr og styling. Den oplevede kvalitet er høj. Det er et af de punkter, hvor Mercedes-Benz hæver sig over de direkte konkurrenter med en ”best in class” kabineoplevelse.
Ny streaming app
Som standard har EQE SUV digitalt cockpit og almindelig infotainmentskærm. En ny streaming app fra ZYNC lanceres i den nye SUV og bredes ud til de øvrige EQ-modeller. Jeg får en introduktion i forbindelse med testturen, og det virker smart og seamless, så det er nemt at se video.
Den store hyperscreen i hele instrumentbordets bredde løfter indtrykket bag rattet fra premium til luksus. Den er ekstraudstyr og koster heftige 106.992 kr.
Af andre ekstraudstyrslækkerier fås EQE SUV med AITMATIC luftundervogn og aktiv baghjulstyring, som er prissat fornuftigt til hhv. 26.006 kr. og 19.318 kr.
Op til 568 km rækkevidde
I Portugal kører jeg tre forskellige udgaver: 350+, 350 4MATIC og 500 4MATIC.
Bilerne har forskellige konfigurationer i forhold til hyperscreen, luftundervogn og aktiv baghjulsstyring. Det gør det tydeligt, hvordan de enkelte tilvalg påvirker køreoplevelsen og det samlede indtryk af bilen. Med alt udstyr er bilen en opvisning i køreglæde, komfort og dynamik, som er svær at matche. Basisvaren gør det også rigtig godt.
Modellen med længst rækkevidde er 350+ med 292 hk og 565 Nm. Batteriet på 90 kWh er ens for alle varianter og i 350+ er rækkevidden på 568 km efter WLTP-normen. I forhold til, at vi har med et SUV-format at gøre, er rækkevidden pæn. EQE SUV 350+ koster fra 776.000 kr.
For 34.000 kr. mere får du firehjulstræk i 350 4MATIC. Den har samme antal heste men et større moment på 765 Nm. Rækkevidden er her 541 km efter WLTP-normen.
Kan du ikke få kræfter nok er 500 4MATIC sagen med 408 hk, 858 Nm og en rækkevidde på 543 km efter WLTP-normen. Her sniger prisen sig over en million og lander på 1.067.000 kr.
Firehjulstrækket har Mercedes justeret, så det kun er aktivt, når der er behov. Du kører derfor meget af tiden med baghjulstræk. Når motoren på forakslen ikke er i brug, er friktionen minimeret, og det giver ekstra rækkevidde på op til 6 %. Det er nyt i EQE SUV og udbredes til de øvrige EQ-modeller med firehjulstræk.
Høj komfort på tværs af varianterne
Alle tre varianter, som jeg kører, har fremragende køreegenskaber. Jeg er stor fan af baghjulstyringen, som gør det nemmere at manøvrere bilen i en smal vending og samtidig bidrager til en køredynamik, der er underholdende.
Jeg kører med og uden luftundervogn og må sige, at EQE er fornemt affjedret uden. Komforten bliver ganske vist en tand bedre med luftundervognen, men den klarer sig nu også fint uden.
Støjniveauet er lavt og bidrager til den høje komfort.
Rækkeviddetallene mellem varianterne er marginalt forskellige, så det er mere afgørende at gå med en konfiguration, hvor du får den dynamik eller komfort, som du helst vil have, samt tilvalg af udstyr eller styling.
Der er rigtig mange muligheder, og det kræver god rådgivning af få konfigureret bilen. Om det er en fordel eller ulempe er en smagssag, men som luksusmærke er tilpasning ikke en uvæsentlig parameter.
Udstyr i lange baner
Udstyrsmæssigt er EQE SUV godt med fra start, men bilen kan gøres endnu federe med tilvalg af ekstraudstyr og styling. Der er både pakker og mulighed for at plukke enkeltvis – fx varme i bagsædet eller et anderledes design på det sorte “køler” panel, som er nogle af de nemme at forholde sig til på listen.
Et kig i konfiguratoren viser, at prissætningen på ekstraudstyr og styling er fornuftig, så kig listerne godt igennem, når du bestiller, for du kan løfte komfortoplevelsen uden at blive flået. Eneste undtagelse af hyperscreen, som er et dyrt bekendtskab.
Det er muligt at opgradere AC opladning fra 11 til 22 kWh for 14.861 kr. og det ville jeg klart vælge. Hurtigopladning sker med op til 170 kWh. Test af opladehastighed og rækkevidde følger senere, når EQE SUV kan testes på dansk jord.
Jagten på rækkevidde
Rækkevidden i EQE SUV er lavere end i EQE sedan. Det er de godt 17 cm ekstra i højden, der er skurken, og det er prisen for at få mere plads i kabinen. En varmepumpe er standard og den giver ca. 10 % ekstra rækkevidde. Det er nyt i forhold til EQE sedan. Varmepumpen er en integreret del af bilens system og bruger bl.a. overskudsvarme fra batteriet.
Under testturen i Portugal viser ingeniører fra Mercedes-Benz, hvordan de arbejder med bilens aerodynamik i jagten på rækkevidde. I vindtunnel og via et simuleringsprogram kan man se, at selv små detaljer gør en stor forskel. Bl.a. små spoilere ved hjulene og spolere eller kanter bagerst på kofangeren og ved taget. Små spoilere på baglygterne gør også en forskel. Det er en videnskab uden lige.
Du kan vælge EQE SUV med trinbræt (ekstraudstyr til 9.288 kr.), som rent faktisk forbedrer aerodynamikken – man skulle tro det modsatte var gældende. Men den ekstra vægt neutraliserer rækkeviddegevinsten, forklarer ingeniørerne i Portugal.
Genbrug og nedbringelse af CO2
Mercedes-Benz fortæller om en række øvrige tiltag, som er vigtige pejlemærker frem mod 2030 og 2039 på lidt længere sigt. Målet er at både biler og den samlede produktion og drift af fabrikkerne skal være CO2-neutral. Der arbejdes bl.a. også på at kunne genanvende op mod 96 % af batterierne, hvilket skal ske på en ny fabrik i Kuppenheim.
Endvidere er der fokus på at nedbringe andelen af råmaterialer i batteriproduktionen, hvor især mængden af kobolt skal bringes ned. Øvrige fokusområder er genbrug af materialer som bildæk, plastikflasker og fiskegarn til produktion af plastdele, beklædning, paneler og tæpper.
Mercedes-Benz planlægger at åbne eget ladenetværk med mere end 10.000 lynladere i USA, Europa og Kina, som skal være åben for alle med elbil. Fordelen for Mercedes-Benz kunder vil være, at man kan reservere en hurtiglader, så der er ledigt, når man kommer frem.
Priser mellem 740.000 til 1.290.000 kr.
Af andre EQE SUV-varianter findes indstigningsmodellen 300 med 245 hk, 550 Nm og en rækkevidde på 546 km efter WLTP-normen. Den koster fra 740.000 kr. med et fornuftigt udstyrsniveau som standard.
I den anden ende af skalaen er den pumpede AMG EQE SUV 43 med hele 476 hk og 858 Nm. Her tilbagelægges 0-100 km/t tid på blot 4,3 sekunder og rækkevidden er op til 468 km for denne model, som koster fra 1.290.000 kr.
EQE SUV har potentiale til at blive en populær model i det elektriske EQ-program. Plads, komfort og køreegenskaber imponerer, og designet rammer plet. Varianten med 292 hk virker som et godt valg.
Den første elbil fra Mercedes-Benz – mellemklasse SUV’en EQC – udgår og erstattes formentlig af noget andet på et senere tidspunkt. EQE SUV vil derfor i en periode være det oplagte valg i mellemklassen mellem den überluksuriøse EQS SUV og den lidt mere hverdagsagtige EQB, som begge fås med op til syv sæder.
Foto: Thomas Saks