fbpx
 
Categories Biltest

First Drive: MG ZS EV

Posted on
First Drive: MG ZS EV

Det ikoniske bilmærke MG genopstår i Danmark og resten af Europa. Det bliver i form af den elektrificerede SUV med navnet MG ZS EV, som vil være elbilen til folket. Det bliver Nellemann, som tager sig af den danske import og lancering, og i den forbindelse har vi været til pressemøde og testkørsel. Her er vores første indtryk af den nye spiller på markedet.

Elbilen til folket

Lad os bare slå det fast med det samme: MG ZS EV er i virkeligheden et helt nyt bilmærke i Danmark. Den produceres af SAIC Motor i Kina, som er en af de helt store producenter af biler til verdensmarkedet. SAIC står for Shanghai Automotive Industry Corporation og har viden og erfaring om bilproduktion, som de færreste kender til. Bl.a. mærker som Skoda og Volkswagen. MG ZS EV kunne derfor ligeså godt have heddet SAIC. Men nu hedder den MG. Og hvor de fleste måske husker MG som mærket, der gav sportsvogne til folket, så er ambition nu, at MG skal levere elbiler til folket.

Billigste SUV i sin klasse

En elbil til folket skal have en attraktiv pris. Og det skal jeg da lige love for, at Nellemann har sørget for. Den hjemtages i to udstyrsversioner – Comfort og Luxury – og 5 farvemuligheder. Comfort koster fra 219.999 kr. og Luxury, som fyldes med mere udstyr, er prissat fra 249.079 kr. Bilen kan købes online i en helt ny webshop eller i en af mærkets fire brand stores. Prøvekørsel og service finder sted fra de fire brand stores.

Du får 5 års garanti på bilen, som også bliver tilbudt i et privatleasingprogram. Derudover fortæller Nellemann, at de rent faktisk kan levere bilen. Der er kort ventetid og det er realistisk at komme ud og køre i MG ZS EV inden sommerferien starter. Det lover alt sammen meget godt.

Positivt førstehåndsindtryk

I forbindelse med pressemødet tester jeg Luxury-modellen, og her er førstehåndsindtrykket positivt. Jeg skal blankt erkende, at jeg havde forventet et andet og noget lavere oplevet kvalitetsniveau. Men bilen virker gedigen og materialevalgene tillidsvækkende. Designet er en anelse anonymt men fint tilpasset til den linje, som præger europæiske SUV’er. Fronten kan jeg rigtig godt lide.

Godkendt instrumentbord

I kabinen møder du et flot instrumentbord, som er intuitivt indrettet og faktisk ganske flot. Der er valgt nogle materialer, som godt kunne forsvare en noget højere pris. Særligt toppen af instrumentbordet og gearvælgeren virker lækkert udført. Du betjener infotainment fra en 8” touch screen, som jeg hurtigt bliver dus med. I bilens cockpit er der analoge instrumenter og et mindre digitalt display i midten. Et større digitalt display havde været godt.

Gearvælgeren er en lækkert udført drejeknap.

Plads nok til en familie

Pladsen i kabinen er rigtig fornuftig og voksne kan også sidde komfortabelt på bagsædet. Sæderne støtter fint. Bagagerummet har en lidt høj læssekant men sluger i øvrigt 448 liter. Adgangsforholdene er fine og qua bilens højde sidder du med godt udsyn og overblik.

Ekstremt veludstyret

I Luxury-udgaven er der skruet godt op for udstyret, selvom basisversionen Comfort nu også er ganske godt med – fx er adaptiv fartpilot, navigation og parkeringssensor standard fra Comfort og op. I Luxury får du bl.a. panorama glassoltag, bakkamera, 17” alufælge, regnsensor og varme i forsæderne. Du kan læse mere om udstyr i bilen her.

Bliver rækkevidden et problem?

Ved introduktionen står det klart, at MG ZS EV har samme batteri og specifikationer som de nærmeste konkurrenter. Batteriet har en kapacitet på 44,5 kWh og bilen har 136 hk. Men bilens rækkevidde ligger – på papiret – i den lave ende. 263 km (WLTP) er den opgivet til. Heldigvis kan bilen hurtiglade med op til 80 kW. Dermed kan batteriet lades op fra 0 til 80 procent på 30-40 min.

Rækkevidden er mindre end konkurrenter som Hyundai Kona electric og Peugeot 2008 e. Men kan man påstå, at den måske er mere retvisende end konkurrenterne? Da jeg testede MG ZS EV prøvede jeg at tænde for alt tænkeligt elektronik – og ja, det er varmt at køre med sædevarme på en solrig majdag. Jeg må sige, at det rokkede ganske lidt ved bilens rækkevidde. Faktisk kunne jeg ikke se nogen påvirkning, hvilket i min bog er et kæmpe plus. I en elbil er jeg stor fan af, at den rækkevidde, som er lovet, er opnåelig.

Sjov at køre i

En større test af bilens køreegenskaber skal ske før jeg kan give en udførlig anmeldelse af bilens køreegenskaber. I denne “first drive” kan jeg dog berette, at jeg på den relativt korte tur oplevede en god kørekomfort. Bilen virker tilpas frisk og støjniveauet er behageligt. Elbillyden er sjov uden at genere. Bilen er udstyret med en regulering af den regenererende bremseeffekt, hvilket jeg synes er en god feature. Køreegenskaberne minder mig lidt om Hyundai Kona electric – dog virker MG ZS EV mere støjdæmpet.

Længde 4314 mm – bredde 1809 mm – højde 1644 mm

Bil nummer to

Nellemann kan godt forestille sig, at MG ZS EV bliver bil nummer to i en husholdning. Måske også elbil nummer to. Hvis du ikke har en elbil med tilhørende ladekabel i forvejen, skal du huske at bestille et kabel sammen med din MG ZS EV. Det er nemlig ikke med som standard.

Jeg kunne egentlig godt forestille mig, at MG ZS EV også kunne blive bil nummer et. Særligt for dem, som primært har korte ture og har god mulighed for at lade hjemme og på arbejdet. Der virker bilen oplagt.

5 stjerner i crash test

Jeg har en kæmpe fordom omkring kinesiske biler og sikkerhed. Derfor er det også glædeligt at kunne konstatere, at MG ZS EV lige har opnået 5 stjerner i EURO NCAP crash test. Standard sikkerhedsfunktionerne i MG ZS EV inkluderer en omfattende liste af aktive førerassistentsystemer. Deriblandt level 2 automatisk vejbaneassistent (m. LDW, LKA og LDP) og adaptiv fartpilot med start/stop.

Herudover har bilerne advarsel om frontkollision (FCW) og AEBP nødbremse med fodgængergenkendelse, skiltegenkendelse, hastighedsadvarsel og automatisk fjernlys.

MG ZS EV kan monteres med en krog til fx cykler eller en bagageboks.

Konklusion

Hvis vi lige parkerer bilens (begrænsede) rækkevidde, så virker MG ZS EV som et særdeles godt køb. Du får god plads, masser af udstyr og et højt sikkerhedsniveau. 5 års garanti er et stort plus, og hvis du vil lease, så bliver det også muligt. Det er hvad jeg vil kalde en attraktiv pakke.

Om en rækkevidde på 263 km (WLTP) skræmmer potentielle kunder væk, må tiden vise. Hvis du primært skal køre til og fra arbejde og har adgang til at lade både hjemme og på jobbet, vil jeg ikke være så nervøs. Og med mulighed for at lade batteriet 80 % i en hurtiglader på 30-40 min, så er en tur mellem Jylland og Sjælland også muligt. Ikke optimalt – men muligt. Du vælger i øvrigt selv din lade-udbyder, så her kan du vælge den løsning, som giver bedst mening for dit behov.

Afstande til service kan muligvis også skræmme nogle kunder. Her vil en hurtig udvidelse af serviceudbydere være helt afgørende for mærkets success i Danmark. Men hvis det kan fungerer for Tesla, så burde det også kunne fungere for MG.

MG ZS EV specifikationer

  • Batteri kapacitet: 44,5 kWh
  • Rækkevidde: 263 km (WLTP)
  • Ydelse: 136 hk
  • Moment: 353 Nm
  • Topfart: 140 km/t
  • 0-100 km/t: 8,5 sekunder
  • Bagagerum: 448 liter
  • Garanti: 5 år
  • EURO NCAP test: 5 stjerner
  • Pris fra 219.999 (Comfort)

Carlife365 var inviteret til pressemøde og prøvekørsel af MG Motor Danmark.

6 kommentarer

6 kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Anbefalet