De store Range Rover modeller sælger godt, og den første håndfuld kunder har købt den nye Range Rover Sport uden nogensinde at have set og kørt den. Bestiller du nu, skal du vente halvandet år på at få den leveret. Vi har været så heldige at få en tur bag rattet i tredje generation Range Rover Sport og tør godt love, at den er værd at vente på.
På vej ind i en elektrificeret verden
En Range Rover generation skal være langtidsholdbar med en livscyklus på 8-10 år. Siden 2006 har der kun været to generationer Range Rover Sport på markedet og tredje generation, som lanceres i 2022, kommer på et tidspunkt, hvor elektrificering er i fokus.
Det stiller krav til drivlinjer og CO2-udledning, og den nye Range Rover Sport kommer med moderne benzin- og dieselmotorer med 48v teknologi samt stærke plug-in hybrider med over 100 km elektrisk rækkevidde på papiret og reelle 80 km i den virkelige verden. Men bare rolig. En kraftig V8 benzinmotor, som er lånt fra BMW, er topmodel i Range Rover Sport modelprogrammet. Priserne kommer vi tilbage til.
Avanceret teknologi
Præsentationen af den nye Range Rover Sport kræver en dybdegående gennemgang med en produktspecialist, for der er ufattelige mængder teknologi og avancerede løsninger gemt under huden.
Range Rover Sport har imponerende offroad-egenskaber og klatrer snildt på en 45 graders stigning over stok og sten. Seriøse vandpytter klares med dybder op til 90 cm. Firehjulstrækket er intelligent og slår til, når der er behov for det. Et permanent firehjulstræk er røget i jagten på bedre balance i CO2-regnskabet.
Vi har en tur i terrænet til gode, så det danske Range Rover team afspiller en video for os til præsentationen i København, som viser en funklende rød Range Rover Sport klatre på stejle klipper med løse sten og forcere vandmængder, så det nærmest virker naturstridigt.
Sportslige køreegenskaber i stor SUV
Vi kører Range Rover Sport på motor- og landeveje, og her smager vi på de sportslige og dynamiske egenskaber. Bilen er proppet med teknologi, som lugter af race og banekørsel, og der er ingen tvivl om, at Range Rover Sport mestrer dynamisk og frisk kørsel.
Den har en aktiv styrende bagaksel, hvor hjulene drejer op mod 7,3 grader modsat forhjulene ved lav fart og med forhjulene ved høj fart. Det fungerer virkelig godt, og gør at du bl.a. kan vende på en tallerken med en venderadius under 11 meter.
Når der er fart på føles bilen dynamisk med den aktive baghjulststyring og langt fra som en stor og klodset offroader. Konstruktionen er lavet, så du føler kontrol over bilen. Her er ingen sløset og sejlende fornemmelse.
Stærk og smooth plug-in hybrid
Vi kører plug-in hybriden med 510 hk, og den klarer 0-100 km/t på kun 5,4 sekunder. Der er et hav af drive modes at vælge imellem samt specifikke EV-køreprogrammer. Her tester vi bl.a. bilen ved ren eldrift, og køreoplevelsen er noget af det bedste, vi har prøvet i en plug-in hybrid. Smooth, kraftfuld og skarp. Det er imponerende godt lavet.
Batteriet på 38 kWh er det største, vi har kørt med i en plug-in hybrid. Det er på størrelse med det, der ligger i en fuldelektrisk Hyundai Kona, og batteriet kan hurtiglade med 50 kW (DC), så du har fuld power igen på under en time, når batteriet er fladt. Det er et kæmpe plus.
Tidløs elegance med progressive toner
Bilens design er vellykket og oser af smoothness og elegance. Linjerne er rene, tidløse og klassiske tilsat en god sjat progressive vibes. Der er flere designelementer, der forbinder den med storebror Range Rover, som den deler platform med. Fronten mest mens bagenden har et noget anderledes baglygtedesign.
Bilen, vi får præsenteret ved et pressearrangement, står på 23” fælge og sammen med den grå speciallak og de blank-sorte designdetaljer på motorhjelm og sideskærme, ser Range Rover Sport ufatteligt skarp ud.
Sammenlignet med Range Rover er Range Rover Sport lidt kortere, hvilket primært er i udhæng for og bag. De to minder på mange måder om hinanden – særligt i kabinen, hvor instrumentbordet nærmest er identisk. Bagsædet i Range Rover Sport har ikke samme VIP-indretning som i den store Range Rover, og det er her, de to primært adskiller sig.
Højt niveau i kabinen med flot finish
Ligesom i den store Range Rover byder Range Rover Sport på flotte og velfungerende digitale skærme til cockpit og infotainment. Selv bakspejlet er digitalt. Et nyt luftrensesystem skal sørge for, at du holder dig frisk under turen, og lydoplevelsen fra Meridian byder på premium lyd med højttalere overalt i kabinen. Også i nakkestøtterne, som har noise cancellation så larmen fra bl.a. forbipasserende biler og lastvogne reduceres.
Som noget nyt i Range Rover Sport taler navigation og affjedring sammen, så bilen kan levere den mest optimale komfort eller dynamik afhængig af vejens forløb. Bilen registrerer en god bid af den kommende strækning og kan på den måde optimere undervognen, som naturligvis er luftaffjedret. Det kræver noget computerkraft at processe.
Lang levering – men det lysner
De mange tekniske indslag kræver ufattelige mængder chips (vi taler i tusinder), og det forklarer bl.a. den lange leveringtid på bilen. For at lette forsyningen er Range Rovers indiske moderkoncern Tata i gang med at bygge sin egen fabrik, der kan sikre produktion og leverance af de eftertragtede chips.
Fabrikken tages i brug 1. april 2023, og vi håber, der ikke er tale om en aprilsnar, for Range Rover Sport er så gennemført en moderne og luksuriøs offroader, at den fortjener at komme ud og køre til glæde for de heldige, som har finanserne i orden.
Range Rover Sport koster fra 1.279.900 kr. for en plug-in hybrid med 440 hk og S udstyr, hvilket egentlig ikke er helt tosset. Testbilen vi kører med 510 hk koster fra 1.829.900 kr. i en veludstyret Autobiography udgave og lidt mere som First Edition. De kendte udstyrsversioner SE og HSE fås også sammen med et udvalg af ekstraudstyr og farver.
Topmodellen står til 2.784.900 kr. i en First Edition udgave med V8 motor og alt tænkeligt komfort- og sikkerhedsudstyr.
Foto: Land Rover / Range Rover
offroadrange roverrange rover sportsuv