fbpx
 
Categories Biltest

First Drive: Renault Arkana

Posted on
First Drive: Renault Arkana

Renault Arkana er en helt ny model i Danmark. Med et sportsligt SUV/crossover-coupé look skal den hjælpe med at genvinde terræn for det franske mærke i mellemklassen. Carlife365 har været blandt de første til at prøvekøre Arkana, og her er vores førstehåndsindtryk.

Arkana er baseret på CMF-B platformen, som også Captur er bygget på. Arkana produceres i Korea.

Designmæssigt er Arkana lidt af en modebil. Der er gået sport i SUV’en og mange mærker lancerer højbenede crossovers med kække coupé bagender. Arkana er ingen undtagelse. Den får fuld gas med de sportslige toner både udvendigt og indvendigt, og designet fremstår vellykket og moderne.

Da jeg ser bilen første gang, virker den generelt større, end jeg havde forestillet mig. Sammenlignet med en Kadjar, er Arkana 8 cm længere, 3 cm bredere og 4 cm lavere. Bilen er rummelig med god plads ved forsæderne og et fornuftigt bagagerum omkring de 500 liter. Men pladsen ved bagsædet lider under den skrående taglinje. Med mine 187 cm kan jeg dog lige præcis sidde der.

Bakklappen åbner højt og bredt og giver god adgang til bagagerummet. El-bagklap fås ikke.

Kabinen er tro mod andre Renault-modeller i sin opsætning, og instrumentbordet har en fin funktionalitet med digitale indslag i cockpittet og den store vertikale infotainmentskærm. Jeg kører i R.S. Line, som er topmodellen i programmet. Startmodellen Zen har som standard bl.a. LED-forlygter, p-sensor for og bag, 17” alufælge og automatgear. I næste trin Intens får du bl.a. bakkamera, LED-baglygter og 18” fælge oveni og i topmodellen R.S. Line får du, udover sportssæder med læder/alcantara sæder med røde syninger, en mere sportslig styling. Renault forventer at sælge flest R.S. Line, og når vi om lidt kommer til priserne, tror jeg de har ret.

Velindrettet førerplads. Mobilen kan oplades trådløst. Adaptiv fartpilot kan tilkøbes og er standard i topmodellen R.S. Line.

Samtlige udstyrsversioner har automatgear. Du kan vælge mellem to forskellige benzinmotorer på hhv. 140 og 145 hk hvor sidstnævnte har E-TECH hybridteknologi. R.S. Line fås udelukkende med E-TECH motor.

At Arkana ikke fås med en mere kraftig motor, kan virke lidt pudsigt, når bilen nu fremstår så sportslig. En plug-in hybrid lanceres heller ikke, så du har udelukkende de to benzinmotorer at vælge imellem.

Jeg har prøvekørt versionen med E-TECH hybridteknologi og 145 hk, og i praksis kan Arkana følge pænt med i trafikken – også på motorvej. Gearingen er høj, hvilket kan virke lidt anstrængende i forhold til motorstøjen, men ellers er Arkana pænt støjdæmpet hvad angår dæk- og vindstøj. Brændstofforbruget er på papiret 20 km/l, hvilket virker fornuftigt. Hvad forbruget i realiteten er, må en mere dybdegående test vise.

Kørekomforten er god, og du har et godt udsyn qua den høje siddehøjde. Der er en lille rude i C-stolpen, hvilket hjælper med at forbedre udsynet skråt bagud.

Det lille batteri i E-TECH versionen lader op ved kørsel og opbremsninger, og bilen kan ofte sætte i gang på el. Det giver en smooth opstart og hybridteknologien, som vi også kender fra andre Renault-modeller, lader til at fungere fint i Arkana.

Prismæssigt koster Arkana fra 278.990 kr. med 140 heste og udstyrsniveau Zen. Med den større motor hedder startprisen 290.990 kr. og prishoppet op til Intens og videre op til R.S. Line er ca. 20.000 kr. for hvert trin. Det betyder at den mest veludstyrede R.S. Line med E-TECH motor og 145 hk koster 331.990 kr. Samtlige modeller har automatgear, og det er et stort plus for Arkana. Hos de fleste konkurrenter får du lov til at betale ekstra for den ”luksus”.

R.S. Line stylingen klæ’r Arkanas sportslige design, og med mængden af ekstraudtyr og den større motor er det den model, som umiddelbart virker mest interessant og attraktiv.

Alle modeller kan i øvrigt privatleases.

2 kommentarer

2 kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Anbefalet