Site icon Carlife365

First Drive: Suzuki Swift

Ny Suzuki Swift

Ny Suzuki Swift

Suzuki er klar med en afløser til ”klassens frække dreng” – den lille Swift. Størrelsen er den samme men stort set alt andet er nyt. Jeg tager pulsen på den lille ny.

Benzinbiler dominerende i den lille klasse

I en klasse, hvor elbilerne fylder forsvindende lidt, er det ikke så underligt, at en nye Swift holder fast i benzinmotoren.

Der er fortsat kunder til små og økonomiske benzinbiler, og det er dem, den nye Swift gerne vil have fat i.

Den har ganske vist mistet en cylinder og drives nu af tre og ikke fire cylindere. Det sker for at reducere brændstofforbruget.

Konkurrencen i den lille klasse er stadig intens skønt flere er ude af spillet. Senest har Ford bl.a. droppet den lille Fiesta. En ny Swift skal derfor også have noget at byde på, og det har den. Det vender vi tilbage til.

Designet lugter stadig af Swift. Det er opdateret med 2024-kendetegn som pianolak i kølergrillen og LED lys formet på en måde,  så bilen får sin helt egen karakter.

De sidste knap 20 år er der solgt mere end 9 millioner Swift hvoraf de 40.000 har fået dansk nummerplade på.

Semi-digital kabine

I kabinen, som har præcis samme mål som i forgængeren, er der nyt instrumentbord med bl.a. 9” infotainmentsystem ledsaget af analoge knapper til betjening af de mest anvendte funktioner.

Softwaren på skærmen er lidt for langsom til mit temperament, mens betjening af knapperne foregår upåklageligt.

Cockpittet er analogt med en lille skærm mellem skiverne.

Det er alt sammen noget, som er nødvendigt for at lokke kunder til. Men når først kunderne er i butikken, skal de også overbevises. Så hvad har Swift, som de andre ikke har? Svaret er udstyr – og i særdeleshed sikkerhedsudstyr – i lange baner.

Allerede fra billigste variant til 169.990 kr. er der en meget komplet liste med sikkerhedsudstyr. Her har Suzuki virkelig valgt at gå all-in, som man siger.

Der er bl.a. automatisk nødbremse, der kan genkende cyklister, motorcykler og fodgængere, en avanceret adaptiv fartpilot, skiltegenkendelse, blind-vinkel advarsel, hastighedsassistance, aktiv vognbaneassistent og LED lygter med automatisk op-og nedblænding.

Advarsel mod krydsende trafik bag bilen, parkeringssensor bag og bakkamera har den også.

Men det stopper ikke her, for Suzuki har også smidt nogle gode håndfulde komfortudstyr i bilen.

Tre udstyrsniveauer: Upgrade, Advance og Desire

Fra basismodellen Upgrade er der nøglefri betjening, 9” infotainmentsystem, trådløs Apple CarPlay / Android Auto, aircondition, navigation, el-ruder for og bag, multijusterbart rat og el-sidespejle med varme.

Vil du have varme i forsæderne, læderrat og 16” alufælge skal du smide 15.000 kr. mere på bordet for udstyrsversionen Advance.

Topmodellen hedder Desire og her toppes der op med fuldautomatisk klimaanlæg, foldbare sidespejle med blinklys og specialdesignede alu-fælge i sort og krom-finish. Den koster 199.990 kr.

Ny trecylindret motor

Den nye trecylindrede benzinmotor har mild hybrid-teknologi og det er bl.a. med til at gøre, at Swift nu kan køre op til 22,7 km/l.

Med 12V mild-hybrid teknik assisterer en lille elmotor den 1,2 liters store benzinmotor. Den får energi fra nedbremsninger og decelerationer, og opsamler det på et lille 12V lithium-batteri.

Det betyder ikke, at du kan køre på el. Det betyder blot at brændstofforbruget kan reduceres en smule.

Motoren arbejder sammen med en 5-trins manuel gearkasse, som virker tilpas letført med korte og præcise vandringer. Senere bliver der mulighed for at vælge CVT gear.

Klassens frække dreng?

Man kan godt høre, når den trecylindrede motor skal arbejde i accelerationer, men kører du med jævn hastighed på lande- eller motorvej, generer motorstøjen ikke.

Swift føles kvik og letkørt, og den opfører sig tilpas voksent, hvis du presser den lidt i sving. Det klarer den med stor overbevisning.

Kan man dermed konkludere, at Swift fortsat er klassens frække dreng? På sin vis ja. Man glædes over de friske køreegenskaber.

Der hvor Swift måske ikke er så fræk er i sit udtryk ude og inde. Her virker den lidt konservativ i indretning og materialevalg.

Overfladerne på instrumentbord, dørsider m.m. er mørk og hård – det kan ikke være så anderledes i den prisklasse – men designet kunne nok godt have været en smule friskere.

Swift har klart et stærkt kort på hånden med den lange udstyrsliste, og det er i virkeligheden nok her, den for alvor kan stikke snuden frem i klassen.

Den nye Suzuki Swift kan ses og købes hos landets forhandlere nu.

Foto: Suzuki/Lars Krogsgaard

Exit mobile version