fbpx
 
Categories Biltest

First Drive: Toyota C-HR Plug-in hybrid

Posted on
First Drive: Toyota C-HR Plug-in hybrid

Toyota er klar med plug-in hybrid-udgaven af SUV-crossoveren C-HR, og fuldender dermed modelprogrammet, der indtil nu har bestået af valget mellem to hybridmotorer. Her er første indtryk efter en tur ved den internationale presseintroduktion i Marseille. 

Foto: Thomas Saks

Deler platform og drivlinje med Prius

Det er udelukkende drivlinjen, der adskiller plug-in hybriden. Design og kabineindretning er identisk med hybriderne på nær pladsen i bagagerummet, som grundet plug-in hybrid-konstruktionen er lidt mindre. Den starter desuden på et højere udstyrsniveau.

Platformen deles med Prius, Corolla og Corolla Cross, og plug-in hybrid-teknologien kender vi fra Toyota Prius.

Batteriet på 13,8 kWh og en elmotor med 163 hk giver en elektrisk rækkevidde på 67 km, mens opladning klares med 3,5 kW i hjemmeladeren. Varmepumpe er standard på plug-in hybriden.

Ved ren eldrift kan C-HR PHEV køre 67 km (WLTP).
Foto: Toyota

Tages benzinmotoren med i ligningen, er den samlede systemydelse 223 hk, så denne variant er den kraftigste i programmet.

Plug-in hybriden er den hurtigste i programmet og opleves da også tilpas kvik ved accelerationer. Med batteriet placeret i bunden af bilen er tyngdepunktet lavt nok til at sikre, at dynamikken ikke går fløjten.

Undervogn og affjedring er optimeret med ny teknologi, så der er mindre sjask og mere skarphed i sving. I den anden ende af skalaen er komforten ved almindelig dagligdagskørsel intakt, så Toyota har ramt en fin balance her.

Toyota C-HR ligger godt på vejen med fint greb. Ønsker du firehjulstræk, skal du vælge 2.0 liters hybriden.
Foto: Toyota

Når strømmen er brugt kører du almindelig hybridkørsel med bilens 2.0 liters firecylindrede benzinhybridmotor. Det sker med afprøvet teknologi og en stræben efter at reducere benzinforbruget så meget som muligt – selvfølgelig uden at køreoplevelsen bliver tam.

Drivlinjen er ledsaget af automatgearkassen eCVT, der også er kendt som milliongearet. Med et utal af udvekslinger er formålet at optimere motorens omdrejninger, så benzinforbruget holdes nede.

Det fungerer i princippet fint, men et asynkront og lidt anstrængt lydbillede hører med til oplevelsen.  

Teknologi der bare virker

Plug-in hybriden har en geofencing feature, hvor strømmen optimeres ud fra den rute, du har valgt i navigationen. Kommer du gennem lavemissionszoner på din tur, gemmes strømmen, så du kan køre på ren el, hvor det giver mest mening.

Dette testes under prøvekørslen i Marseille, og det fungerer helt efter hensigten. Generelt er det en fornøjelse af køre C-HR på ren el. Der er masser af smoothness, ro og komfort.

Software og teknologi i C-HR spiller – der er ingen fejl og mangler.
Foto: Toyota

Bilens assistent- og sikkerhedssystemer er af nyeste skuffe fra Toyota, og her bemærker jeg en rigtig fin adaptiv fartpilot og vognbaneassistent, som opfører sig intelligent og på højde med det, du oplever i dyrere premiumbiler.

Kvalitet i kabinen

Den oplevede kabinekvalitet ligger i den høje ende med velvalgte materialer. Betjeningen klares via en touchskærm og et udvalg af analoge knapper, og det er lige efter bogen.

Kabineindretning har Toyota godt styr på – det hele virker bare. Det indre design passer godt til bilens lidt friske ydre.
Foto: Toyota

Det digitale cockpit rummer de mest essentielle oplysninger og kan suppleres med et head-up display (ekstraudstyr).

Rent pladsmæssigt er der fine forhold ved forsæderne, mens bagsædeplads – og ikke mindst bagagerumsplads – er acceptabelt for en bil i den størrelse i mellemklassen.

For høje personer er bagsædepladsen trang. Med mine 187 cm hører jeg til i den kategori.
Foto: Toyota
Der er plads til 376 liter i bagagerummet i plug-in hybriden. Elektrisk bagklap kan tilkøbes i en Smart-pakke, hvor der også er digital nøgle og avancerede matrix forlygter.
Foto: Toyota

Det er tydeligt at Toyota vægter design højere en praktisk brug. C-HR er udviklet og bygget i Europa, og designet er derfor også attraktivt set med europæiske briller på.

Vægter du funktionalitet og praktikalitet højere, er det Corolla Cross, som klarer opgaven bedst.

Pris fra 399.990 kroner

Toyota Danmark forventer, at lidt over en tredjedel af C-HR kunderne vælger plug-in hybriden. Med en startpris på 399.990 kr. er det ikke den billigste i programmet, men fordi den starter på et højere udstyrsniveau (style), har flere kræfter og mulighed for ren elektrificeret kørsel, er merprisen til at forstå.

Sammenlignet med den billigste variant til 357.990 kr. med 1.8-liters hybridmotor i et lavere udstyrstrin (Active) og færre kræfter, er plug-in hybriden derfor værd at overveje – nok særligt for dem, der ikke er klar til elbil men gerne vil have mulighed for at køre elektrisk på kortere strækninger.

Plug-in hybrider i Danmark sælger stadig, men ikke så godt som for bare få år siden, hvor rabatten var større. Her ville et salgsmix mellem almindelig hybrid og plug-in hybrid med stor sandsynlighed have set noget anderledes ud, hvis Toyota havde lanceret en opladebar C-HR på det tidspunkt.

Plug-in hybridernes popularitet er ved at klinge af i Danmark – bl.a. på grund af mindre afgiftsrabat – men er i vækst i andre lande syd for grænsen.
Foto: Thomas Saks

Specifikationer – Toyota C-HR Plug-in hybrid

  • Motor: 2.0 liters firecylindret benzinhybridmotor + elmotor (plug-in hybrid)
  • Gearkasse: e-CVT gear
  • Ydelse: 223 hk (samlet systemydelse)
  • Moment: 142 Nm
  • Topfart: 180 km/t
  • 0-100 km/t: 7,4 sek.
  • Elektrisk rækkevidde: 67 km (WLTP) ved blandet kørsel
  • Batteri: 13,8 kWh
  • Forbrug:  op til 125 km/l
  • Vægt: 1.645-1.680 kg
  • Træk: 725 kg
  • Bagagerum 376 liter
  • Dimensioner (L/B/H): 436/183/156 cm
  • Pris fra 399.990 kr.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Anbefalet