Den nye Volkswagen Multivan bliver væsentlig billigere end forgængeren og langt bedre hele vejen rundt. Hvordan er det muligt? Svaret skal findes i et platformskifte, hvor Volkswagen baserer den nye Multivan på personbilsplatformen MQB, og det åbner op for en prisstærk og veludstyret plug-in hybrid variant. Vi har testet det nye “rugbrød” ved en præsentation i Frankfurt, og her er vores førstehåndsindtryk.
Med den nye VW Multivan gør Volkswagen op med one size fits all. Væk er transporter platformen og fokus er nu en 100 % dedikeret personbil baseret på den platform, som VW med succes bruger til personbiler lige fra Polo til Tiguan. Det giver adgang til en bred vifte af avanceret teknologi, digitale elementer og assistentsystemer men vigtigst af alt en 1,4 liters TSI plug-in hybrid drivlinie med en systemydelse på 218 hk, som med det danske afgiftssystem sikrer Multivan priser fra 479.995 kr. i en basisversion med 5 sæder. Vil du have 7 sæder skal du et udstyrsniveau op. Her starter prisen fra 519.995 kr.
Længere, bredere og lavere
Den nye Multivan er længere, bredere og lavere. Der er barberet 7 cm af højden, så den nu måler 1,9 meter. Den lavere højde understreger personbilsstrategien, da det gør det muligt at parkere Multivan i lavloftede parkeringskældre. Den lavere højde mærkes heldigvis ikke i kabinen, hvor pladsen er øget i højden for de bagerste passagerer.
Multivan fås i en kort version på 4,98 m og længere med 20 cm mere i længden. Begge versioner har samme lange akselafstand på 3,12 meter, så den lange version har udelukkende bedre bagagerumsplads. Merprisen for den lange version er 13.000 kr. og giver mening, hvis du ofte anvender alle sæder i bilen.
Smart nyt multibord er godt tænkt
Multivan kommer med et fleksibelt skinnesystem til sæderne på 2. og 3. række, som muliggør at stolene kan indrettes i et hav af kombinationsmuligheder.
Volkswagen har udviklet et genialt multikonsolbord, der kan placeres fleksibelt i hele kabinen længde. Det glider nemt på skinnerne i gulvet, og kan med få greb justeres i højden, ændres til et større bord og der er rum til opbevaring til småting og kopholdere.
Bordet er ekstraudstyr til 8.895 kr. og er i min optik helt essentielt at få med på slutsedlen, da det øger anvendeligheden som superpraktisk familiebil eller et rullende kontor.
I kabinen opleves kvaliteten god og bilen virker robust. Der er god finish og betjening. Instrumentbordet er opdateret med fuld digitalisering kendt fra andre VW-personbiler. Fra en 10” infotainmentskærm betjenes de fleste funktioner og et velindrettet digitalt cockpit fuldender den digitale oplevelse bag rattet.
Afhængig af udstyrsversion kan de bagerste skydedøre åbnes el-betjent med knapper på instrumentbordet. Udvendigt kan skydedørene åbnes med en viftende fod under døren. Der er elektrisk håndbremse, hvor knappen ligeledes er placeret på instrumentbordet.
De mange ekstraudstyrsmuligheder gør det muligt at få en fornemmelse af luksus i Multivan, som er unik for den nye model. Og priserne virker fair.
Første Multivan med plug-in hybrid drivlinje
Multivan har som standard 6-trins DSG gearkasse. Den spiller fint sammen med bilens 1,4 liters TSI plug-in hybrid drivlinie, som med 218 hk og 350 Nm passer godt til en bil af denne størrelse. Batteriet på 10,4 kWh giver – afhængig af udstyrsvariant – en elektrisk rækkevidde på 48-49 km (WLTP). Multivan kommer udelukkende som plug-in hybrid i Danmark. Der findes versioner med ordinære benzin- og dieselmotorer, men der er ingen planer om at markedsføre dem i Danmark.
På testturen er det tydeligt, at den elektriske rækkevidde hurtigt får ben at gå på, når der køres i høj fart på motorvejen. Trods aerodynamiske forbedringer er Multivan en bil, der fylder noget i landskabet.
Multivan starter altid på strøm, og du kan – med strøm på batteriet – køre helt op til 140 km/t før forbrændingsmotoren slår til. Køreoplevelsen i Multivan er smooth og skift mellem el- og forbrændingsmotoren foregår stort set ubemærket.
Komforten i Multivan imponerer, og bilen er behageligt støjdæmpet. Ved høj motorvejsfart er det muligt at føre en helt normal samtale på de bagerste stolerækker, og man sidder godt i sæderne.
Forbruget er angivet op til 58,8 km/l (WLTP).
Tre udstyrsversioner
Multivan kommer i tre udstyrsversioner, og er fra basismodellen, der bare hedder Multivan, veludstyret. Her får du 5 sæder, digitalt cockpit, 10” touchskærm, skydedøre i begge sider, nøglefri start og 17” letmetalfælge.
Går du et niveau op hedder versionen ”Life”. Den koster fra 519.995 kr. og har 7 sæder, skydedøre og bagklap med lukkehjælp, adaptiv fartpilot, 3-zone klimaanlæg og klapborde på bagsiden af ryglænet.
Topmodellen ”Style” til 574.995 kr. koster mindre end basismodellen i det foregående modelprogram. Her får du avancerede LED-lygter, stylingelementer som den tværgående aluliste og lysstriben mellem forlygterne og elektrisk betjente skydedøre. Derudover ambientelys i kabinen i 30 forskellige farver, bakkamera og park assist.
Du kan tilkøbe et stort panoramaglastag på hele 1,8 m2, hvilket giver en imponerende effekt af plads og lys i den i forvejen store kabine. Letmetalfælge fås fra 16”-19” og ser godt ud på bilen.
MBQ platformen har den fordel, at Multivan fås med adaptiv undervogn med dynamisk affjedring til 21.595 kr. Platformen bringer også en lang række assistentsystemer med sig og et højt sikkerhedsniveau. Herunder advarsel for krydsende biler ved venstresving eller advarsel, når bilen skal forlades og der er fare ved udstigning. Travel assist med bl.a. vejbaneassistent og et 360 graders områdekamera fås også.
Volkswagen introducerer VW Multivan i Danmark til februar 2022. Privatleasing er muligt for Multivan ”Life” med en udbetaling på 25.000 kr. og 5.495 kr. i månedlig ydelse.
Samlet set virker Multivan som et godt alternativ til 7-sæders SUV’er. Du får fornemmelsen af en personbil med høj komfort, gode køreegenskaber og masser af udstyr og har fordelen af den store rummelighed, alsidighed og fleksibilitet i bilens 2. og 3. sæderække. Prismæssigt står den stærkt.
Carlife365 var inviteret til testkørsel af VW Multivan af Volkswagen Danmark.
7 sædermqbvolkswagenvolkswagen multivanvw rugbrød