fbpx
 
Categories Biltest

First Drive: VW Arteon Shooting Brake

Posted on
First Drive: VW Arteon Shooting Brake

Vi har været blandt de første i Danmark til at prøvekøre den helt nye Volkswagen Arteon Shooting Brake, som lander hos de danske Volkswagen- forhandlere nu.

Bedre loftshøjde

Siden VW Arteon blev introduceret i Danmark i 2017 som fastback, har 1.767 danskere valgt at sætte sig bag rattet i den rummelige og veldrejede familieflyder. Det lyder umiddelbart ikke af meget, men det er nok til, at Volkswagen nu introducerer en helt ny Shooting Brake variant.

Den byder bl.a. på endnu mere bagageplads (590 liter lastet til loft) og passagerer på både for- og bagsæde har fået bedre plads over hovedet. Foran er loftshøjden øget med godt 1 cm og ved bagsædet er der næsten 5 cm mere at gøre godt med. Med mine 187 cm betyder det, at jeg sidder godt og komfortabelt ved bagsædet. Og benpladsen er stadig best-in-class.

Facelift highligts

Den nye Shooting Brake introduceres sammen med et facelift af den eksisterende fastback, hvor højdepunkterne er en LED lysstribe på kølergrillen, ændrede luftindtag, mere krom og ændret design i LED baglygterne.

De mest synlige ændringer er dog i kabinen, hvor der er nyt digitalt cockpit, nye ventilationsdyser og dekorlister, nyt multifunktionsrat med touch-aktiverede funktioner og et nyt betjeningsmodul til klimaanlæg – ligeledes med touch.

De nye designelementer skal adskille Arteon lidt mere fra Passat, og selvom det visuelt ser godt ud, er betjeningen ikke nødvendigvis bedre. De nye touch ”knapper” på rat og klimaanlæg kræver tilvænning, og jeg døjede bl.a. med at justere lydstyrken på rattet. En almindelig, analog volumen-knap findes ikke i Arteon.

En mere sikker Arteon

Volkswagen har givet Arteon en teknisk opgradering, så bilen nu har alt det bedste sikkerhedsudstyr fra hylderne i Wolfsburg: Det er bl.a. travel assist (standard) med assisteret kørsel op til 210 km/t, en forudseende fartpilot kombineret med vognbaneassistent, automatisk nødbremse og registrering af fodgængere og vejbaneassistent til køkørsel og kørsel ved vejarbejde.

Du kan få Arteon med Dynamic Chassis Control (ekstraudstyr til 20.995 kr.), hvor du kan justere bilens affjedring til komfort- eller sportslig kørsel.  

Plug-in hybrid i programmet

Motorprogrammet omfatter fra starten diesel (TDI) med 150 eller 200 hk og benzin (TSI) med 190 hk eller 4MOTION med 280 hk. Fra januar 2021 lanceres en helt ny og kraftig R variant med benzinmotor, 4MOTION og 320 hk. På samme tidspunkt lander plug-in hybrid (eHYBRID) med en samlet ydelse på 160 kW/218 hk og et moment på 400 Nm.

Priser fra 599.995 kr.

Den billigste Arteon Shooting Brake Elegance 2.0 TSI med 7-trins DSG koster 599.995 kr. og som firmabil er beskatningsprisen 509.995 kr. Merprisen for R-Line er 20.000 kr.

Fastback står til 579.995 kr. og en beskatningspris på 489.995 kr.

Det er værd at nævne, at du i Shooting Brake varianten får nøglefri betjening og elbetjent bagklap med Easy Open-funktion, hvor du kan aktivere bagklappen med foden. Det koster ekstra i fastback.

Som standard har Arteon 19” letmetalfælge, men hvis du opgraderer til 20” står bilen endnu skarpere. Det ville jeg prioritere i budgettet.

Samlet set er Arteon Shooting Brake en yderst rummelig familiebil med et sportsligt og dynamisk design. Personligt er jeg fan af det nye Shooting Brake design, og jeg synes den er værd at overveje fremfor fastback, fordi den har en større anvendelighed, som er merprisen værd. Hold øje med plug-in hybrid varianten. Den bliver interessant!

Foto: Thomas Saks

4 kommentarer

4 kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Anbefalet