Site icon Carlife365

First Drive: XPENG P7 Performance

Efter en intensiv opvarmning bliver 2023 året, hvor XPENG for alvor indtager banen i Danmark. En af spillerne – P5 – er sendt på bænken, og holdet består nu af en opgraderet P7 sedan og den store SUV G9. Jeg har kørt P7 over et par dage, og her er det første indtryk.

Upgrade-variant til danske kunder

Testbilen er versionen inden upgrade, og den vil ikke blive solgt til kunder i Danmark. XPENG har valgt at forbedre bilen inden lanceringen, så den står skarpere på især den tekniske front. Det virker som den helt rette beslutning.

Designet fortsætter uændret, og det er kun godt, for det er nemlig rigtig vellykket. XPENG P7 er en lavtliggende sedan med et sportsligt snit. I profil minder den mig lidt om en Maserati Ghibli, og jeg kan ikke lade være med at tænke, at hvis SAAB eksisterede i dag og lavede elbiler, så kunne P7 være et bud på en Saab 9-3 anno 2023.

De sorte fælge på testbilen ser cool ud og understreger det sportslige udtryk.
P7 sælges udelukkende i en upgrade-variant til de danske kunder til priser fra 399.900 kr.
XPENG P7 er 4,88 m lang – 1,90 m bred og 1,45 m høj.

Tilpas størrelse som familiebil

XPENG blev skabt i 2015, og det unge mærke har allerede godt fat i at bygge elbiler. Det er tydeligt, at XPENG har kigget mod Tesla, da de byggede P7. Som nylanceret mærke dedikeret til elbiler og moderne tech, er det her, hovedmodstanderen er.

Størrelsen på P7 ligger mellem Tesla model 3 og model S. I en duel ville den nok stå ansigt til ansigt med model 3 – eller en kommende NIO ET5 for den sags skyld.

P7 har en tilpas størrelse som familiebil med fin plads ved forsæderne og hæderlig plads ved bagsædet. I bagagerummet er der plads til 440 liter.

Bagsæderpladsen går an. Der er fin komfort med bl.a. sædevarme.
Adgangen til det 440-liter store bagagerum er til den snævre side. Frunk under motorhjelmen forsvinder i upgrade-varianten, da pladsen skal bruges til en varmepumpe.

Du sidder lavt i bilen, og det er med til at give en køreoplevelse, som lugter af sport og dynamik. I køreindstillingen ”Sport” er P7 sjov og underholdende, og på de våde vinterveje kan kræfterne nemt få bagenden til at lege, hvis du presser den lidt i svingene.

Det er Performance-udgaven, jeg kører, og her kommer de 430 hk (655 Nm) fra to elmotorer. Bilen har firehjulstræk. Upgrade-varianten har endnu flere heste og større moment – den får en topfart på 200 km/t.

Styretøjet virker en anelse tungt men undervogn og bremser falder i min smag. I de øvrige køreindstillinger kan du optimere rækkevidden, og du har også mulighed for en kraftigere betoning af komfort, hvilket P7 leverer med stor overbevisning.

Forlygterne optimeres på upgrade-varianten.
De nederste lygter er bilens bremselys.

Flot kabine

Kabinen er pænt støjdæmpet, og du sidder godt i de læderbetrukne sæder. Instrumentbordet er strippet for knapper, så du skal betjene bilens funktioner via den store touchskærm, med stemmestyring eller knapperne i rattet. Gearvælgeren sidder til højre for rattet som i en Tesla eller Mercedes-Benz.

Softwaren i P7 forbedres og stemmestyringen kan reagere på kommandoer fra alle sæder i bilen.

Skærmens grafik er flot men systemet er langsomt. Det forbedres i upgrade-varianten. Stemmestyringen er hæderlig, og det digitale cockpit er der ikke en finger at sætte på. Det er tydeligt at aflæse med de mest væsentlige informationer.

Kvaliteten i kabinen er god men bliver endnu bedre i upgrade-varianten. Her kommer der også dobbelt hylde til opladning af to mobiltelefoner.

Lydanlægget fra Dynaudio er decideret lækkert. Der er 18 højttalere i bilen, og du har bl.a. højttalere i nakkestøtten i førersædet. Det er især smart, når du taler i telefon over bilens bluetooth-opkopling.

På instrumentbordet hæver diskanthøjttalerne sig i hver side, når du tænder for musikken. Sidst jeg så det var i en Audi med B&O lydanlæg. Det er en lille detalje, som jeg rigtig godt kan li’.

Det digitale cockpit står skarpt i grafik og udtryk.

Stort batteri og hurtig opladning

I forhold til batteri, rækkevidde og ladetid giver det mest mening at tale om upgrade-modellen, som bliver den, danskerne kan købe.

P7 kan lade med 175 kW DC og det er en væsentlig forbedring sammenlignet med testbilens 90 kW i hurtiglader. Batteriet på 86,2 kWh giver en rækkevidde op til 576 km. Nyt er en varmepumpe, som bidrager til en øget rækkevidde. Ændringen betyder, at frunk under motorhjelmen forsvinder, men det virker som den rette prioritering.

I kabinen ledsages varme i alle sæder nu også af varme i et mere lækkert rat og dørene har mulighed for soft-close, som vi kender fra premium-mærker som Mercedes-Benz.

Opdateret sikkerhed og bedre garanti

P7 kommer har de nyeste assistent- og sikkerhedssystemer (XPILOT) med et hav af radarer, sensorer og kameraer. De støtter op om bilens sikkerhed men også komfort og assisteret parkering. Den adaptive fartpilot i testbilen klarer kun op til 120 km/t grundet regler i Kina, men det ændrer opgraderingen på.

XPENG løfter garantien fra 5 til 7 år på alle biler, som er købt i 2023. Dette gælder kun i 2023, hvorefter 5 års garanti bliver standard igen. Derudover rummer garantipakken 5 års vejhjælp, 8 års garanti på batteri, motor og BMS-enhed, 3 år på lak samt 12 års garanti på rust.

Pris fra 399.900 kr.

En speciel variant med mågevingedøre er en del af modelprogrammet, som består af tre varianter i alt til priser fra 399.900 kr. op til 599.900 kr. for P7 med mågevingedøre.

Den kraftigste variant har sportsundervogn og op til 473 hk (757 Nm), hvilket sikrer en acceleration fra 0-100 km/t på 4,1 sekunder. Det er lidt hurtigere end modellen før opgraderingen. Brembo-bremser er standard.

XPENG P7 virker som en attraktiv familiesedan med en sportslig fremtoning. Udstyret er pænt og de tekniske specifikationer ser rigtige ud på papiret – i hvert fald i upgrade-modellen. Den vender vi tilbage til, når vi får mulighed for at teste den senere på året.

I starten af februar åbner XPENG et nyt dansk hovedkontor og showroom på Lodbrogsvej 4a i Hillerød. Det bliver som supplement til Experience Store i Axel Towers i København, hvor der fortsat vil være showroom.

XPENG tilbyder service gennem OmniCarService, som er en mobil service, der kommer til dig, så du ikke selv skal køre på værksted. Reparationer, som ikke kan foretages mobilt, klares på et nyt værksted på XPENGS adresse i Hillerød.

Foto: Thomas Saks

Exit mobile version