Det elektriske EQ-modelprogram får med EQE SUV endnu et medlem i højformat. Vi er taget en tur til Paris, hvor Mercedes-Benz præsenterer den nye elektriske luksus SUV ved et storslået Magical Garage arrangement.
Mercedes-Benz har på imponerende kort tid lanceret et omfattende elektrisk modelprogram med modsvar til de fossildrevne varianter. Set i det lys mangler der stort set kun en EQC sedan, noget kompakt i A- og B-Klassen og stationcars i C- og E-Klassen. Og så naturligvis de mere sportslige modeller, men at dømme efter de performance-konceptbiler, som vises i Paris, er der noget i gære. Her står også en elektrisk konceptbil som Geländewagen – Mercedes EQG – med de klassiske kantede former.
Stjernen i rampelyset i Paris er EQE SUV. Den baseres på samme platform som EQE men har en kortere akselafstand. Det giver et mere kompakt og sportsligt udtryk. Kabinen har plads til fem personer og virker rummelig. Bagagerummet tager op til 480 liter afhængig af bagsæderyglænets position, og bilen må trække op til 1.800 kg.
Ved præsentationen fremhæver Mercedes-Benz opgraderingsmulighederne over the air (OTA). Ekstra funktioner kan tilkøbes efter behov lige fra assistentsystemer til underholdning med spil, lys og lydtemaer.
EQE SUV fås med en high-end lydoplevelse fra Dolby Atmos, hvor mere end 30 højttalere placeret rundt omkring i bilen skaber en helt unik lydoplevelse. Det er seriøst good stuff, og går du bare lidt op i lyd, er det her absolut kræs.
Men ingen højttalere uden indhold og her giver partnerskaber med Apple Music og Universal Music Group adgang til nye streamingmuligheder direkte i bilen.
Baghjuls- eller firehjulstræk afhængig af variant
Ved introduktionen i Danmark vil der være tre varianter at vælge imellem:
- EQE SUV 350+ med baghjulstræk, 292 hk og en rækkevidde op til 590 km (WLTP).
- EQE SUV 350 4MATIC med firehjulstræk og to elmotorer, som tilsammen yder 292 hk og 795 Nm. Rækkevidden er op til 558 km (WLTP).
- EQE SUV 500 4MATIC med firehjulstræk, to elmotorer med 408 hk og 858 Nm. Rækkevidden er op til 547 km (WLTP).
Som ekstraudstyr fås luftaffjedring, hvor bilens frihøjde kan justeres med op til 3 cm. Det er en fordel, hvis du kommer i et udfordrende terræn. Den medstyrende bagaksel, som vi kender fra bl.a. EQE og EQS, kan også tilvælges. Det giver en imponerende kort venderadius på lige omkring 10 meter.
Uanset variant kan du lynlade med op til 170 kilowatt (DC) og 11 kW (AC) i en hjemmelader. 22 kW fås som ekstraudstyr.
Batteriet i den nye EQE SUV kommer med 10 års- eller 250.0000 kilometers garanti. Produktionsmæssigt har det et mere bæredygtig aftryk, og det opnås bl.a. ved at reducere mængden af kobolt.
Mercedes-Benz forventer at EQE SUV lander i Danmark i første halvår 2023. Produktionen starter i december på fabrikken i Tuscaloosa, Alabama. De danske priser kendes endnu ikke.
Foto: Thomas Saks