Efter et smugkig på den helt nye elektriske Kia EV6 er jeg slet ikke i tvivl: Kia er klar til at tage kampen op med det tyske trekløver ID.4, ENYAQ og Q4 e-tron – endda med opladeteknologi, som i dag kun findes i langt dyrere elbiler. Vi må dog vente lidt endnu med at køre i den.
Nyt designsprog: Movement that inspires
EV6 er den første model, som er udviklet i kølvandet af Kias nye vision, slogan og visuelle identitet med bl.a. nyt logo. Den ligner ikke noget, vi har set før fra Kia, og ved første øjekast ser bilen ganske sporty ud.
Sammenlignet med en ID.4 er den næsten 10 cm lavere, 10 cm længere og 3 cm bredere. Akselafstanden er 2.9 meter. Trods den lavere højde føler du ikke, at du sætter dig ned i bilen.
Bagagerummet er ganske dybt og rummer med 562 liter – godt 20 liter mere end i ID.4. Derudover er der et såkaldt ”frunk” på 52 liter under motorhjelmen.
Bedre benplads end i Tesla Model X
Inde i kabinen får jeg klart en fornemmelse af rummelighed. Gulvet er stort set plant, og der er bedre benplads både for og bag end i den store Tesla Model X.
Med mine 187 cm sidder jeg godt både foran og bagi og oplever at loftshøjden er tilfredsstillende. Den lavere højde på bilen har dog resulteret i, at de forreste stole er placeret så lavt i kabinen som muligt, og det gør det svært at få fødderne helt ind under de forreste stole, når du sidder på bagsædet.
Kvalitetsindtrykket lover godt, men bilen som Kia viser er en pre-produktionsmodel, så jeg venter med at gå i dybden med kvaliteten, til jeg sidder i den produktionsklare version.
Digitale instrumenter og få knapper
Funktionaliteten i kabinen virker velgennemtænkt og instrumentbordet er præget af et sammenhængende panel med digitalt cockpit og infotainment. Det er ikke renset helt for knapper som i andre konkurrenter, og på et underliggende panel kan du indstille visningen, så du enten bruger knapperne til at justere fx klimaanlægget eller til volumen på musikanlægget. Det virker umiddelbart som en smart feature, og jeg vil på et senere tidspunkt i en mere dybdegående test vurdere, om det også fungerer i hverdagen.
Udstyrslisten i EV6 er ganske lang selv fra basismodellen. I de dyrere version får den virkelig gas. Nye features ser også dagens lys, og du vil bl.a. kunne parkere en EV6 remote, hvor den svinge 90 grader ind i en bås eller køre frem fra en parallelparkering.
På sikkerhedsfronten findes alt det nye fra Kias hylder, og den smarte blind vinkel monitor fås også i EV6.
Ny avanceret platform
Kia EV6 er baseret på Kias helt nye platform E-GMP, hvor batterierne er placeret i bunden af bilen. Det integrerede elektriske system omfatter verdens første multiopladningsfunktion (400 V/800 V) og en tovejs strømomformerfunktion – det betyder bl.a. at en elbil baseret på E-GMP platformen kan lade en anden elbil op eller give strøm til elektriske apparater. 800 V er muligt i modellen med stort batteri.
I en lynladet kan EV6 opnå 100 km rækkevidde på ca. 5 minutter, og det er i min optik et af Kias helt stærke kort i kampen blandt konkurrenterne.
Og fik jeg nævnt, at Kia EV6 vil kunne trække op til 1600 kg? Det vil falde i god jord hos mange.
Kia EV6 deler i øvrigt platform med den helt nye Hyundai IONIQ 5, som lander i Danmark inden længe.
450 har allerede forudbestilt en EV6
I det danske modelprogram er fås EV6 med lille eller stort batteri og den har enten baghjulstræk eller firehjulstræk.
Indstigningsmodellen med baghjulstræk, det lille batteri og 170 hk koster fra 324.900 kr. Den har en rækkevidde på ca. 400 km.
Modellen med det store batteri, som der er mest rift om blandt de kunder der allerede har forudbestilt, koster fra 349.900 kr., og her får du baghjulstræk, 229 hk og en rækkevidde på over 500 km.
Performancemodellen med firehjulstræk og 325 hk har en rækkevidde på ca. 490 km og koster fra 374.900 kr.
Til de tre nævnte modeller kan der tilkøbes en Upgrade pakke. En GT-Line udstyrspakke vil kunne fås til Performancemodellen med firehjulstræk og koster fra 439.900 kr.
Om et års tid lanceres en potent GT Performance version med firehjulstræk og hele 585 hk. Her er rækkevidden opgivet til 400 km.
En stærk spiller
Kia har allerede på nuværende tidspunkt præsenteret et leasingprogram med priser, som virker særdeles attraktive. Det kan du læse mere om her.
Du kan også læse flere tekniske facts om EV6 her.
Kia EV6 virker som en særdeles stærk spiller i kampen om elbilkunderne, og de mange forudbestillinger indikerer da også, at Kia har fat i den lange ende. Jeg kan slet ikke vente med at komme ud og køre i den. Stay tuned!
Carlife365 var inviteret til smugkig på den nye EV6 af Kia Import Danmark.