Moderne biler har et hav af avanceret teknologi, elektronik og software til at styre de mange funktioner, og det bliver kun vildere i fremtiden. Her kan du læse om den vilde udvikling, og hvad du kan gøre, hvis bilen fejler.
Selvkørende biler er nået langt
Et af de områder, hvor moderne biler virkelig er nået langt, er inden for selvkørende teknologi. Man siger, at en 100 % selvkørende bil er på level 5. I dag er enkelte biler på level 3 og de fleste på level 2.
Selvkørende teknologi i biler stiller høje krav til kameraer – hos nogle bilmærker også Lidar – samt software, data og elektroniske styreenheder, og de dele kan selvfølgelig godt gå i stykker over tid.
Autodoc.dk talte om typerne af elektroniske styreenheder og anbefaler, at man søger på fx nummerplader, så man kan finde den rigtige elektroniske styreenhed, hvis den skal udskiftes.
Der er mange forbehold for selvkørende biler. Dels skal der rigtig meget data til for at gøre bilen intelligent nok til at tænke og handle på egen hånd. Og dels skal teknikken spille.
Kameraer, sensorer og elektroniske styreenheder skal virke i hvert nanosekund. Teknologien skal kunne det samme som et menneske – men egentlig gerne mere hurtigt, sikkert og præcis.
Et sidste benspænd er de lovgivningsmæssige udfordringer, som i en global verden kan være svære at harmonisere mellem kontinenter og lande.
Forestil dig fx vejskilte. De ser ikke ens ud på tværs af lande. Sproget er forskelligt og der kan være anvendt forskellige farver og former. Her skal en bil ”lære” at læse alle de skilte, før den kan forstå at køre.
Det er blot et lille eksempel på noget af den kompleksitet, der er, når emnet falder på selvkørende biler og moderne teknologi, der får bilen til at køre uden du har hænderne på rattet.
Integration og biler som er ”online” hele tiden
Elektroniske styreenheder anvendes flere steder i bilen til forskellige formål. Bilen er så at sige altid forbundet, så den er online og kan interagere med features.
Nogle af de features kan være assistent- og sikkerhedssystemer, kommunikationssystemer og infotainment.
Meget af det styres fra en touchskærm i bilen. Her kan du også få beskeder på bilens status – fx hvis der er fejl i software eller på nogle styreenheder.
Bilens mange features kan godt drille, men som regel er det nemt at udbedre fejl. Nogle biler opdaterer selv ”over the air”, så du får den nyeste software, og det kan i sig selv udbedre fejl.
Mekaniske dele kræver dog en lidt større operation.
Elbiler og biler med hybridteknologi
Der sælges efterhånden rigtig mange elbiler. Er man ikke helt klar endnu til ren el, er der forskellige andre muligheder. Det er fx plug-in hybrider, som kan køre på både el og benzin – eller i nogle tilfælde diesel – og kan lades op, eller hybridmotorer, der selv lader op under kørsel og ved nedbremsninger.
Elbiler kører udelukkende med elmotor og strømmen kommer fra et batteri. I en plug-in hybrid er der både en elmotor og en benzin eller dieselmotor. Hybridmotoren har også en lille elmotor, men den er ofte ikke stor nok til at kunne drive bilen på el.
Målet er naturligvis at reducere fossile brændstoffer. Der er mange lovgivningsmæssige krav, og de spiller også ind i bilens elektroniske styringsenheder. I nogle tilfælde kan kunstig intelligens og machine learning spille en rolle her for at gøre bilen mere intelligent i sit forbrug.
Intelligente biler er et vigtigt emne. Teknologien er nået langt, så det er oplagt at lade den ”hjælpe” med at få forbruget ned.
En tysk virksomhed har også fundet ud af, at man kan bruge mikrobølgeantænding i stedet for tændrør. Det reducerer brændstofforbruget og mindsker udledningen fra forbrændingsmotoren.
Den tyske virksomhed mener også, at man kan bruge denne metode i en eksisterende motor, så det har givet en del interesse i bilindustrien. Mere om det kan man læse på ing.dk, hvor emnet bliver diskuteret ud fra en ingeniørmæssig vinkel.
Der er meget der peger på, at bilindustrien i fremtiden skal arbejde mere med at reducere forbrug, og nye fremtidige krav kan gøre, at der skal tænkes i helt nye baner. Derfor er idéer som den, den tyske virksomhed bringer på banen, også interessant i det store billede om at reducere bilens forbrug.
Informationskilder: