Kan den hårdtpumpede IONIQ 5 N, der er bygget til at jagte omgangstider på en bane, fungere som hverdagsbil? Det undersøger jeg i denne test.
Her kom det helt store smil frem, da jeg på Parcmotor Castelloli lidt uden for Barcelona fandt ud af, at Hyundai har bygget verdens sjoveste elbil! Faktisk er IONIQ 5 N den fedeste og mest underholdende elbil, jeg har kørt. Og det er den bil, der har overrasket mest i forhold til, hvad der er teknisk muligt.
Ved hjælp af avanceret software simuleres gearskifte og motorlyd på en så autentisk måde, at man glemmer, hvad det egentlig er, man kører i. Hold nu op hvor er det godt udført.
650 hk er vildt i en ”familiebil”
IONIQ 5 N er baseret på den familievenlige variant tilsat et par gode håndfulde softwareændringer og en passende portion hardware til at styre showet.
Og vild, det er den. Firehjulstræk og 650 hypper tøjlet af de bedste racekomponenter fra Hyundais N-afdeling gør den ellers så fornuftige familiebil til et gennemført stykke madness legetøj på banen.
Men hvad sker der, når du forlader banen og egentlig bare har brug for at komme fra a til b? Er bilen overhovedet egnet til det?
Det korte svar er: Ja!
Sandheden er, at de magiske evner, som IONIQ 5 N har, kan slukkes. Lidt ligesom et spil.
Det er nemlig primært i softwaren, at trylleriet opstår. Bevares, hardwaren spiller også ind, men her har Hyundai i forvejen god erfaring med at få racekomponenter til at opføre sig pænt til gadekørsel.
Når du slukker for det simulerede gearskifte og den kunstige lyd, kører IONIQ 5 N som en almindelig elbil. Og her er det rent faktisk også rarest at slukke for motorlyden, for i dagligdagen bliver den en smule irriterende at høre på.
Og man gider heller ikke rigtigt at bruge padlerne bag rattet til gearskifte. Det er sjovt i kort tid på almindelige veje – men ikke i længden.
Affjedringen er ganske vist til den hårde side, men den er ikke ukomfortabel som sådan.
Intelligent firehjulstræk med godt greb
2024 er noget af en regnfuld sommer. Det bringer mig gennem en gedigen omgang mudder på en parkeringsplads ved Roskilde Festival.
Her får jeg hjælp af det intelligente firehjulstræk, som jo egentlig er tiltænkt maksimal greb på banen, og jeg kommer uden problemer igennem pløret. Det sker endda på performancedæk, der ikke liiiige er skabt til den slags, og jeg var også noget betænkelig, fordi IONIQ 5 N er en tung dreng. Andre biler måtte give op og blive skubbet fri.
Sportssæderne kan man også holde ud at sidde i på ture længere end en hot lap. Og bliver det hele for hedt, er der køl i forsæderne. Alle sæder – også bagsæderne – har sædevarme.
Kabinen er rummelig, og du har naturligvis alt det komfortudstyr, du finder i en ”normal” moderne elbil. Sammenlignet med den almindelige IONIQ 5 er N-varianten spicet op, så der bl.a. er et velfungerende head-up display, BOSE lydanlæg og generelt federe materialer.
En komplet liste med assistent- og sikkerhedssystemer har IONIQ 5 N også. Her bemærker jeg, at den adaptive fartpilot opfører sig eksemplarisk, og vejbaneassistenten gør sit job godt.
Vil du slå hastighedsalarmens insisterende bing-bong lyd fra, kræver det 5 tryk på skærmen, før du er det rette sted i menuen.
Hurtig type – også med opladning
Med et batteri på 84 kWh kan jeg i testen ved blandet kørsel vride 400 km i rækkevidde ud af strømmen. Okay, det er måske med en lidt tung fod på speederen, så i realiteten kan du nok godt køre lidt længere.
IONIQ 5 N er en hurtig bil. 0-100 km/t klares på sølle 3,4 sekunder og topfarten er heftige 260 km/t. Men det er ikke kun i acceleration og fart, den er hurtig. Der er også fart på opladningen.
Det kan man takke den avancerede 800V platform for, hvor jeg i testen lykkes med at lade 30-80 % på kun 14 minutter med preconditioneret batteri. Det er altså pænt hurtigt – og er du på længere ture, er det et kæmpe plus.
Bestået til hverdagskørsel?
Med hverdagskørsel som fokus i denne test, kører jeg ikke bilen til sit maks. Det kræver en lukket bane, og det har jeg prøvet i Spanien.
Jeg kører bilen, som jeg normalt ville køre til dagligt, og her kan jeg konkludere, at IONIQ 5 N også mestrer den disciplin.
Det er svært at folde alle raceegenskaberne ud på almindelige veje. Du kan godt prøve, men det bliver uforløst, for N-lækkerierne har det bedst ved hastigheder og i sving, som ikke er muligt inden for lovens rammer på gaden i Danmark.
Fik jeg nævnt, at bilen har drift mode? Igen noget der kalder på en lukket bane, hvis det skal foregå forsvarligt og lovligt.
Gamification er et ekstra krydderi på gaden
Når det er sagt, tager jeg mig selv i at gå i ”gamer mode” af og til – naturligvis inden for lovens rammer – for at smage bare lidt på det, IONIQ 5 N kan. Og det er et spil, som er sjovt.
Jeg har en co-driver med på en tur fra København til Roskilde i testen. Han siger det meget præcist, da jeg sætter bilen i N-mode med motorlyd og simuleret gearskifte, og trykker lidt ekstra på speederen.
Han efterlyser nemlig et sæt pedaler og et rat til passagersædet, så vi kan køre dual-players i spillet. Han vil være med! Spot on kommentar til det, som IONIQ 5 N kan og er skabt til. At lege og have det sjovt!
Gamification eller ej – IONIQ 5 N er svær at folde 100 % ud på kedelige danske veje, og om du vil betale 600.000 kr. for det, må din pengepung eller bankrådgiver afgøre.
Har du adgang til bane på den ene eller anden måde – og helst flere gange om året – vil du elske bilen. I hverdagskørsel kan du stadig holde af IONIQ 5 N, for det mestrer den også.
Good job, Hyundai!
Specifikationer Hyundai IONIQ 5 N
- Motor: To elmotorer – en for og en bag – firehjulstræk
- Ydelse: 650 hk
- Moment: 770 Nm
- Batteri: 84 kWh
- Rækkevidde: 454 km (WLTP)
- Ladetid: 220 kW (DC) – 11 kW (AC)
- Tophastighed: 260 km/t
- Acceleration 0-100 km/t: 3,4 sekunder
- Totalvægt: 2.660 kg
- Dimensioner: Længde 4.635 mm – bredde 1.890 mm – højde 1.605 mm
- Pris: fra 599.995 kr.
- Garanti: 5 år (batteri 8 år / 160.000 km)
Foto: Thomas Saks