Denne gang har det været sværere end nogensinde at vælge ny bil til familien. Jeg har valgt en Polestar 2, og her kan du læse om mine overvejelser frem mod netop det valg.
Mange står i samme dilemma
Som bilblogger kører jeg mange forskellige biler på tværs af alle mærker. Det giver nogle gode indsigter, som man skulle tro ville gøre det lettere at finde den helt rette bil til mig og min familie.
Men sagen er, at der er så mange gode biler at vælge imellem, så helt let er det faktisk ikke. Det vælter frem med nye mærker, og selvom de fleste biler, jeg tester, efterhånden er elektriske, har jeg også skulle mærke efter, om jeg er klar til at gå all in med kabel og ladeboks.
Jeg har i mange år været tilhænger af privatleasing, men også her har jeg overvejet alternativer. Som virksomhedsejer har jeg mulighed for erhvervsleasing og med reduceret afgift på elbiler, giver det måske bedre mening at købe.
Ny eller brugt har også været et tema i mine overvejelser. Jeg kan se på den feedback, jeg får fra læserne og følgerne på Carlife365, at mange står i præcis samme dilemma.
Derfor blev det Polestar 2
At det blev en Polestar 2 er på en måde lidt tilfældigt. Hånden på hjertet har jeg fra starten haft en godt øje til den. Den ser godt ud, er velkørende og har fornuftig rækkevidde og ladetid. Men det er ikke den største bil, og der er mange spændende alternativer i netop den prisklasse.
Men da Gomore begyndte at markedsføre Polestar 2 i en i mine øjne attraktiv privatleasingkampagne, slog jeg til. Priserne er med en overskuelig førstegangsydelse på 15.000 kr. og i den månedlige ydelse er forsikring og service inkluderet.
Lad mig slå fast at jeg er helt almindelig kunde hos Gomore og Polestar. Der er ingen special deals og ingen særhensyn i forhold til mit job som bilanmelder. Jeg er helt almindelig kunde og forbruger i den sammenhæng.
Jeg har valgt en Polestar 2 med 78 kWh batteri, long range og single engine. For at få alt det udstyr med, som i mine øjne gør den komplet, har jeg tilvalgt pilot- og plus pakke samt 20” alufælge. Den står i farven Thunder Grey.
Den kan leveres hurtigt og som bruger på Gomore har jeg mulighed for at leje bilen ud på Gomore portalen, hvis jeg skulle få lyst til det. Det er en fordel, da jeg i perioder har så mange testbiler gennem møllen, at min egen bil ikke bliver luftet tilstrækkeligt. Det betyder reelt, at du kan leje min Polestar 2 😊
Min første private elbil
At jeg vælger en elbil er et lidt større skridt. Jeg er mere klar til det end min kone, som også kommer til at køre i bilen. Rækkevidde og ladehastighed har derfor været en del af beslutningsprocessen, og her er Polestar 2 ret godt med.
Jeg bor i hus og kan få en ladeboks hjemme. Jeg er stadig i proces omkring valg af løsning til hjemmeladning.
Mit førstehåndsindtryk af markedet med ladebokse og abonnementer er ikke super godt. Det virker lidt som ”the wild west” og jeg savner mere gennemskuelighed. Og så tænker jeg, at lidt mere konkurrence ville være godt.
Heldigvis findes der mange gode sites som fx elbiil.dk, hvor man baseret på sine behov kan se, hvilke løsninger der findes.
Der skyder lynladere op i et tempo lige nu, som gør, at jeg ikke ser opladning som et problem, hvis vi skal på en længere tur. Også hvis turen går syd for grænsen på en ferie. Her ved jeg også, at jeg skal være forberedt på, at det ikke nødvendigvis er billigt at købe strøm.
Ekstremt mange gode bud
Der er rigtig mange bud på gode elbiler i familievenlig størrelse, og jeg har overvejet andre mærker. Bl.a. BMW i4 eller i5, Audi Q4 e-tron, Mercedes EQE, Volvo XC40 Recharge, XPENG G9, NIO ET5 Touring, KIA EV6, Hyundai Ioniq 5 og 6, Renault Megane, Skoda Enyaq, Nissan Ariya, VW ID. Buzz og den faceliftede VW ID.3.
Jeg har også overvejet, om det var værd at vente på den nye Ford Explorer eller kigge nærmere på det nye mærke ZEEKR, som jeg desværre ikke fik testkørt, da præsentationen foregik mens jeg var på ferie.
Volvo EX30 virker spændende, men jeg er nervøs for, om pladsen bliver for knap. Den kommende KIA EV9 virker interessant, men jeg har i bund og grund ikke brug for alt den plads.
Nogle har stadig udfordringer med lange leveringstider, og det spiller ind. Generelt tror jeg at det prismæssigt lige nu er et godt tidspunkt at anskaffe sig en elbil.
I andre baner har jeg kigget på en Volvo V60, som jeg er kæmpe fan af, og som i givet fald ville blive en brugt med dieselmotor. Men min usikkerhed omkring køb af en brugt dieselbil er for stor.
Og så synes jeg, at den nye Toyoyta Prius PHEV ser fed ud med det strømlinede design og den solide, japanske teknik under huden.
Det store valg
At vælge ny bil i dag er sværere end det har været længe. Hvis du har spørgsmål eller kommentarer til ”det store valg” så smid endelig en kommentar.
Diskussioner omkring valg af ladeløsning er også interessante for alle følgere, så del gerne erfaringer og viden i dette forum.
polestar 2