fbpx
 
Categories Biltest

Langturstest: Kia Sportage PHEV Upgrade

Posted on
Langturstest: Kia Sportage PHEV Upgrade

Fra Virum til Nice tur-retur i en mellemstor SUV plug-in hybrid med fire personer, sommerferieopbakning og en tung fod på speederen på Autobahn – hvordan går det? Vi har lånt den nye Kia Sportage PHEV og kan her fortælle historien om plug-in hybriden på bilferie.

Klar til afgang ved Rødby færgehavn.

Den nye Kia Sportage rammer ind i den populære SUV-mellemklasse, hvor kunderne typisk er familier, der før har kørt stationcar eller måske MPV.

Plug-in hybrid-varianter er særligt eftertragtede grundet det danske afgiftssystem, hvor de ofte sælges til attraktive priser med masser af kræfter, udstyr og fornuftige rækkevidder på el. Kia Sportage PHEV er ingen undtagelse. Med 265 hk og firehjulstræk mangler vi ikke kræfter, og der er udstyr i lange baner. Prisen er lige over 400.000 kr. for Upgrade udstyrsversionen og vores testbil står til 441.898 kr. med en håndfuld ekstraudstyr, som viser sig at være værdifuldt på turen.

Ruten ikke valgt med henblik på optimal opladning

Vi starter turen fra Virum med fuld tank (40 liter benzin) og max power på batteriet (13,8 kWh). Kia Sportage kan køre op til 70 km på ren strøm, men vi vælger at køre i hybrid og eco mode på hele turen, så bilen selv optimerer forbrug af benzin og strøm.

Filosofien er, at vi lader undervejs, hvis der er mulighed for det, og det giver mening – fx under en længere frokostpause. Bilen kan ikke hurtiglade, så korte pauser batter ikke noget. Der kan ”fyldes” strøm på batteriet under kørsel – fx når bilen kører ned ad bakke.  

Vi har planlagt turen til Nice over Schweiz og Italien med overnatning i Kassel og Luzern. Retur er ruten lidt mere mod vest med en længere strækning i Frankrig over Dijon med overnatning, videre op gennem Luxemburg og Tyskland med en overnatning i Münster og så til Danmark. Turen er planlagt som ægte bilferie, hvor der er tid til at opleve rejsen, holde gode pauser og tage den med ro. Ingen stress.

Vi har et Kia Charge kort med, så vi kan lade på tværs af operatører gennem Europa.

Første etape fra Virum til Kassel

Den første del af turen til færgen i Rødby sker tidligt om morgenen. Der er ikke meget trafik og flowet er godt. På den anden side af Femern stiger trafikken og mængden af vejarbejde. På strækningerne uden fartbegrænsning er trafikken tæt og speedometeret kommer ikke meget over 140 km/t. Kvaliteten af vejene er en blandet oplevelse og på flere strækninger skriger underlaget på ny asfalt.   

Efter 11 timer og 650 km når vi Kassel. Den effektive køretid uden pauser er 9 timer og gennemsnitsfarten har været 72 km/t. Vi tanker en enkelt gang men lader ikke batteriet på noget tidspunkt. Bilens samlede forbrug er 15,2 km/l og den kombinerede rækkevidde har været 620 km.

Benzinpriserne i Tyskland er lavere end i Danmark. Vi giver mellem 1,7 og 2 euro pr. liter for 95 oktan – dyrest ved Autobahn.

Benzinpriserne i Tyskland er lidt lavere end i Danmark, da afgiften er reduceret. Vi finder ud af at priserne langs Autobahn ligger omkring 2 euro og lidt derfra i byerne ca. 1,7 euro for 95 oktan. Det er fortsat gratis at køre på Autobahn, men vi har købt et miljøskilt til 125 kr. så vi frit kan køre i de byer, vi vil.

Vi ankommer senere til Kassel end forventet, så vi når ikke at se så meget af byen.

Vi holder pause ved en rasteplads tæt på Hockenheimring, hvor hurtige biler og motorcykler giver den gas.
Strækninger med vejarbejde er svære at komme uden om på så lang en tur.

Anden etape fra Kassel til Luzern

Turen fra Kassel til Luzern er i verdensklasse. Der er mindre vejarbejde, fine veje, godt flow og jo tættere vi er på Schweiz, jo smukkere bliver landskabet. Vi æder 600 km på 6 timer og holder gode pauser undervejs. Schweiz har styr på sine rastepladser og serverer lækker og indbydende mad.

Den højere fart kan ses på forbruget, som på denne del af turen er 13,8 km/l. Benzinpriserne er på niveau med Tyskland, og da vi ankommer til Hotel Sonnenberg i Luzern har de gratis opladning til elbiler, så vi får ”tanket” batteriet helt op natten over.

Gratis opladning ved Hotel Sonnenberg.

Vi ankommer tidligt til Luzern og har god tid til at opleve byen. Her er flotte bygninger og bjergene danner en nærmest kulisse-agtig backdrop. Der er masser af spændende restauranter og caféer, og vi spiser godt.

For at køre på motorvej i Schweiz har vi købt en vignet til 290 kr. På vores tur gennem Schweiz er der en del trafik og vi undgår ikke at holde i kø. Men vejene virker generelt fine og vi er omgivet af den smukkeste udsigt med bjerge, som gør turen smuk. Der er rigtig mange motorcykler i Schweiz, og det ser ud til, at der er et rigt ”bikerlife” i landet. Jeg fristes til at tage den tohjulede hertil en anden god gang.

Schweiz byder på ufattelig smuk natur.

Tredje etape fra Luzern til Nice

De sidste 550 km af turen frem mod vores destination er en blandet landhandel. Vi holder en del i kø i Schweiz, og da vi rammer Italien er vejene egentlig gode men flowet elendigt. Der er mange skift i de påbudte hastigheder, og jeg kan mærke, at jeg skal være ekstra på dupperne, for italienerne kører… lad os sige friskt. Vi betaler ad flere omgange for at køre på motorvej, og den samlede regning ender på godt 45 euro. Der er lange køer ved betalingsanlæggene.

Flowet bliver lidt bedre efter vi har passeret grænsen til Frankrig, men igen handler det om at holde et vågent øje på de andre bilister, for det virker næsten som om, at deres spejle ikke virker 😉.

Vi betaler for at køre på motorvejene, men der er bedre flow i betalingsanlæggene. Prisen ligger omkring 15 euro for den relativt korte rute, vi har kørt fra grænsen mellem Italien og Frankrig til Nice. Benzinpriserne er fortsat lavere end i Danmark og ligger omkring 1,8 euro pr. liter.

Efter 8 timers effektiv kørsel på tredje etape og nogle timers pause sammenlagt, når vi vores destination i Nice. Her skal vi være fire dage i en bylejlighed og derefter en uge i Bendejun 30 min. nord for Nice i en villa i bjergene.

Fremme i Nice, hvor de næste fire dage tilbringes i en bylejlighed tæt på stranden.

På turen fra Virum til Nice har vi samlet kørt 1.800 km og forbruget ender på 15,1 km/l, som inkluderer to gange fuld opladning af batteriet.

Med en tankkapacitet på 40 liter, skal der tankes ofte.

Retur med stopover i Dijon og Münster

Ruten tilbage til Virum fra Nice er mere mod vest, hvor vi kører længere tid i Frankrig med stopover i Dijon. Motorvejene er fantastiske – og dyre. Vi betaler godt 75 euro, men til gengæld har vi tresporede motorveje med meget lidt vejarbejde og et fantastisk flow.

Dijon er en by i det østlige Frankrig med ca. 150.000 indbyggere. Byen er préfecture i Côte-d’Or-départementet og den historiske hovedby i regionen Bourgogne. Byen er kendt for sin sennep.

Dijon er næsten som et mini Paris med flotte, historiske paladser og bygninger, god shopping og masser af restauranter og caféer. Der er hyggelige gader med udeservering, hvor turister og lokale nyder indbydende franske og internationale retter. Vi bor på Residence des Ducs midt i byen, som er et hyggeligt boutique hotel til rimelige priser.

En af gågaderne i Dijon.

Fra Dijon går turen videre over Luxemburg til Münster, hvor vi har endnu en overnatning med lidt sightseeing og en god schnitzel til middag. Derefter klares det sidste seje stræk hjem til Danmark gennem Tyskland med massiv ferietrafik, masser af vejarbejde og en fæl kø ved grænsekontrollen ind til Danmark.

Sammenlagt 4.174 kørte kilometer

Samlet set bliver der kørt 4.174 km i langturstesten tur-retur med nogle småudflugter undervejs og ture i bjergene nord for Nice. Vi har kørt bil i næsten 60 timer og ender med et gennemsnitligt forbrug på 14,1 km/l.

Der er lang vej op til de 89,2 km/l, som fabrikken foreskriver, men de fleste km er tilbagelagt uden opladning af batteriet, som kun sker to gange på hele turen. Jeg ville gerne have ladet mere, men med en indstilling om ikke at tilpasse turen efter ladestandere, kan det ikke være meget anderledes.

I Tyskland er der pænt med ladestandere, men ved rastepladserne er der primært lynladere, og den går ikke i denne plug-in hybrid. I Frankrig kan man se, at de er i gang. Der er masser af ladestationer under opførelse, men de er ikke klar endnu.

Ud af fire stopover-hoteller på turen var det kun Hotel Sonnenberg, som kunne tilbyde opladning. Endda gratis.

Jeg bemærker på bilferien, at der er kommet rigtigt mange stærekasser – især i Tyskland, Italien og Frankrig. Det kan virke list stressende at skulle finde vej, være vågen i trafikken og holde øje med stærekasser på én gang.

Kia Sportage PHEV som rejsemakker

Det overordnede indtryk af Kia Sportage PHEV i langturstesten er meget positivt og bilen er rar at opholde sig i. Lidt ligesom en velopdragen labrador, der er god, som dagen er lang. Alt virker som det skal – den kører bare – og den kører godt.

Den har en god størrelse som feriebil. Ikke for lille og ikke for stor. Den er tilpas til en familie på fire.

Skærme, strøm, internet og slik. Alt er godt på bagsædet.

Batteriet vejer og fylder, men bilen føles ikke tung på vejen. Selvom totalvægten er et stykke over to tons, er affjedringen komfortabel. Med batteriet placeret i bunden er tyngdepunktet optimalt. Selv i høj fart på Autobahn eller i blæsevejr er den retningsstabil og ligger godt på vejen med et dejligt præcist styretøj.

De 265 hk giver et godt overskud, og med en feriepakket bil mangler jeg ikke kræfter i accelerationer og overhalinger.

Snoede bjergveje, som vi har kørt mange kilometer på, klarer den fint. Du sidder højt og har et godt overblik, og det er et plus i alle tænkelige omgivelser. Firehjulstrækket arbejder intelligent og slår til, når der er behov for det. Den har terræn modes, som kan bruges i forskellige typer underlag.

Jeg er imponeret over hvor støjsvag bilen er. Dæk- og vindstøj er minimal, og det bidrager til den høje komfort, der kendetegner køreoplevelsen. Der er heller ingen knirkelyde, som generer i kabinen, og den virker i det hele taget godt skruet sammen. Jeg forstår godt, at Kia tør at tilbyde 7 års garanti.

Rummelig kabine

Kabinen er godt indrettet med fin plads og mange gennemtænkte detaljer. Kvaliteten er høj, og der er lækker blødt plast de fleste steder. Bilen har en god højde som gør ind- og udstigning nem.

Fin plads og god komfort ved bagsædet.

Bagsædepassagerer nyder godt af 3-zone klimaanlæg, strømudtag (USB C) i siden af forsæderne og varme i sæderne. Der er stort set ingen tunnel i midten på gulvet, så benpladsen er god. Armlænet, som kan nedfældes i midten, har kopholdere, og hældningen på ryglænet kan justeres.

Bagagerumskapaciteten i Kia Sportage afhænger af drivlinjen. Plug-in hybriden har plads til 540 liter og med en ferieopbakning bliver det maxet godt ud. Et net der kan rulles op fra den øverste kant af bagsæderyglænet til loftet, som bl.a. er set i stationcarversioner fra BMW og Volvo, ville være rart. 

540 liter er lige i underkanten til vores feriebagage.

Forsæderne er el-justerbare, giver god støtte og er tilpas faste. Der er gode justerbare kopholdere, som sagtens kan holde en stor flaske mineralvand. De fleste funktioner styres fra den store trykskærm, som er integreret i en stor ”curved” skærm sammen med det digitale cockpit. Panelet under skærmen har to visningsmuligheder – infotainment eller klimaanlæg – som giver gode genveje til de funktioner, der anvendes mest hyppigt. Denne feature er unik i Kia og ses også i bl.a. EV6 og den nye Niro.

Bilen registrerer når du kører gennem en tunnel, og aktiverer automatisk re-cirkulation af luften for at minimere lugtgener.

Indbydende førerplads med flot curved skærm og god betjening.

Vælg denne pakke

360 graders kamera samt kamera for og bag giver et godt overblik. Det forreste kamera er smart ved nedkørsel i de små, snævre parkeringskældre i de franske byer. Blind vinkel kameraet, som er unik i Kia, er også en virkelig rar feature i den travle bytrafik og ved overhalinger på motorvej.

360 graders kamera er en del af en pakke, som også gør det muligt at parkere bilen fjernbetjent. Denne feature viser sig at være guld værd ved vores ferielejlighed i Nice, hvor garagen er så snæver, at fjernbetjent parkering stort set er eneste mulighed for at få den mellemstore SUV ind og ud. Pakken koster 24.998 kr. og indeholder også premium lyd og nødbremse, når man bakker.

Apple CarPlay kræver kabel for at kunne bruges, men vi brugte det ikke, da navigationen i bilen klaret opgaven rigtig fint. Via skærmen kan du også nemt finde ladestandere og oversigt over rastepladser.

Adaptiv fartpilot blandt de bedste

Den adaptive fartpilot er værd at fremhæve, fordi den gør sit job med stor overbevisning. Den er god til at læse skilte og tilpasse hastigheden, og styres i øvrigt nemt fra knapper på multifunktionsrattet.  

Hænderne-på-rattet-assistenten er dog lige skrap nok. Sensoren vil helst, at du konstant har hænderne på rattet ti minutter i to. Ud fra et sikkerhedsmæssigt synspunkt giver det mening, men på langturen bliver det lidt træls i længden, da du får en advarsel med biblyd, hvis du ikke adlyder.

Kia Sportage PHEV er i det hele taget spækket med sikkerhedsudstyr, og du føler dig i trygge hænder under alle tænkelige forhold. Vi fik testet bremserne, da en lastbil på motorvejen lidt nord for Cannes trak ud lige foran os fra inderste spor til midtersporet, hvor vi kom med 130 km i timen.

Designet er frisk og de flotte 19” alufælge er standard på plug-in hybriden. Ved bagruden er viskeren gemt i tagspoileren, og det giver et strømlinet udtryk.

Fed bilferie i Kia Sportage PHEV

Kia Sportage PHEV en vellykket familie-SUV, som klarer langturen med fin komfort og pålidelige køreegenskaber. Bilens høje sikkerheds- og komfortudstyr gør den tryg og behagelig som rejsepartner.

Det akkumulerede forbrug på 14,1 km/l efter 4.000 km med hovedvægt på motorvej er ikke imponerende men heller ikke helt skidt.

Sportage i benzin-udgaven har et blandet forbrug på 14,3 km/l, så den havde næppe klaret det bedre. Varianten med benzin mild hybrid står til 15,1 km/l og diesel 18,9 km/l, så den mest brændstoføkonomiske til de lange ture er uden tvivl dieselvarianten. Regnestykket er dog ikke så simpelt, for den er næsten 100.000 kr. dyrere i anskaffelse og har kun 136 hk.

Langturstesten viser, at det ikke går helt galt, når en Kia Sportage plug-in hybrid med tunge batterier skal fra Virum til Nice tur-retur, og opladning undervejs ikke jages.

Specifikationer

  • Motor: 1,6 T-GDI Plug-in Hybrid med firehjulstræk
  • Gearkasse: 6-trins automatgear
  • Kombineret ydelse 265 hk
  • Kombineret moment: 350 Nm
  • Tophastighed: 191 km/t
  • Præstation (0-100): 8,2 sek.
  • Køreklar vægt: 1.905 kg
  • Totalvægt: 2.415 kg
  • Anhængervægt m. bremse: 1.350 kg
  • Brændstofforbrug: 89,2 km/l v. blandet kørsel
  • CO2 udslip: 25 g/km
  • Bagagerum: 540 liter

Foto: Thomas Saks

2 kommentarer

2 kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Anbefalet