Syv lande på to uger i sommerferien med afgang fra Danmark og hoveddestination i Kroatien. Det er rammen for langturstesten i den nye Mercedes-Benz GLC, som med avanceret plug-in hybrid teknologi, stort batteri og en nøjsom dieselmotor overrasker stort på forbrugstallene.
Bilferie kan noget
Jeg elsker bilferie. Ferieformen giver en stærk fornemmelse af at rejse og opleve hvordan byer, natur og kultur ændrer sig i takt med at kilometerne ryger på tælleren.
Denne sommer går turen fra Danmark gennem Tyskland, Tjekkiet, Slovakiet, Østrig, Slovenien og Kroatien med et smut forbi Italien. Støvlelandet var egentlig ikke meningen, men bilferie gør det muligt at være mere spontan. Vi havde heller ikke planlagt at skulle til Prag, hvor vi stoppede for at spise frokost.
På vejen har vi mulighed for spontane besøg i små lokale butikker, hvor vi bl.a. finder den lækreste jomfruolivenolie i Kroatien og verdens nok lækreste ferskner i Østrig.
Det er første gang, jeg oplever den lidt mere østlige del af Europa på bilferie. Vi tager os god tid på turen mod Kroatien med to overnatninger undervejs. Første stop er Dresden og derefter Bratislava inden vores slutdestinationen i Kroatien. Ruten og de lande, vi besøger, kommer jeg tilbage til.
Med mig har jeg min familie og fuld ferieopbakning med oppustelige badedyr og sommertøj i lange baner. Børnene har været vant til at køre langt siden de var helt små, så mængden af brok fra bagsædet er minimal.
Første oplevelse med diesel plug-in hybrid
Rejsemakkeren er den nye Mercedes-Benz GLC. Jeg kører 300de udgaven, og det er første gang nogensinde, jeg kører diesel plug-in hybrid. Det er varianten med det laveste forbrug i modelserien.
Mellemklasse SUV’en er en af de mest populære biltyper i Danmark, og det er oplagt at tage en bil af den type med på en langturstest.
Plug-in hybrid drivlinjen kan umiddelbart virke mindre relevant set med danske briller. Det skyldes bl.a. ændringer i afgiftsstrukturen, så rabatten er mindre.
Der er efterhånden også et godt udvalg af familievenlige elbiler med lang rækkevidde og mulighed for hurtig opladning. Efter at have været en tur gennem Europa kan jeg godt se, at infrastrukturen er ved at være der. Fra helt at udelukke en bilferie i elbil kan jeg godt mærke, at modstanden næsten er væk.
I mellemtiden må jeg sige, at Mercedes-Benz har fat i noget interessant med diesel plug-in hybriden.
Helt ny model
Det kan være svært at se det, men der er reelt tale om en helt ny GLC. Mens de ydre designlinjer er mildt opdateret med lidt anderledes front og nyt design på bagsmækken, er kabinen kraftigt opdateret, så den minder mere om den nye C-Klasse.
Under huden er en avanceret plug-in hybrid drivlinje med 333 hk i samlet systemydelse, et stort batteri på 31,2 kWh og en dieseltank med plads til hele 62 liter.
Der er 4MATIC firehjulstræk og en super velfungerende 9 trins automatgearkasse, som skifter gear harmonisk og smooth. Det giver rigtig gode køreegenskaber med godt kræftoverskud, fin vejkontakt og komfort i lange baner.
Bilen er godt støjdæmpet men diesellyden er svær at dæmpe, så du er ikke i tvivl, når den arbejder.
Husk at tilkøbe DC lader
Bilen har som standard mulighed for 11 kW AC opladning, men du kan for under 9.000 kr. tilkøbe en DC lader, som giver op til 60 kW. Det betyder, at det store batteri kan oplades på ca. en halv time. I min optik er denne option et absolut must at få med, hvis du overvejer denne bil.
På turen har jeg mulighed for at lade flere steder. På alle hoteller, vi overnatter på, er der lademulighed til priser mellem 2-5 kr. pr. kWh, og hos en lokal Lidl i Kroatien er det endda gratis at oplade. Jeg prøver også at roame med Clever, som har udviket deres løsning med flere tusinde ladepunkter i Europa.
På den lange tur i bilen kører jeg for det meste i hybrid drive mode. I samspil med bilens avancerede MBUX system med indbygget intelligent navigation optimeres balancen mellem el- og dieselmotor, så du kører med det lavest mulige forbrug.
Faktisk fungerer MBUX systemet så godt, at jeg slet ikke bruger Apple CarPlay. Den store skærm i midterkonsollen er ultranem at betjene og brugerfladen er noget af det lækreste i klassen.
Overraskende flotte forbrugstal
Vi kører samlet set 3.570 km på turen med et gennemsnitsforbrug på 4,9 l/100 km. Heraf er 1.231 km ”grønne” med et forbrug på 3,6 kWh/100 km. Det er bedre end jeg havde troet og forventet, da mange kilometer er ædt på motorvej med hastigheder op til 150 km/t.
Her er et par forbrugseksempler fra turen:
Med fuld strøm på batteriet kørte vi med et forbrug på kun 3,3 l/100 km på første strækning mellem Virum og Gedser (160 km). Fordi Gedser var tastet ind som vores slutdestination, blev alt strøm brug på denne tur, som foregik i hybrid drive mode. En stor del af turen foregik med 130 km/t på motorvej. Her udgør den grønne kørsel 89 km med et forbrug på 14,9 kWh/100 km.
Uden strøm på batteriet overhovedet kørte vi med et forbrug på 6,1 l/100 km på en strækning fra Wien til Virum (1.048 km). Fordi bilen ”opsamler” strøm selvom der ikke er strøm på batteriet fra start, er 201 km på den strækning kategoriseret som ”grøn kørsel”.
Med fuld strøm på batteriet kører vi ved blandet kørsel mellem 100-120 km på ren el, hvor bilen står i elektrisk drive mode. Bilen er opgivet til 127 km WLTP. Det er virkelig flotte tal for den ret tunge bil på 2,4 tons.
Dieselmotor og stort batteri er en perfekt kombination
Med så flotte forbrugstal er diesel plug-in hybriden fra Mercedes-Benz en interessant størrelse. Du kan køre langt på ren strøm, lade hurtigt og opnå flotte forbrugstal selvom du kører hurtigt på motorvej. Og så er det billigere at tanke diesel.
Set i det lys er netop denne variant af GLC egnet til de familier, som til daglig kører by- og landevejskørsel men også gerne vil køre langt på sommer- og skiferie eller måske har familie langt væk, som besøges fra tid til anden. Meget af dagligdagskørslen kan foregå på el og de længere ture kan klares i hybridmode.
Som familiebil har GLC en fin størrelse. Bilen er indrettet med god aflæggeplads, et kæmpe handskerum og kopholdere både for og bag.
Sæderne yder god støtte og komfort og selv efter mange timers kørsel, føler man sig godt tilpas.
Den oplevede kvalitetsfornemmelse er høj med gode materialer, flot finish og elegant ambientebelysning i kabinen. Det er lækkert på den tyske premiummåde, og sådan som du gerne vil have det, når der er en stjerne på køleren.
Vi kører i høje varmegrader og bilen har et effektivt køleanlæg, som er med til at øge komfortoplevelsen.
Få ulemper – prisen er en af dem…
Eneste ulempe er, at det store batteri æder noget kapacitet i bagagerummet, hvor 470 liter er i underkanten i en bil af denne størrelse. Der er et lille rum under gulvet, men det er mest til småting. Ladekablet kan fx ikke være der.
Og så er der også lige en anden ting: Prisen. Mercedes-Benz tager sig godt betalt med en frapris på 814.804 kr.
Testbilen står endda med ekstraudstyr til en værdi af 133.591 kr. hvor AMG premiumpakken bærer størstedelen. Prisen er dog under 900.000 kr. samlet, da der er kampagnerabat.
Det er mange penge selv i denne klasse, hvor der er meget premiumbil at få hos andre mærker til den pris.
Sådan gik turen gennem Europa
Turen mod Kroatien starter en tidlig søndag morgen. Vi skal nå en færge i Gedser kl. 9 men kommer senere hjemmefra end planlagt, så der er lidt stress på for at nå færgen. Heldigvis er der ikke meget trafik fra Virum til Gedser.
Da vi kører fra færgen i Rostock er der godt flow på motorvejen mod Berlin. Nord for Berlin er der vejarbejde, hvor trafikken stort set holder stille. Navigationen er snu og fører os udenom. Det er det eneste ”trælse” vejarbejde, vi oplever på hele turen. Resten af ruten er der få strækninger med vejarbejde.
God start i Dresden
Første stop er i Dresden, hvor vi overnatter på et hotel midt i byen. Her kan vi lade i en Q Park parkeringskælder ved hotellet, og jeg har held med at starte opladningen med min Clever ladebrik. Dette burde egentlig ikke være muligt, da roamingaftalen ifølge Clever kun kan betjenes med app.
Dresden overrasker positivt. Byen er utrolig smuk, rolig og hyggelig. Stemningen ved floden Elben er nærmest magisk. Vi oplever god service på hotel og restaurant, og der er rent og pænt overalt.
Turen den næste dag fører os videre gennem Tjekkiet. Vi havde ikke planlagt at besøge Prag, men vi er tæt på byen ved frokosttid og beslutter at holde en pause, se byen og spise frokost.
Vi skal derefter videre til Slovakiet, hvor vi har booket overnatning i Bratislava.
Flotte men trætte bygninger i Bratislava
Da vi ankommer til Bratislava, virker hotellet fint, og der er opladning i en p-kælder under hotellet. Prisen er næsten 5 kr. pr. kWh. Det synes jeg er dyrt, men jeg vælger at oplade alligevel.
Vi går en tur i byen og der er en anden vibe sammenlignet med Dresden og Prag. Det hele ser mere slidt ud. Der er mange flotte bygninger, men trænger til en kærlig hånd. Prismæssigt er mad og hotel ikke billigt.
Trafikkultur varierer
Trafikkulturen i Tjekkiet og Slovakiet virker lidt mere rå end fx Tyskland og Østrig. På motorvej er der 130 km zone flere steder, og vi oplever, at mange kører tæt og ikke holder afstand. Der er stærekasser, hvor folk kører pænt, men ellers bliver der kørt stærkt, aggressivt og tæt.
Kort efter vi har passeret grænsen til Slovakiet, er der en mand i en ældre sort Audi, som signalerer, at jeg ikke overhaler en række lastbiler hurtigt nok. Han kører helt op bag mig og blinker aggressivt med lygterne.
Jeg speeder op og trækker ind. Han passerer og vælger at trækker ind foran mig, hvor han tømmer hvad der ligner hele sin sprinklervæskebeholdning, så vi får et decideret ”sprinklervæskebad”. Det står på i noget tid. Derefter forsvinder han ud i horisonten. Velkommen til Slovakiet!
Fine kystbyer i Kroatien
Efter Bratislava kommer sidste strækning mod Fazana i Kroatien, hvor vi skal være en uge. Turen går gennem Østrig og Slovenien, og er enorm smuk. Der er en del tung trafik. De mange transportlastbiler kører med last fra havnen Koper i Slovenien.
Fazana i Kroatien er en hyggelig lille havneby ved Pula-halvøen. Området er med smuk udsigt ved kysten, hvor der er mange fine hoteller og spisesteder i de små byer.
Det er første besøg i Kroatien. Vi kommer forbi flere byer i det område, vi er i, og er mest fan af Pula og Rovinj. Den charmerende kystby har en helt særlig vibe, og der er hyggeligt og autentisk. Havnebyen Koper er også hyggelig.
Prisniveauet i Kroatien overrasker. Det ligger tæt på priserne i Danmark, og det er ikke specielt billigt at handle ind og spise på restaurant.
Turen hjem er planlagt med et ophold på fire dage i Slovenien tæt på byen Izola og to dage i Wien.
Vi besøger Trieste i Italien på vejen. Kommer du her, er det et must at besøge Eataly supermarkedet ved lystbådehavnen. Her kan man parkere i et underjordisk garageanlæg, hvor opladning er muligt.
I forhold til tidligere bilferier i Schweiz, Italien og Frankrig ser jeg langt færre motorcyklister på denne tur i den østlige del af Europa.
Husk vignetter
På turen gennem syv lande skal man holde tungen lige i munden i forhold vignetter og betaling for at køre på motorvej eller i byer.
Jeg har købt grønt miljømærke til de større tyske byer, da vi kører i Berlin.
I Tjekkiet, Slovakiet og Slovenien køber jeg e-Vignet online, så jeg ikke behøver have et mærkat siddende i forruden. Jeg var nødt til at købe en fysisk vignet til Østrig, da den elektroniske tager op til flere uger at blive registreret, og jeg var for sent ude.
De fysiske vignetter købte jeg hos FDM, som har godt styr på at hjælpe, hvis du er i tvivl.
I Kroatien og Italien foregår betaling for at køre på motorveje ved bomme.
Samlet set bruger jeg omkring 800 kr. for at køre på vejene i de syv lande.
Pas på stærekasser
Der er stærekasser i alle syv lande, vi kører i. Der er særligt mange i Tjekkiet og Slovakiet. Nogle gange kan skiltningen være halvdårlig, så du er i tvivl om, hvor hurtigt du egentlig må køre.
Jeg tror ikke, vi er blevet fotograferet på turen, men jeg ved det i skrivende stund ikke med sikkerhed.
Tankstationer væk fra motorvejen er væsentligt billigere
Ligesom i Danmark er der forskel på priserne på brændstof ved motorveje og væk fra motorveje. Jeg oplever fx i Østrig at det koster 2,1 EUR ved motorvejen for en liter diesel og kun 1,6 EUR et stykke fra motorvejen.
Omkostningen til diesel på turen er ca. 2.200 kr. og opladning ca. 500 kr.
Mange ladestandere på turen
Der er efterhånden kommet rigtig mange ladestandere rundt omkring i Europa. Kroatien er der, hvor jeg ser færrest hurtigladere.
Langs den tyske motorvej er der hurtigladere mange steder, og selvom vi kører i sommerferien, kan man godt komme til.
Skriv til mig hvis du er interesseret i at høre mere om de steder, hvor vi bookede overnatning. Det er fire forskellige hoteller og et hus i Fazana i Kroatien. Vi har direkte kontakt med ejeren af huset i Kroatien, så man kan booke det billigere på den måde i stedet for Airbnb eller booking.com.
Foto: Saks
bilferiediesel plug-in hybridlangturstestmercedes-benz glc
Spændende blogindlæg!
Godt at høre. Tak for det, Mikkel 🙂