Renault sprøjter elektriske retromodeller ud i et tempo, som vil udfordre selv Mbappé i en 100 meter spurt.
Først kom den charmerende og ikoniske Renault 5, og på samme platform lander nu Renault 4, der er både længere og bredere men har samme motorer og batteripakker.
Renault 4 fås med både 40 kWh og 52 kWh batteri – begge med 11 kW AC-ladning og op til 100 kW DC for det største batteri. Det lille lader op til 80 kW DC-ladning.
Det lille batteri byder på 120 hk og en rækkevidde på 300 km og det store batteri op til 400 km med 150 hk.
Pladsmæssigt er Renault 4 som en Renault Captur, og der er bl.a. plads til 420 liter i bagagerummet.
Bagsædet er et bænksæde, der kan lægges plant ned. Passagersædet foran kan også lægges plant ned.
Bilen har et cavastag, der giver bilen karakter og samtidig sparer vægt. Taget kan åbnes i forskellige positioner.
Rent teknisk har Renault 4 en lang liste med 26 hjælpesystemer og softwaren til infotainment er Google connected services med OpenR Link multimedia system.
Nogle husker måske Renault 4 som den gule postbil. Den er produceret i over 8 mio. enheder. Det er noget af en arv, den elektriske udgave skal løfte.
Den elektriske Renault 4 kommer til Danmark i anden halvdel af 2025.
Prisen på både Renault 4 og 5 er ukendt.
Foto: Renault