fbpx
 
Categories Branchenyt - vi elsker biler

Min dag som dæktester: Vildt så meget gode dæk betyder for sikkerheden

Posted on
Min dag som dæktester: Vildt så meget gode dæk betyder for sikkerheden

Jeg er på besøg hos Continental Dæks store testcenter Contidrom lidt uden for dækproducentens hovedkontor i Hannover, hvor jeg på egen krop mærker, hvordan dæk og sikkerhed hænger sammen. Særligt tre oplevelser gør indtryk, og dem kan du læse om her.
Reklame for Continental Dæk Nordic.

Contidrom er stedet, hvor Continental Dæk tester dæk under vidt forskellige forhold.

På en specialbygget indendørs bane kan temperaturen styres helt nøjagtigt, og der er op til fem forskellige slags underlag fra fin til grov asfalt – våd eller tør. Anlægget gør det bl.a. muligt at teste og analysere vinterdæks bremseevne årets rundt med hastigheder helt op til 110 km/t.

Octaviaen her bruges udelukkende til test på det specialbyggede indendørs testområde kaldet AIBA (Advanced Indoor Braking Analyzer).
Bilen bringes op i fart af en ekstern anordning og bremser – her ved en hastighed på 85 km/t.

Udenfor er der en højhastighedsbane og en slags racerbane, til at teste dækkets udholdenhed under ekstreme belastninger.

Et område til test af udvendig dækstøj bruges til at få støjen reduceret så meget som muligt, og der er en hel bygning med en imponerende simulator, hvor man kan lave de første tests allerede inden dækket er færdigkonstrueret, så udviklingsprocessen kan speedes op – naturligvis med øje for en bæredygtig produktion.

Og så er der baner, som konstant overrisles med vand, og det er her, jeg får nogle hands-on aha-oplevelser, der kryber helt ind under huden på mig.

Continental arbejder med støjmålinger udenfor og indenfor. Her er det udendørs støj, der måles og analyseres. Støj er ikke bare støj. En lav lyd kan fx sagtens være mere generende end en lyd med højere DB.
Den avancerede simulator med den halve bil, som er baseret på en VW Passat. Ved simuleringer kan man nedbringe ventetiden mellem tests i de indledende faser fra 3 måneder til minutter mellem de forskellige test “loops”.

Kvalitet versus discount

For at vise, hvor stor forskel der er på dæk, har Continental Dæk smidt et sæt helt nye Premium Contact 7 på en 10-år-gammel Volkswagen Golf og helt nye discountdæk fra et andet mærke på en spritny Volkswagen Golf GTI.

Testen foregår med (relativt) gamle biler med kvalitetsdæk og nye biler med discountdæk – og forskellen er enorm på den våde bane.

Jeg kommer først bag rattet i den gamle Golf med de helt nye Continental dæk, og kører i raskt tempo på en bane, der er våd.

Den gamle Golf har kun 86 hk og assistentsystemerne er håbløst forældede, men den klarer turen rundt på den våde bane med stor overbevisning.

Jeg får fuld valuta for det, den aldrende Golf trods alt stadig præsterer, og de 86 heste kan folde sig ud i fuld galop. Det hele sker med et imponerende godt vejgreb på den sjaskvåde bane.

Direkte efter skifter jeg over i den nye Golf GTI. Der dufter at ny bil og jeg glæder mig til at sparke til de 240 heste. Den har nye dæk på fra et andet mærke, og jeg lader mig fortælle, at det kan fås helt ned til 70 euro pr. dæk. Det er dælme billigt.

Men det viser sig hurtigt, at dækkene ikke engang er den plovmand værd, som det koster. Jeg skøjter rundt med et horribelt ringe vejgreb og føler flere gange, at jeg er ved at miste kontrollen over bilen.

Dels er det umuligt for mig at bruge bare en brøkdel af bilens mange kræfter, og jeg skrider ud i svingene og har svært ved at bringe bilen til standsning.

Man kan spørge sig selv, hvorfor man overhovedet skal købe en ny bil med fede specs, hvis man ikke har kvalitetsdæk på, for bilens potentiale og sikkerhed går fløjten.

Slidt versus nyt

I et par helt nye Cupra Born skal jeg teste bremselængde på våd bane. Jeg bliver præsenteret for en Born med slidte dæk, hvor der er 1,6 mm mønsterdybde tilbage. Det er sådan set stadig et lovligt dæk.

En anden Born står på helt friske dæk, hvor der er næsten 6 mm mere mønsterdybde.

På banen speedes der op til 85 km i timen, og derefter skal jeg lave en fuld katastrofeopbremsning. Vi taler bremsen helt i bund – op og stå på pedalen.

Første tur er på de slidte – men lovlige – dæk. Her står bilen stille efter 44 meter. Næste tur foregår med de friske dæk, og her kan jeg hurtigt se, at bilen stopper noget før. Helt præcis 20 meter.

Forskellen forbavser mig, for de slidte dæk er jo i princippet lovlige. Jeg tænker tilbage i tiden og grubler lidt over, hvor slidte dæk jeg egentlig selv har kørt på til tider.

Hvad der forbavser mig endnu mere er næste runde, hvor hastigheden øges til 110 km i timen. Her stopper Cupraen med friske dæk efter 46,5 meter.

Det er den fart – og hurtigere – mange kører på motorvejen i Danmark. Og det er alligevel en del plads, der skal bruges, for at bringe bilen til standsning – selv med friske dæk.

Men hvad der sker med de slidte dæk i samme test, får mig bogstaveligt talt til at tabe kæben.

Cupraen kommer drønende med 110 km/t og på det punkt, hvor bremsen trykkes i bund, ser det ikke ud til, at der sker noget som helst. Bilen hamrer videre og stopper først efter – hold nu fast – 103 meter!

Det er næsten så hårene rejser sig. Jeg står og tænker sikkerhed, tænker på min familie, mine børn – og hvor hurtigt livet kan tage en drejning, hvis man har brug for at lave en katastrofeopbremsning i fuld fart på motorvejen.

Nok kan jeg selv sørge for, at der er ordentligt med mønsterdybde tilbage i mine egne dæk – og så kan jeg kun bede til gud om, at bilen bagved også har forholdt sig til gummiet på bilen.

Sikkerhed starter med dækket

En del af testoplevelsen på Contidrom foregår i en high speed test med en garvet driver bag rattet.

Vi kører i en Hyundai IONIQ 5 N, og selvom jeg selv har kørt netop den bil på en bane lidt uden for Barcelona, ser jeg nu, hvad bilen virkelig kan, for her får den altså lige et par spande ekstra kul – eller hvad det nu hedder på elbilsprog.

Den potente race-elbil står på Sport Contact dæk, som Continental har været med til at udvikle for Hyundai.

IONIQ 5 N har 650 hk og en topfart på 260 km/t.

Min chauffør forklarer, at han tester dækken under ekstreme forhold. Fx hvis man pludselig skal skifte vognbane ved høj fart på en motorvej.

IONIQ 5 N er den ekstreme udgave, for han tester også Hyundai i10. Personligt er jeg glad for bilvalget netop den dag, og jeg kan se, at topfarten på 260 km/t ikke er løgn.

Continentals testfaciliteter er så avancerede, at bilproducenter kommer her for at få testet deres nye biler. Jeg ser det med egne øjne den dag, jeg er på Contidrom, hvor en længe ventet elbil pludselig rulles ud af en lukket trailer.

Der samarbejdes med Continental hele vejen fra udvikling til produktion med det for øje, at bilen kører, som den skal, og sikkerheden er i top.

Som i tilfældet med IONIQ 5 N, hvor jeg mildest talt får en tur, hvor G-kræfterne er i spil. Wow han kører godt. Og vildt. Det kilder i maven, men jeg er roligt, for jeg ved, at manden bag rattet har styr på sit shit – og fordi vi kører på kvalitetsdæk, som han personligt har været med til at teste.

Dagen er slut på Contidrom og efter den mavekildende tur rundt på banen, rammer det mig, hvorfor et kvalitetsdæk koster, hvad det koster.

Der ligger mange år og tusindvis af timer i at udvikle, teste og producere et dæk, så det er sikkert under alle forhold, ikke larmer for meget ude og inde, ikke sviner i produktionen, og når det en dag skal smides ud, bliver der genanvendt så meget som muligt af respekt for jordens resurser.

Jeg tager hjem til Danmark med en håndfuld gode oplevelser og en bedre forståelse for, hvordan en virksomhed som Continental Dæk arbejder med at teste dæk. Sikkerhed starter vitterligt med dækket.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Anbefalet