Allerede som 12-årig kunne Anders det årlige magasin ’Bil Revyen’ udenad. Uanset om det handlede om de forskellige nye bilmodeller, hestekræfter eller særlige specifikationer, var han altid klar til en gengivelse.
Og interessen for biler har hængt ved. I dag er Anders direktør og partner hos CarAds i Odense, som hjælper landets bilforhandlere med digitale løsninger.
Passion for biler og salg
Da han sammen med sin business partner Anders Lynderup startede bureauet i 2020, fik han mulighed for at kombinere sin store passion for biler med sine kompetencer for salg – noget han har prioriteret højt siden sin start i bil- og marketingsbranchen i 2008.
Ligesom interessen for biler længe har hængt ved, så tog Anders’ interesse for salg allerede til i teenageårene, hvor han startede flere små virksomheder. Bl.a. køb og salg af alt fra tunede scootere til farverige festartikler.
Vejen ind i bil- og marketingsbranchen startede et godt stykke fra Danmarks grænser. Efter handelsskolen var Anders skiguide, og da sæsonen nærmede sig sin slutning, måtte han til at finde ud af, hvad der så skulle ske:
”Da næsten alle andre var taget hjem, sad jeg en aften og browsede på nettet og fandt ind på uddannelsesguidens hjemmeside. Her fik jeg tastet mine interesser for biler og salg ind, og så stod der pludselig en masse informationer om uddannelsen som biløkonom på min skærm. Jeg tog hjem til Danmark, tog til infodag på uddannelsen, søgte ind og fik hurtigt tilbudt en læreplads,” fortæller Anders, der var elev ved Aunsbjerg.
Det er nu mere end 12 år siden, han blev færdiguddannet biløkonom, og siden har Anders fulgt branchen tæt.
Hos CarAds fokuserer han særligt på udvikling af nye digitale produkter til bilbranchen og er ansvarlig for partnerskaber. Og at arbejde med biler kombineret med salg og godt købmandsskab – det har han bestemt ikke lyst til at ændre på foreløbig.
Hvilken bil var din første?
Jeg er vokset op i en lille vestjysk by, hvor det tog 40 minutter med bus til gymnasiet og de fleste sociale aktiviteter. Da jeg fyldte 18 år stillede mine forældre heldigvis en bil til rådighed.
Bilen skulle kunne klare nogle tæsk ude på de mange små veje, så det var selvfølgelig en Toyota Corolla 1.6 16v fra 1989, jeg kørte i. Selvom jeg nok i virkeligheden havde drømt om en VW eller Audi, så var den helt perfekt til mig, når jeg drønede rundt med mine venner.
Hvad kører du i nu – og hvorfor har du valgt den?
I dag er min teenagedrøm gået i opfyldelse, når jeg hver dag sætter mig ud i min Audi.
Jeg må dog indrømme, at Audien er valgt mere med hjernen end hjertet. Selvom jeg altid har været vild med det tyske premium-bilmærke, må jeg indrømme, at de italienske eksklusive bilmærker er tiltrækkende.
Men for nu er Audien helt perfekt. Det er en super premium bil til pengene, og det er vigtigt for en ”købmand” som mig.
Er du til køb, leasing eller abonnement?
Der er særligt to ting, der er vigtige, når det kommer til valget mellem køb, leasing eller abonnement. Jeg vil altid gerne have mest mulig bil for pengene og samtidig slippe for alle værkstedsregninger. Så jeg er stor tilhænger af operationel leasing og abonnementsløsninger af fabriksnye biler.
Det fede ved den løsning er også, at du får noget fleksibilitet. Jeg kan godt lide at skifte bil tit – fx hvis familie- og indkomstforhold ændrer sig.
Når du skal have en ny bil, vælger du så mest med hjertet eller hjernen?
Selvom det ikke er drømmen, holder jeg fast i at vælge med hjernen i den nærmeste fremtid. Og det er nu heller ikke helt skidt, når man kan vælge en Audi.
Hvilken bil drømmer du om?
Drømmen er helt sikkert en Ferrari eller Maserati!
Én, der koster 100.000 om året på værksted, går 5 km/l og koster 20.000 i grøn ejerafgift. Alt det, som er langt væk fra det fornuftige, tyske premiumvalg.
Hvad ser du som den største udfordring i danskernes mobilitet lige nu?
Selvom jeg næsten ikke laver andet end at besøge bilforhandlere, vil jeg ikke engang kunne rådgive mine venner og familie til køb af en bil. Der er er simpelthen så mange muligheder.
Først og fremmest de forskellige muligheder inden for køb, leasing og finansiering, og oveni det kommer valget mellem benzin, diesel, hybrid eller el.
Så udover de mange forskellige bilmærker, kan det i dag være svært for danskerne at træffe et valg. Det tror jeg, er en udfordring for mange helt almindelige forbrugere.
Hvordan tror du, at danskerne kører i bil i 2030?
Jeg tror, at flere er hoppet med på en abonnementsbaseret løsning, når det kommer til finansiering af sin private bil.
Jeg tror også, at den danske bilpark vil være præget af langt flere nye biler, da reparationer er dyre i Danmark. Og så kan vi danskere godt lide alt det nye, som løbende bliver udviklet og finder vej til bilerne.
Måske kan de moderne elbiler, som opdaterer software “over the air”, få os til at beholde vores biler lidt længere, fordi de kan blive opdateret med nye funktioner.