Det lå egentligt ikke i kortene, at Anja skulle skifte job, men efter en snak med NIO’s direktør for Norge og Danmark om visionen ”Joyful lifestyle” og virksomhedens værdier og formål, blev gnisten tændt og vejen banet for jobbet som CMO og Head of User Development & Relationship i NIO Danmark.
I rollen er Anja ansvarlig for kommunikation, marketing, presse og brugerinddragelse i det danske community – herunder events og andre aktiviteter.
”Marketingjobbet i NIO er anderledes og i min optik meget mere spændende, fordi vi ikke driver klassisk ”above the line” marketing med bred kommunikation til massemarkedet. Vi tror på, at ved at opbygge et stærkt community, så kommer brugerne til os. I vores community kan brugerne dele viden og erfaringer med hinanden, og det kan i sidste ende være udslagsgivende for, om man vælger en NIO fremfor noget andet”, fortæller Anja, der tiltrådte i juni 2022 som nummer tre i den danske organisation.
Det er første gang, Anja arbejder i en organisation med hovedsæde i Kina. Før NIO stod der CMO i Sixt Danmark på visitkortet, og går vi længere tilbage, har karrieren bl.a. budt på stillinger i rejsebranchen, hos Brøndby IF og Unibet.
”Jeg har i min første tid i NIO lært, at der skal data og en business case på bordet, når jeg fx argumenterer hvorfor noget, der virker i Kina, ikke nødvendigvis kan overføres en-til-en i Danmark. Jeg er vant til at arbejde med data og trives med det, så det er en naturlig måde for mig at arbejde på. Vi har travlt med at opbygge nye processer for alt det lokale i Europa og Danmark, og det er en stor mundfuld, men vi er godt på vej!
Til sommer åbner vi NIO House i København, som bliver et fællesskab for alle med lyst til at blive klogere på NIO. Vi laver ikke bare biler men også meget andet – fx tøj og tasker – og snart telefoner. I NIO House kan man deltage i events og mødes til en kop kaffe i caféen med venner eller forretningsforbindelser. Det er super sjovt, lærerigt og spændende at være med til opbygge helt fra bunden i Danmark”, siger en begejstret Anja og fortsætter:
”Med til opbygningen hører også infrastruktur til vores batteri-swap. Alle vores biler kan skifte batteri i bunden af bilen, og det er en helt essentiel del af NIO’s filosofi – både af hensyn til at gøre det nemmere og hurtigere at få strøm på længere ture men også for at sikre en lang levetid af bilen som helhed, hvor batteriet måske er forældet før resten.
Vi har allerede Slagelse på landkortet og planlægger at bygge yderligere en håndfuld swap-stationer på tværs af landet i 2023. De kommer til at ligge omkring de større byer og tæt på motorvejsnettet”, forklarer Anja.
Anja er uddannet HD i Finans, men efter nogle år i forsikringsbranchen og primært med salg, skulle der ske noget andet, og retningen mod andre brancher og mere marketingorienterede opgaver og ansvarsområder tog fart.
Der er også fart på Anjas foretrukne biler…
Hvilken bil var din første?
Min første bil fik jeg i 1999, og det var en Fiat Uno Turbo med 15” OZ-fælge og brede skærmkasser. Den døde desværre i en totalskade, jeg ikke selv var skyld i, og jeg har aldrig grædt så meget, for den kunne ikke reddes.
Hvad kører du i nu – og hvorfor har du valgt den?
Der tegner sig måske lidt et mønster her… jeg kører i en Polo GTI og min mand og jeg har også en Mercedes-AMG EQE. Så fart er ikke uvæsentligt 😊
Jeg går og venter på en NIO ET5, som lander omkring marts-april. Den glæder jeg mig vanvittigt meget til at få. Den minder meget om ET7 men er bare lidt mindre – og så den har sportsundervogn i stedet for luftundervogn.
Er du til køb, leasing, firmabil eller abonnement?
Jeg har i de sidste mange år haft firmabil. Nu er min Polo GTI privatleaset, og valget af netop den bil var nok ikke så meget, hvad jeg gerne ville have, men mere hvad der var muligt at få i lyset af forsyningskrise og leveranceudfordringer. Privatleasing giver økonomisk overblik, og jeg kan komme ud af aftalen og aflevere Polo’en, så snart der står en NIO ET5 klar til mig.
Dengang NIO skulle lanceres i Danmark, undersøgte vi, hvordan danskerne har bil i dag. Mange svarede at de ikke ønsker at eje deres bil og andre fortalte, at de er usikre på, hvor hurtigt teknologien i en elbil forældes, hvilket kunne tale for leje fremfor eje. Derfor lancerede vi NIO ET7 på abonnement.
Efterfølgende fik vi input fra vores brugere, og her var der et ønske om også at kunne købe en ET7, så det har vi lyttet til og ageret efter. Det er et godt eksempel på den brugerinddragelse, vi værdsætter i NIO.
Når du skal have ny bil, vælger du så mest med hjertet eller hjernen?
Biler er om noget følelser, og det er det i høj grad også for mig, så det starter som regel med hjertet. Men så kommer jyden op i mig, og hjernen begynder at tænke på de mere praktiske ting som fx økonomi.
Hvilken bil drømmer du om?
Jeg har drømmebiler i flere kategorier. Både benzin og el – sportslige og store SUV’er. I mange år har min drømmebil været Audi RS6. Men jeg synes også, at en stor Range Rover Sport er super fed. I elbilverdenen kan jeg godt lide Mercedes-AMG EQE. Den er super lækker og godt bygget.
Den kommende store NIO EL7 SUV, som jeg lige har set, kunne jeg virkelig godt se mig selv i. Vores community er blandt de første i Danmark, som kommer til at se den. Der er yderligere to modeller på vej, så sammen med ET5 lander der fire nye NIO-modeller i 2023 i Danmark.
Hvad ser du som de største udfordringer i den danske mobilitet lige nu?
Jeg oplever konkret en udfordring i måden, vi indregistrerer biler på. Det ser jeg nok som den største udfordring. Hvis jeg kigger på vores vision i NIO og det, vores biler kan, så vil vi gerne være med til at drive den grønne omstilling inden for mobilitet med fleksibilitet og ansvarlighed.
I dag anskaffer mange af os elbil efter de få gange om året, vi skal køre langt, og derfor vælger vi et stort batteri. Men i hverdagen kan de fleste godt klare sig med et mindre batteri. Hvordan får vi lavet en model, hvor registreringsafgiften rent faktisk kan rumme den fleksibilitet, hvor man skifter mellem et lille og stort batteri efter behov?
En anden udfordring er det mentale skift. Hvordan vi bliver mere bevidste om miljø, klodens resurser og den cirkulære økonomi. En verden hvor resurser og materialer genanvendes igen og igen. Fossile biler udleder CO2, men når vi bygger store batterier, fordi de er efterspurgte, udledes der også CO2. Den situation og det mindset er en udfordring i forhold til at få så mange som muligt til at vælge en elbil.
En tredje udfordring, som måske mere er en refleksion, er, hvordan strømmen anvendes i energinettet. Når folk er hjemme efter arbejde og skal lave mad, er der ikke så stor belastning på ladestationerne. Kan der fx sendes strøm tilbage til husholdningerne gennem netværket eller gennem bilerne? Det kan der givetvis. Men hvordan gør vi det koordineret?
Der vil komme et stigende behov for strøm, når der kommer flere elbiler på vejene, så hvordan sikrer vi, at der er nok strøm til alle, når de har brug for det?
Hvordan tror du, at danskerne kører i bil i 2030?
Jeg kan se, at ting tager tid, så det er et godt spørgsmål, hvor vi er om syv år. Det er jo lige om lidt 😉.
I 2030 tror jeg, vi er kommet et godt skridt videre i forhold til bæredygtige alternativer til fossile biler. Men vi er nok ikke helt i mål.
For at passe på vores resurser og på naturen, er det nødvendigt, at vi ændrer tankegangen om de store batterier, som er enormt resursekrævende at fremstille. Det at kunne skifte mellem store og små batterier efter behov, er et bud på en løsning fra NIO, som kan imødekomme noget af udfordringen.
Det kræver som sagt et opgør med måden, vi registrerer biler på, og det kan tage tid at ændre – hvis det overhovedet er muligt… Det håber jeg virkeligt, det er, og helst inden for en kortere tidshorisont end syv år.
Energinettet og infrastrukturen tænker jeg er mere intelligent i 2030, så systemer kan tale sammen og optimere ud fra parametre som bæredygtighed, pris og tilgængelighed. Det kræver en datadrevet tilgang til vores behov, som jeg tror, kommer til at fylde mere og mere i de kommende år.
anja bruun meinechenionio et5nio et7ugens profil