Charlotte er direktør for True Energy, som hun stiftede i 2018. Virksomheden står bag en egenudviklet app, der helt automatisk udskyder opladningen af elbiler til de tidspunkter, hvor strømmen er billigst og mest klimavenlig. Elbilejeren sparer penge og CO2-belastningen nedbringes.
I et større perspektiv balanceres belastningen på det danske elnet, så elbilerne er med til at sikre, at strømproduktion og -forbrug udnyttes mest optimalt. Vind og sol er gode vedvarende kilder til strømproduktion, men de er svære at kontrollere, og derfor er der stigende behov for at kunne tilpasse forbruget af strøm.
”Da vi i forvejen optimerer de enkelte bilers opladning, kan vi inddrage elnettets behov i denne optimering ved enten at påbegynde eller pause opladningen alt efter den aktuelle produktionssituation. På den måde gør vi det lettere for vedvarende energi at blive en større del af elproduktionen, og vi støtter overgangen til en mere klimavenlig verden”, fortæller Charlotte.
Da Charlotte stiftede True Energy skete det på baggrund af mange års erfaring fra digitale bureauer, hvor hun har stået i spidsen for udvikling af alt fra e-handelsløsninger til hjemmesider og intranet. Charlotte har også drevet en online udlejningsvirksomhed med entreprenørmaskiner.
Charlotte, som er uddannet Cand.merc., ser en klar fællesnævner i sin karriere. ”I mine jobs og virksomheder er realisering af forretningsmæssig udnyttelse af digitale muligheder den røde tråd. Det gælder i høj grad også i True Energy, hvor anskaffelsen af min første elbil, der fordoblede elregningen, kombineret med nylig installation af fjernaflæst elmåler, gav mig ideen om at en digital løsning, som giver en intelligent og automatiseret tilgang til opladning.
Hvilken bil var din første?
En brugt Ford Focus stationcar. Den blev købt i hast, da jeg lige havde født vores ældste barn fire uger før tid, og vi stod akut og manglede en bil, der kunne transportere barn og barnevogn. Den havde en forfærdelig grøn farve, men det skulle bare gå hurtigt.
Hvad kører du i nu – og hvorfor har du valgt den?
En Jaguar I-PACE. Jeg kører elbil, fordi jeg mener, det er et mere bæredygtigt valg. Og jeg synes, at køreoplevelsen og komforten er virkelig god. Der er ingen støj, ingen generende ryk fra gearskift og minimal vedligehold. Det er virkelig en lækker oplevelse at køre elbil.
Jeg har kørt til Sydeuropa på familieferie i elbil, og det er foregået uden problemer med gode opladningsmuligheder undervejs. Det kræver lidt mere planlægning, og det tager længere tid at lade end fylde en benzintank, men vi bruger pauserne til at hygge os med mad og boldspil med børnene. Den hastige udvikling med længere rækkevidde og hurtigere opladning gør det bare endnu mere gnidningsfrit.
Er du til køb, leasing, firmabil eller abonnement?
Tidligere har jeg sværget til køb, da jeg syntes, leasing var for dyrt. Nu er jeg gået over til leasing. Udviklingen inden for elbiler går så hurtigt, at det er for usikkert og besværligt for mig at hænge på en bil, der potentielt hurtigt er forældet.
Den første elbil jeg leasede, Renault Zoe, kunne køre 125 km på en opladning. Da den nye model kom og kunne køre det dobbelte, var det fantastisk at kunne bytte uden store økonomiske tab.
Når du skal have ny bil, vælger du så mest med hjertet eller hjernen?
For mig er bilen primært et transportmiddel, så det er nok mest med hjernen. Men køreoplevelsen og udseendet betyder da noget for mig, så der er også noget hjerte med. Det er bl.a. derfor, jeg har valgt en Jaguar I-PACE.
Hvilken bil drømmer du om?
Jeg drømmer om elbilen med 1000 km rækkevidde og fuld opladning på 10 minutter 😊
Hvad ser du som den største udfordring i danskernes mobilitet lige nu?
Frygten for det ukendte. Mange er utrygge ved elbiler. Er opladning bøvlet? Kan man finde en ledig ladestander, når man er på farten? Jeg tror, at langt de fleste vil få deres kørselsbehov dækket til fulde med en elbil.
Jeg synes, det kan være svært at gennemskue hvilken ladeløsning, der er hensigtsmæssig for den enkelte forbruger. Om man skal vælge abonnement med alt inkluderet eller en anden løsning. På den måde er branchen stadig under opbygning ligesom man eksempelvis så i telebranchen for nogle år siden, inden roaming på tværs af selskaber blev mere koordineret og rimeligt prissat. Opladningsbranchen vil formentlig blive modnet på samme måde som telebranchen, så det bliver mere overskueligt for elbilejeren om nogle år.
Hvordan tror du, at danskerne kører i bil i 2030?
Selvkørende biler og mobility on demand er på vej. Vi er der nok ikke helt i 2030, da det gang på gang viser sig, at test og udvikling tager længere tid end forventet. Men jeg tror helt sikkert, det er vejen frem, og på et tidspunkt vil det for de fleste ikke længere være relevant at eje sin egen bil. Transport i dagligdagen bliver noget, man abonnerer på, mens ejerskab nok vil være forbeholdt samlere af klassiske- og vintagebiler.